تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از طریق بزاق و خون حیوان آلوده به انسان منتقل می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری حاد تب دار و خون ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

این بیماری اولین بار در سال ۱۹۴۴ در کریمه اوکراین شرح داده شد و نام تب خون‌ریزی دهنده برای آن اعلام شد.

در سال ۱۹۶۹ معلوم شد بیماری‌زای ایجادکننده تب خون‌ریزی دهنده در کریمه مشابه همان بیماری است که در سال ۱۹۵۶ در جمهوری دموکراتیک کنگو مشاهده شده‌است.

از این رو با توجه به مشابهت نشانه‌ها در هر دو مکان، به بیماری، نام کنونی داده شد و  تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در انسان، بیماری شدیدی همراه با مرگ و میر حدود ۳۰ درصد ایجاد می‌کند و شیوع بیمارستانی آن نیز بسیار بالا است.

تبی که با خونریزی همراه است + فیلم

تبی که با خونریزی همراه است + فیلم

کنه هیالوما عامل تب کنگو است

خلیلیان دامپزشک می‌گوید: مهم‌ترین راه آلودگی کنه هیالوما، خون خواری کنه هیالومای نابالغ از مهره داران کوچک است.

او افزود: تنها یک بار آلودگی موجب می‌شود که کنه هیالوما در تمام طول مراحل رشد خود آلوده باقی بماند و کنه بالغ ممکن است عفونت را به مهره‌داران بزرگ، مانند دام‌ها منتقل کند.

خلیلیان گفت: ویروس یا پادتن آن، در کنه هیالوما در مناطق وسیع دنیا پیدا شده است و ایجاد عفونت در انسان پس از گزیدن کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست نیز ممکن است.

این دامپزشک افزود: این بیماری بیشتر در مناطق صحرایی آفریقا، اروپای شرقی، خاورمیانه (عراق، افغانستان، پاکستان، ایران)، هند و غرب چین مشاهده می‌شود. شیوع بالایی از بیماری در بین پرسنل نظامی، کارکنان بیمارستان‌ها، کشاورزان و اشخاصی که با دام سر و کار دارند مشاهده می‌شود.

او گفت: این بیماری در فصل‌های گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور (زمان رشد و تکثیر کنه‌ها) شیوع پیدا می‌کند و در بسیاری از موارد تا اوایل یا نیمه‌های پاییز کم کم پایان می‌یابد.

 تبی که با خونریزی همراه است + فیلم

تبی که با خونریزی همراه است + فیلم

سم پاشی و ضدعفونی راهی برای پیشگیری از تب کنگو

خلیلیان دامپزشک در حاشیه سم پاشی از واحد‌های دامی روستای کیاپی میاندورود گفت: با توجه به تجربه سال‌های گذشته و مشاهده برخی از بیماری‌ها از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در جمعیت انسانی که منشا حیوانی دارد و از مصرف گوشت دام آلوده و یا حتی کنه‌های چسبیده به دام زنده به انسان منتقل می‌شوند تلاش می‌کنیم تا با ضد عفونی جایگاه‌های نگهداری دام زنده و یا سمپاشی بدن دام با این عوامل بیماریزا مقابله کرده تا شاهد بروز این بیماری مشترک نباشیم.

او افزود: انتظار داریم دامدار‌ها و روستائیان در طول سال با اکیپ‌های عملیاتی دامپزشکی نهایت همکاری را داشته باشند تا علاوه بر حفظ صنعت دامپروری در شهرستان شاهد بروز بیماری‌ها که منجر به ضرر و زیان اقتصادی و تهدید سلامت شهروندان است، نباشیم.

خلیلیان گفت: بیماری در حیوانات اهلی هیچ گونه علائم مشخصی ندارد و خطر انتقال بیماری در انسان در هنگام ذبح یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده (به دنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان) وجود دارد.

تبی که با خونریزی همراه است + فیلم

تبی که با خونریزی همراه است + فیلم

رعایت اصول بهداشتی شرط اول پیشگیری از تب کنگو است

یکی از دامداران روستای کیاپی می‌گوید: هر ساله دامپزشکی برای پیشگیری از تب کریمه کنگو دامداری‌های منطقه ما را ضدعفونی می‌کند و نکات بهداشتی را هم به ما یادآور می‌شود.

او افزود: تاکنون با بیماری تب کنگو مواجه نشدیم و علت آن شاید همین رعایت اصول اولیه بهداشتی باشد.

این دامدار مازندرانی گفت: استفاده از دستکش و ماسک در هنگام کار توصیه شده و تا حدود زیادی سعی می‌کنیم این توصیه‌ها را جدی بگیریم.

تبی که با خونریزی همراه است + فیلم

تبی که با خونریزی همراه است + فیلم

ابتلای دو نفر در مازندران به تب کریمه کنگو

حامد روحانی زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه حدود ۶ یا ۷ نفر از افراد امسال در مناطق آلوده ما مشکوک به بیماری بودند که بلافاصله اقدامات تشخیصی برای آن‌ها انجام شد، گفت: دو مورد تشخیص قطعی بیماری داشتیم که بستری و سایر اقدامات درمانی برای آن‌ها صورت گرفت.

او افزود: مخزن و ناقل ویروس در طبیعت، اصولاً کنه‌ها هستند و گاو، گوسفند، بز، خرگوش، خرگوش صحرایی و جوجه‌تیغی و حتی جوندگان مثل موش نیز به عنوان ناقل شناخته می‌شوند.

روحانی زاده گفت: این ویروس از طریق تماس مستقیم با خون یا ترشحات بیمار، لاشه حیوان آلوده (انتقال به قصاب یا پوست‌کن) سبب ایجاد همه‌گیری‌های ناگهانی می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: تماس با خون و بافت بیماران به‌خصوص در مرحله خون‌ریزی یا انجام هرگونه عملی که منجر به تماس انسان با خون، بزاق، ادرار، مدفوع و استفراغ آن‌ها شود باعث انتقال بیماری می‌شود.

تبی که با خونریزی همراه است + فیلم

روش‌های پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو

بیمار مشکوک به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو باید قرنطینه شود و با افراد خانواده و پرسنل بیمارستانی در تماس نباشد.

همه وسایل بیمارستانی مانند ماسک، دستکش، روپوش، پیش بند، لوله‌های خون، سرنگ‌های استفاده شده و هر وسیله‌ای که با ترشحات بیمار در تماس بوده باید سوزانده شود.

چون این بیماری در دام، بدون علامت است، باید از مصرف گوشت تازه خودداری شود و دام پس از ذبح تا ۲۴ ساعت در دمای صفر تا مثبت چهار درجه سانتی گراد قرار گیرد تا ویروس‌های آن کشته شوند و پس از آن مصرف شود.

هنگامی که پرسنل مراقب بیمار در معرض تماس پوستی یا پوستی مخاطی با خون، مایعات بدن یا فضولات بیمار قرار می‌گیرند بایستی فوراً سطح آلوده را با آب و صابون بشویند.

از خرید گوشت‌های بازرسی نشده بدون مهر دامپزشکی (کشتار غیرمجاز) خودداری شود.

کارکنان بهداشتی و درمانی و افرادی که با خون، ترشحات بدن بیمار یا بافت‌های آلوده بیماران تماس داشتند باید مرتب و حداقل تا چهارده روز پس از تماس، تحت نظر بوده و درجه حرارت بدن آن‌ها هر روز کنترل شود و در صورت ظهور علائم بالینی، مطابق با تعریف مورد محتمل بلافاصله درمان برای آنان شروع شده و اقدامات بعدی به عمل آید.

دامپزشکی مازندران برای پیشگری از تب کنگو ۳ هزار لیتر سم و مواد ضدعفونی کننده بین دامداران توزیع کرده و در کنار اقدامات دامپزشکی، می‌توان با رعایت نکات بهداشتی از گزند این بیماری در امان ماند.

تبی که با خونریزی همراه است + فیلم

 

گزارش از سیده حکیمه موسوی ازنی

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.