به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگی های شرکتهای خودروسازی سایپا و ایران خودرو یکی از سرچشمههای اصلی ایجاد اختلال در قیمت های بازار خودرو هستند که کمتر کسی به آنها توجه میکند.
امروز اتحادیهها، سازمان حمایت، تعزیرات حکومتی شورای رقابت و تمامی دستگاه های نظارتی و قیمت گذار از بازار خودرو کناره گیری کرده اند و نمایندگی های شرکت های خودروسازی قیمت نهایی بازار را تعیین میکنند.
برای اثبات این ماجرا کافی است سری به نمایشگاههای فروش اتومبیل در سطح شهر بزنید و سراغ خرید خودروی صفر کیلومتر را از آنها بگیرید. بدون شک گوشی تلفن را در دست خواهد گرفت و شروع و تماس با یکی از نمایندگیهای همان حوالی خواهند کرد. اگر برای تحویل خودرو صفر کیلومتر گذرتان به نمایندگیهای خودروسازها خورده باشد بدون شک پیشنهاد خرید خودرو یا واسطه گری برای فروش آن را به شما دادهاند.
ماجرای آشفته بازار خودرو از سر چشمه مشکل دارد و دلال بازیهای نمایندگیهای خودروسازها این ماجرا را اثبات میکند. محل ارائه خدمت به مردم حالا به آفتی بر جان بازار خودرو تبدیل شده است.
درست چند روز قبل بود که برای بازرسی از پارکینگ ها و شناسایی احتکار خودرو با بازرسان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت همراه شدیم. پارکینگهای مملو از خودروهای خوابیده و خاک خورده که به ادعای صاحبان پارکینگها به نمایندگیهای شرکتهای خودروساز مربوط بود.
پارکینگ دارها حقیقت ماجرا را بیان می کردند خودروها صاحب مشخصی داشت که هنوز برای تحویل نیامده بودند و این حقیقت کلمهی احتکار بود. این خودروها صاحبان شخصی داشتند اما برای واسطهگری توسط نمایندگی های خودرو ساز ها در پارکینگ ها دپو شده بودند. سرچشمه توزیع خودرو، عرضه در بازار و قیمتها را تعیین میکند.
یکی از نمایشگاهداران حضور نمایندگیها را یکی از دلایل اصلی نوسان در بازار دانست و گفت: خودروسازها باید به جای تحویل خودروها به نمایندگی ها آنها را از طریق اتحادیه فروشندگان خودرو در شبکه اصلی فروش توزیع کنند. نمایندگی های خودرو سازها وظیفه ارائه خدمت به مشتریان را بر عهده دارند اما به جای انجام این کار وارد موضوع بازار و ارائه قیمت خودرو شدهاند.
او گفت: اگر خودروسازی میزان تولید خود را افزایش داده و این تولیدات را از طریق مجاری درست به دست مصرف کننده واقعی برسانند قیمت ها کنترل خواهد شد. عرضه چند هزار خودرو از طریق قرعه کشی و رسیدن آن به دست مصرف کننده واقعی توانست تا حد زیادی بازار را کنترل کرده و قیمتها را کاهش دهد اما با اتمام این فرایند دوباره روند صعودی به خود گرفت.
بیشتر بخوانید
چند مغازه آن طرف تر یکی دیگر از نمایشگاه داران درباره نقش نمایندگی ها در بازار بیان کرد: اغلب خودروهای صفر کیلومتر در دست نمایندگی های خودروساز ها قرار دارند بنابراین خود نمایشگاهدارها هم برای گرفتن قیمت با نمایندگی ها تماس می گیرند.
او ادامه داد: نمایشگاه دارها نقشی در تعیین قیمت و کنترل بازار خودرو ندارند. سود نمایشگاه دارها در انجام معامله و خرید و فروش است چرا که هیچ یک از خودروهای موجود در نمایشگاه به خود نمایشگاه دار تعلق ندارد بنابراین باید از سرچشمه به دنبال پیدا کردن علت افزایش قیمت بگردید.
نمایندگی های خودروسازها مجرای اصلی توزیع خودرو در بازار هستند؛ آنها میتوانند با چند تغییر جزئی بازار را به سمت افزایش یا کاهش قیمت سوق دهند. اگر چه شبکه فروش و توزیع خودرو بدون وجود این بخشها لنگ نمیماند اما بدون شک وجود انها یکی از دلایل اصلی نوسان در بازار است.
