حریرچی گفت: هر ۴ ماه ۱۳۰ هزار فوتی در کشور ثبت می‌شود و امسال بیش از نیمی از فوتی‌ها، مبتلایان به کووید ۱۹ بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت امشب ۹ تیرماه با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به بررسی اوج گیری مجدد کرونا در کشور پرداخت.

حریرچی با اشاره به اینکه به طور متوسط در هر ۴ ماه ۱۳۰ هزار فوتی در کشور ثبت می‌شود، گفت: امسال بیش از نیمی از فوتی‌ها، مبتلایان به کووید ۱۹ بوده‌اند.

ساخت واکسن کرونا در خوشبینانه‌ترین حالت ۱۲ تا ۱۴ ماه دیگر

معاون کل وزیر بهداشت با بیان اینکه در خوشبینانه‌ترین حالت ۱۲ تا ۱۴ ماه دیگر واکسن کرونا در دسترس قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: کرونا شوخی بردار نیست و کاملاً جدی انسان‌ها را می‌کشد.

او با اشاره به اینکه متاسفانه تعداد فوتی‌ها سه رقمی شده است گفت: برگشت به ارقام تک رقمی دور است لذا ما با این ویروس درگیر خواهیم بود، در صد سال اخیر هیچ عامل ویروسی و باکتریایی در این مدت کوتاه تا این میزان کشته نداشت لذا باید کرونا را جدی گرفت، متاسفانه کرونا کادر درمان ما را هم نیز درگیر خود کرده است.

در لحظات آخر از ویروس کرونا گل خوردیم

حریرچی تصریح کرد: به تعبیر وزیر بهداشت در لحظات آخر از این ویروس گل خورده‌ایم لذا با رنج کادر درمانی و عوامل دست اندرکار همراه خواهیم بود.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه به ازای هر بیماری که شناسایی می‌شود ۱۰ بیمار شناسایی نمی‌شود ادامه داد: افراد بسیاری به کرونا مبتلا می‌شوند، اما علائمی ندارند و متوجه نمی‌شوند. از ۲۴ خرداد روند افزایشی آمار از سرگرفته شده است.

برای اعمال محدودیت در ۶ استان نامه‌نگاری شده است

او در خصوص احتمال بازگشت شهر‌ها و استان‌های کشور به شرایط اوایل شیوع کرونا اظهار داشت: به پیشنهاد وزارت بهداشت برای ۶ استان از جمله تهران نامه‌نگاری شده است لذا بازگشت به تعطیلات و اعمال مقررات کرونایی برای همه کشور نخواهد بود؛ بلکه به صورت شهرستانی اعمال می‌شود و این موضوع به تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا هم رسیده است. لذا با پیشنهاد استانداران و تائید وزیر بهداشت و وزیر کشور و همچنین موافقت رئیس جمهور این تصمیمات پیاده سازی خواهد شد.

حریرچی عنوان کرد: در کمتر از چهار ماه بیش از ده هزار فوتی ناشی از این بیماری داشتیم؛ به طور متوسط در هر چهار ماه ۱۳۰ هزار فوتی در کشور ثبت می‌شود و این رقم ۳ درصد رقم کل فوتی‌های کشور است.

هر ۹ دقیقه یک فوتی در کشور بر اثر کرونا

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه امسال بیش از نیمی از فوتی‌ها مبتلایان به کووید ۱۹ بودند، اظهار داشت: زمانی که فوتی‌های این بیماری امروز به عدد ۱۶۲ رسید برای هر خانواده‌ای تاسف بار و غم انگیز است، طبق آمار‌ها هر ۳۵ دقیقه یک فوتی در کشور بر اثر تصادفات داریم، اما در مورد کرونا این عدد به ۹ می‌رسد.

او با اشاره به اینکه متاسفانه خیلی از افراد استفاده از ماسک را جدی نمی‌گیرند، گفت: استفاده از ماسک در هواپیما و مترو ضروری است، زیرا این دو جا از خطرناک‌ترین مکان‌هایی هستند که ویروس در آنها احتمال انتقال بیشتری دارد.

ماسک ۱۵۰۰ تومانی هزینه زیادی برای خانواده در ماه ایجاد می‌کند

حریرچی با اشاره به اینکه متاسفانه ماسک ۱۵۰۰ تومانی برای یک خانواده ۴ نفره هزینه زیادی در ماه ایجاد می‌کند افزود: استان‌هایی که در اسفند و فروردین ماه مقاومت کرده بودند با آسان‌گیری، عادی‌انگاری و عدم‌رعایت مسائل بهداشتی اکنون دوباره دچار مشکل شده‌اند.

شهادت ۶۴ نفر از کادر درمان بیمارستان‌های دولتی

او با اشاره به اینکه اگر همه از ماسک استفاده کنند، ۸۵ درصد احتمال انتقال و ابتلا کاهش پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: بیش از کرونا خبر‌های نادرست از آن نیز ما را تحت فشار گذاشته است، در بیمارستان‌های دولتی ۱۵ هزار و ۸۵ نفر مشکوک به کرونا بودند که ۹۰۵۸ مورد آن‌ها تستشان مثبت اعلام شد و ۶۴ نفر فوت کردند، لذا باید در قیامت پاسخگوی اعمالمان باشیم.

سیدرضا مهرپور رئیس بیمارستان شریعتی در ادامه برنامه طی ارتباط تلفنی با بیان اینکه متاسفانه اوضاع خوب نیست، گفت: از ۱۰ روز پیش دچار حمله ناجوانمردانه بیماری شدیم و لذا تصور نمی‌کردیم این حمله ما را در تیرماه دچار مشکل کند.

او با اشاره به اینکه متاسفانه تحت حمله جدی قرار گرفته‌ایم و از مردم خواهش می‌کنیم تا وضعیت را جدی بگیرند، ادامه داد: کادر درمانی درگیر بیماری شده‌اند و شواهد را خطرناک می‌بینم و باید موضوع جدی بگیریم.

خسرو صادق‌نیت رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) نیز در ادامه برنامه طی تماس تلفنی گفت: در روز‌های گذشته با افزایش جدی مراجعین روبرو بودیم، به طوری که تعداد بستری‌شده‌ها و مراجعین نسبت به قبل سه برابر شده است.

او تصریح کرد: شاهد ابتلای جوانان به بیماری کرونا هستیم و تعداد قابل‌توجهی از افراد در آی‌سی‌یو زیر ۳۰ سال سن دارند. کادر درمانی در این چهار ماه فرصت استراحت نداشتند و نیرو‌های ما خسته هستند، اما ما با تمام وجود خدمت‌رسانی می‌کنیم.

محمد طالب‌پور رئیس بیمارستان سینا با اشاره به اینکه از ۱۳ اسفند موج بیماری شدید شد، اما بعد از عید شرایط بهتر شد افزود: تا ۳ هفته پیش در حال پاکسازی بیمارستان بودیم، اما شاهد موج زیادی از بیماران در بیمارستان طی هفته‌های گذشته شدیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار