کارشناس مسائل فرهنگی و پژوهشگر تاریخ گفت: علی شریعتی شخصیتی ناب در عرصه شناخت مفاهیم دینی برای روشنفکران، دانشجویان و دانشگاهیان محسوب می‌شود.

محمدرضا سلمانی عبیات پژوهشگر تاریخ اسلام و شیعه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با بیان اینکه همواره در تاریخ شخصیت‌هایی به میان می‌آیند که در هر برهه زمان با کلامی نافذ و نگاهی جذاب به حوزه دین و دیانت به پژوهش و سخنرانی می‌پردازند.

او افزود: بدون شک باید دکتر علی شریعتی را شخصیتی ناب در عرصه شناخت مفاهیم دینی برای روشنفکران، دانشجویان و دانشگاهیان در عصر خود و حتی زمان حاضر دانست.

سلمانی عبیات با بیان اینکه علی شریعتی از خانواده‌ای مذهبی و تحت تربیت پدری دانشمند با دانش و علوم اسلامی و مذهبی آشنا شد، اظهار کرد: او بیش از آنکه یک شخصیت در تاریخ معاصر ایران باشد، یک تفکر مستقل، نوین و در جهت اصلاح بود، ضمن اینکه حضور در جوامع غرب و آشنایی با فلسفه‌های دینی مختلف و تاکید بر اهداف اساسی نهضت بزرگ اسلام از جمله ویژگی‌های این بزرگ پژوهشگر تاریخ معاصر است.

این پژوهشگر تاریخ بیان داشت: علی شریعتی را همه با خطابه‌های آتشین و قلم فراخش می‌شناسند، حال آنکه در فراسوی این سخن و قلم، اندیشه‌ای عمیق و از بطن جامعه نهفته است، البته باید شیوایی سخن و نکته سنجی و دلسوزی در بیان مطالب این شخص را یکی از شاخصه‌های دانست که موجب تمایز او از سایرین به شمار می‌رود.

کارشناس مسائل فرهنگی تصریح کرد: سخن گفتن از دین و دینداری در دهه‌های ۳۰ الی ۵۰ هجری از سوی شخصیتی آکادمیک و دنیا دیده برای نوجوانان و جوانانی که اسلام را تنها از راه سنتی آن شنیده و آشنا شده بودند، بسیار جالب و در نوع خود منحصر به فرد بود.

عبیات با بیان اینکه علی شریعتی در زمینه مطالعات شیعه با دلدادگی خاصی در خصوص اهل بیت و به ویژه حضرت امیر المومنین (ع) و حضرت زهرا (س) و امام حسین (ع) اثر نگاری کرده است، افزود: کتاب علی حقیقتی بر گونه اساطیر، فاطمه فاطمه است و حسین وارث آدم از جمله اثرات بی بدیل و ماندگاری است که نشان از دلدادگی او به اهل بیت علیهم السلام است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.