میلاد بیگی کارشناس حوزه خودرو در گفتوگو با خبرنگار حوزه صنعت تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان تقش نمایندگیها در ایجاد نوسان در بازار را تایید کرد و گفت: در گذشته نمایندگی ها خودشان از خودروسازها به صورت سبدی خودرو می خریدند و در بازار می فروختند. در شرایط فعلی خودروسازها نباید به نمایندگیها خودرو بفروشند و فقط خودرو را مستقیم بده دست مردم برسنانند که الان هم تا حدود زیادی عملیاتی شده است.
او گفت: حضور خودروسازها در فرآیند تحویل مشکلساز نیست اما فعالیت انها در بازار مشکلاتی را به همراه دارد. در شرایط عادی بازار حضوره نمایندگی ها کارکرد مناسبی داردمعمولا نمایندگیها خدمات پس از فروش را ارائه میکنند اما بعضا شاهد خرید و فروش خودرو توسط آنها هستیم.
بیگی بیان کرد: یکی از دوستان خودم برای دریافت خودرو به یکی از نمایندگیهای خودروسازها مراجعه کرده بود، نمایندگی تحویل هنگام ارائه به او گفته بود که اگر بخواهی خودرو را برایت میفروشیم. نقش نمایندگیها در بازار خودرو انکار ناپذیر است ولی تمام این اختلالات از تبعات مسئله قیمت گذاری در کارخانه محسوب میشود. وقتی در آن نقطه مسئله حل نشده باشد تا پایین ترین نقطه مسئله ادامه داشته و پیچیدهتر میشود.
چند روز قبل سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در گفتوگو باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: همان طور که در روزهای اخیر بارها اعلام کردیم، مردم خودشان باید از طریق سامانه ۱۳۵ و یا تارنمای t۱۳۵.ir شکایات خود را ضمن ارائه مدارک اعلام کنند.
او افزود: با شکایت مردم در مورد گرانفروشی بنگاهها در معامله خودرو، رسیدگی به پرونده آغاز میشود و در صورت اثبات تخلف، مبلغ اضافه دریافتی به شکات بازگردانده میشود.
اما وقتی حالا ورود آنها به ماجرای خودرو و علت اجرا نشدن طرح قیمت گذاری بازار خودرو 10 درصد بالاتر از قیمت کارخانه را پیگیری میکنیم حاضر به پاسخگویی نیستند و اعلام میکنند که قصد مداخله و ورود به این موضوع را ندارند. بازار خودرو دوباره به حال خود رها شده و هیچ یک از نهادهای نظارتی و تصمیم گیرنده قصد مداخله با این موضوع را ندارند.
انتهای پیام/
۱. مسئولین ناکارامد و جناحی کارکردن، مثلا اگر مدیری هم خوب باشه دولت جدید اونو برکنار میکنه اگه هم فکرش نباشه. گروهی که در راس کار نیست هم فقط سنگ اندازی میکنه.
۲.اقتصاد مریض، وجود نقدینگی زیاد و تعداد دلال خیلی زیاد نسبت به نیاز اقتصادمون.
۳.بانکها و موسسات زیاد بی مصرف که خودشون دلال هستن و بنگاه دار
۴.تحریمهای واقعا ظالمانه
واقعا از لحاظ روانی از هم پاشیدیم
تورو خدا واردات خودرو رو آزاد کنید
تورو خدا واردات خودرو رو آزاد کنید
تورو خدا واردات خودرو رو آزاد کنید
تورو خدا واردات خودرو رو آزاد کنید
تورو خدا واردات خودرو رو آزاد کنید
تورو خدا واردات خودرو رو آزاد کنید
تورو خدا واردات خودرو رو آزاد کنید
تورو خدا واردات خودرو رو آزاد کنید
تورو خدا واردات خودرو رو آزاد کنید
تورو خدا واردات خودرو رو آزاد کنید
چاره کار فقط آزاد شدن واردات خودرو هست
چاره کار فقط آزاد شدن واردات خودرو هست
چاره کار فقط آزاد شدن واردات خودرو هست
چاره کار فقط آزاد شدن واردات خودرو هست
چاره کار فقط آزاد شدن واردات خودرو هست
نزار قیمت خودرو از کارخانه بیشتر از ده درصد بالا باشه
تا این دلال و سوداگر بره باراررسرمایه سرمایه گذاری کنه
اقا چرا بدبخت مصرف کننده پولش چهار برابر بره نزارید دلالها قیمت خودرو و مسکن را تعبین کنند
قیمت باید با حقوق بخونه بی انصاف
نزارید طلا و دلاد ار همه مهمتر مسکن ووخودرو و خوراک بره بالا!!!!!
