به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری چون «ابلاغ برنامه چگونگی فعالیت مدارس از شهریور»، «محتوای آموزش ترکیبی برای سال تحصیلی آینده در نظر گرفته شده است» و « شهریه مدارس غیردولتی در سال تحصیلی آینده کاهش مییابد؟» سپری شد.
ابلاغ برنامه چگونگی فعالیت مدارس از شهریور
محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تصمیمهای اتخاذ شده برای بازگشایی زودتر از موعد مدارس بیان کرد: با توجه به اینکه ۴۰ درصد مدارس در مناطق کم جمعیت روستایی و شهری هستند و با رعایت پروتکلهای بهداشتی میتوانیم دانشآموزان را در هر کلاس تحت آموزش داشته باشیم و روال همیشگی برقرار است اما در مناطقی با تعداد بالای دانش آموزان ناگزیر به تغییر برنامهها هستیم.
او ادامه داد: زمان آموزش را به دو بخش سه روزه تقسیم میکنیم به این ترتیب که ۳ روز حضوری و ۳ روز آموزش غیرحضوری باشد همچنین تعطیلی پنجشنبه مدارس را لغو کردیم تا ۶ روز آموزشی داشته باشیم.
محتوای آموزش ترکیبی برای سال تحصیلی آینده در نظر گرفته شده است
حسن الحسینی مشاور وزیر و مسئول شبکه شاد با بیان اینکه باچالشهایی از قبیل دسترسی نداشتن برخی دانش آموزان به شبکه شاد مواجه هستیم، اظهار کرد: با توجه به این شرایط آموزش ترکیبی در دستور کار سال تحصیلی جدید خواهد بود و بسته های آموزشی، برنامههای تلویزیونی و شبکه مجازی در کنار هم فعال خواهند بود.
مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: در حال برنامه ریزی هستیم تا خانوادهها و دانش آموزان بدون هیچ گونه نگرانی آموزش را دنبال کنند.
شهریه مدارس غیردولتی در سال تحصیلی آینده کاهش مییابد؟
زهرا مظفر، مدیرکل نظارت بر عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش اظهار کرد: با توجه به امکان برگزاری کلاسها به طور مجازی در پی گسترش ویروس کرونا در کشور، میزان شهریه مدارس غیردولتی هنوز به طور کامل مشخص نیست که چطور در نظر گرفته میشود.
مظفر افزود: باید به هزینه اجاره بها و حق التدریس معلمان و دیگر هزینههای مربوط به مدارس غیردولتی هم توجه شود که در این ایام همچنان برقرار است.
او ادامه داد: طبق گزارشهایی که داشتیم هزینه هایی برای مدارس غیردولتی وجود دارد که ناگزیر به پرداخت آن هستند. این گزارش ها مربوط به مدارسی است که در ماموریت خود و فعالیت معلمان تغییری نداشتند. با توجه به شرایط فعلی، والدین هم باید همراهی کرده و در کنار دانش آموزان و مدرسه حضور داشته باشند.
تخصیص بیش از ۳ هزار میلیارد تومان برای ساخت مدارس خیرساز طی امسال
محسن حاجیميرزايی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: حضور در جمع خیرین مدرسهساز فرصتی مغتنم است و هر زمانی که اجتماعی از خیرین باشد مشتاق حضور هستم.
او ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی ایران به تلاش های خیرین مدرسه ساز ارج می نهد و امسال ۳ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان سهم دولت برای پروژه های خیرساز است که ثمرات ارزشمندی در پی دارد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دایره کار خیر گسترده است، گفت: کسانی که می کوشند رنج محرومیت ها را کاهش دهند و زندگی بهتری را برای مردم رقم بزند، به دنبال ناب ترین حقایق انسانی هستند و هیچ کاری ارزشمندتر از این نیست.
تخلف حدود ۲ هزار مدرسه دولتی در دریافت وجه
زهرا مظفر مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به میزان شکایات ثبت شده در سامانه پاسخگویی به شکایات در سال تحصیلی گذشته گفت: ۱۴ هزار و ۳۳۱ گزارش تخلف ثبت شده در سامانه را برررسی کردیم که ۵ هزار ۷۸۲ شکایت مربوط به حوزه اداری، ۲ هزار و ۴۴۳ شکایت آموزشی، ۵۴۸ پرورشی، ۴۴۰ شکایت در حوزه ثبت نام، ۸۵۸ شکایت در حوزه مالی و رفاهی و ۳ هزارو ۷۰۶ شکایت قابل رسیدگی نبود.
مظفر ادامه داد: شکایت اخذ وجه غیرمجاز در هنگام ثبت نام در مدارس دولتی ۱۲۴ مورد، اخذ وجه مازاد در مدارس سمپاد ۱۲ مورد، اخذ وجه مازاد در مدارس شاهد ۱۲ مورد و شکایت از سرویس مدارس ۱۵ مورد بوده است که طی مدت ۷ تا ۱۰ روز پاسخ اقناع کننده داده شد.
ایجاد بانک محتوا در شبکه شاد برای سال تحصیلی آینده
مهدی شرفی سرپرست مرکز برنامهریزی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش درباره برنامهریزی برای توسعه شبکه شاد و رفع نواقص آن اظهار کرد: برای سال آینده با توجه به بازخوردهای در نظر گرفته شده و فعالیت استانها گزارش گیری انجام میشود تا برنامهریزی لازم را داشته باشیم.
او ادامه داد: سرورها به طور جداگانه در اختیار معلمان و دانشآموزان قرار خواهد گرفت و برای سال آینده طبق این شرایط برنامهریزی میکنیم.
شرفی درباره علت کند بودن سرعت شبکه شاد گفت: با توجه به اینکه اینترنت شبکه شاد برای مدتی رایگان نبود امکان فشرده سازی فایل را در نظر گرفتیم به همین دلیل سرعت بارگذاری فایل برای اولین بار کند بود، اما در دفعات بعدی چرخش اطلاعات مشکل نداشت.
انتهای پیام/
1-عدم کفایت بودجه اختصاص یافته ی دولت.
2-با توجه به بهره هوشی پایین کادر مدارس بخشنامه ها درست درک نمی شود.
3-دروغ گویی دولتی در این که نباید پولی گرفته شود.
4- سو استفاده (با درصد بسیار کم)