به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشگی باشگاه خبرنگاران جوان، به دنبال وضعیت فوق العاده کشور در شرایط مقابله با کرونا و برگزاری کلاسهای درس به صورت الکترونیک، دغدغهها و ابهامهایی درباره چگونگی ارزشیابی تحصیلی و برگزاری امتحانات پایان نیمسال تحصیلی در میان دانشجویان و استادان به وجود آمده است.
محمدرضا آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی برای پاسخ به این دغدغهها و رفع ابهامهای موجود توضیحاتی داد.
آهنچیان، مهمترین تفاوت آزمون نیمسال جاری تحصیلی در شرایط شیوع کرونا را «تنها در روش برگزاری آن بخش از ارزشیابی» توصیف میکند که «به تشخیص دانشگاه به صورت غیرحضوری و عمدتا الکترونیکی انجام میشود.»
آزمون نیمسال جاری چه تفاوتی با نیمسالهای گذشته دارد؟
تفاوت تنها در روش برگزاری آن بخش از ارزشیابی است که به تشخیص هر دانشگاه به صورت غیرحضوری و عمدتاً الکترونیکی انجام میشود.
حد نصاب قبولی تغییر کرده است؟
خیر. حد نصابها همانها است که در آیین نامههای آموزشی وجود دارد.
در ارزشیابی الکترونیکی سطح دشواری آزمون کاهش یا افزایش مییابد؟
سطح دشواری آزمون در ارزشیابی الکترونیکی نیز مانند آزمونهای حضوری در اختیار استاد هر درس است که بر حسب هدفهای درس و انتظارات استاد از دانشجو تعیین میشود.
آیین نامههای انضباطی در ارزشیابی نیمسال جاری به قوت خود باقی است؟
در مقایسه با سالهای گذشته، هیچ تفاوتی در اجرای آیین نامههای انضباطی دانشجویان که در اختیار معاونت دانشجویی است، ایجاد نشده است.
چه نسبتی از نمره پایانی دانشجو به آزمون پایان نیمسال اختصاص دارد؟
در آیین نامههای سابق نسبت ۶۰ به ۴۰ درصد تعیین شده بود. به این معنی که در نظام نمره دهی صفر تا ۲۰، ۱۲ نمره به آزمون پایانی اختصاص یابد و ۸ نمره به ارزشیابی مستمر و تکالیف و پروژههای دانشجویی در طول نیمسال اختصاص پیدا کند. در آیین نامه ۱۳۹۷ این قاعده به دانشگاههای دارای اختیار تهیه شیوه نامه آموزشی محول شده است و هر دانشگاه بر اساس اقتضائات و به استناد مصوبه شورای آموزشی خود تصمیم میگیرد.
بیشتر بخوانید
نقش استاد در تعیین نمره نهایی دانشجو در هر درس چیست؟
ذیل قوانین و مقررات آموزشی وزارت علوم و هر دانشگاه، استاد در شرایط عادی و در وضعیت فوق العاده کنونی، تعیین کنندهترین نقش را در ارزشیابی دانشجو و در تعیین نمره نهایی وی دارد.
تا چه اندازه میتوان به اعتبار ارزشیابی الکترونیکی اعتماد کرد؟
یکی از وظایف دشوار استادان برنامه ریزی برای طراحی و اجرای آزمون تحصیلی «روا» و «پایا» است. در نظام حضوری هم استادان اغلب، ارزشیابی را منوط به یک مرحله آزمون پایان نیمسال نمیکنند و اکثراً در طول نیمسال از طریق آزمونهای پیاپی؛ ارایه تکلیف و تمرین؛ و محول کردن پروژه؛ توانایی و کوشش دانشجویان خود را برای یادگیری درس ارزشیابی میکند. در وضعیت فوق العاده کنونی نیز معاونت آموزشی طی نامههای صادر شده از فروردین ماه سال جاری از دانشگاهها خواسته است برای ارزشیابی پایان نیمسال به نحوی برنامه ریزی کنند که نمره نهایی دانشجو تنها از طریق یک آزمون پایانی تعیین نشود و استادان در طول نیمسال به روشهایی که وجود دارد، تصویر روشنی از وضعیت دانشجویان کلاس خود داشته باشند.
آیا در شیوه ارزشیابی الکترونیکی امکان تقلب وجود دارد؟
در هر شیوه آموزش امکان مشاهده رفتار ناهنجار وجود دارد.در روشهای ارتباط برخط، امکان بروز این رفتار به حداقل خود میرسد. بدیهی است که توصیه به ارزشیابی مستمر دانشجویان، مطمئنترین راه برای کنترل این پدیده ناخواستنی در نظامهای آموزش عالی جهان است.
دانشجویان ما با همت و پشتکار خود میتوانند در امتحانات پایانی هم موفق باشند و این نیمسال را با رضایت پشت سر بگذارند.
انتهای پیام/