عامل گرانی ها خودمان هستیم
کلا بازار ایران ترمز بریده دیگر هیچ وزارت یا ارگانی نمی تواند آن را جمع کند
گرانز دواار یعنز گرانی اجناس بعد چی میشه سود بیشتر برای دلالان دولتی مردمم خیلی ناراحتن برن از کرونا بمیرن
کرونا را دولت چرا در کشور اشاعه داده بخاطر همین دیگه!!!!
می توانیم درسایپاوایران خودرو و ببندیم کافیست چند مانخریم
کسی هم که خریدار مصرف کننده است به اسمش در نمیاد مجبور میشه به بازار رو بیاره
قیمت هم میره بالا
حالا پراید هم که توقف خورد بدتر قیمتش میره بالا
از ریشه خرابه سیاست خودرو
دلار اگه اومد پایین
ماشین هم میاد پایین
ایران خودرو و سایپا بازار . خودرو را درست کنند
خرید خودرو دیگه در حد آرزوی با این حقوقی که ما می گیریم
بالاخره به اون واقعیتی که مردم می گفتند رسیدید
خودروساز حالا باید تولید ما به ده ملیون در سال آنهم با کیفیت خوب و بالا میرسید
یکی از دلایلش هم افزایش دلاره
ازهمین حالامافیادلارروبردبالا تابهانه برای افزایش قیمت داشته باشن
همه اون فروش هانمایشی بود
منتطرقیمتهای نجومی فرغون سازهاباشیم
واقعا عقل کل تشریف دارین .
تعیین نرخ سکه و ارز هم حکایت همین سر منشا خودرو سازان را داره . وقتی بانک مرکزی با نرخی که مد نظرش هست به صرافیهای مجاز ارز و سکه توزیع میکنه یعنی عملا نرخ پایه در بازار تعیین شد و از اون نرخ کمی بالاتر دلالها فعالیتشون شروع میشه .
پس لطفا مردم را با ترفندهای انحرافی سر کار نگذارید .
اقا خداوکیلی من ۳۵سالمه ۱دختر دارم به قران برای اینده ش موندم بااین شرایط
کی میخواد یه فرجی بشه به قران هرروز داریم فقیرترمیشیم
با۲ملیون حقوق ۷۰۰کرایه خونه که خداوکیلی خداخیرصاحبخونه بده ۲ماهش بخشید
چیکارکنم باهزارتا امیدارزو نماینده میفرستیم چرا اوضاع بدترمیشه بهترنمیشه
الان شده 19 میلیون
ک . . . . . . . ر تو دولت روحانی
الان یه لپ تاپ 6 میلیونی فقط دست دوم تو بازار گیر میاد که ماد عهد دقیانوسه دقیقا کمتر از 5 تومن پیدانمی کنی مال 7 سال پیش
چرا اینکار انجام نمیشه
جوابش راحته چون قانون گذارها خودشون مافیای فروش خودرو هستند: نماینده های سابق مجلس و بعضی دولتی ها
چرا اینکار انجام نمیشه
جوابش راحته چون قانون گذارها خودشون مافیای فروش خودرو هستند: نماینده های سابق مجلس و بعضی دولتی ها
قبول ندارین؟؟؟؟؟
چرا اینکار انجام نمیشه
جوابش راحته چون قانون گذارها خودشون مافیای فروش خودرو هستند: نماینده های سابق مجلس و بعضی دولتی ها
قبول ندارین؟؟؟؟؟
اگر در این بحران ها نمیخواهند که کشور را اداره کنند، دیگه شاخ و شونه کشیدن و رجز خوندن واسه این و اون و چهار شعار سیاسی و حماسی دادن که واسه کسی نون و آب نمیشه. واقعا شرم آوره
خودرو ساز های خارجی با هر روشی دنبال جذب مشتری هستن ، تو ایران بدلیل حمایت های الکی و به بهانه های مختلف جلوی ورود خودرو رو می گیرین.
واقعا از لحاظ روانی از هم پاشیدیم