به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مجتبی صدیقی در وبینار تخصصی آموزش زبان فارسی در دوران پس از کرونا گفت: در شرایط حاضر رقابت کشورها برای جذب دانشجوی خارجی به حوزه آموزش عالی مجازی نیز وارد شده است و حضور موثر در این حوزه یک ضرورت است.
او افزود: در سالهای اخیر آموزش دانشگاهی به شیوه مجازی در حال رشد و توسعه است و پیشبینی میشود تا ۵ سال آینده، گردش مالی بازار آموزش عالی مجازی به ۳۵۰ میلیارد دلار برسد.
رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه شیوه آموزش به دانشجویان غیر ایرانی بیش از کرونا شیوه حضوری بوده است، گفت: وزارت علوم برای ادامه آموزش به این دانشجویان به شیوه حضوری (منوط به کنترل و کاهش کرونا)، شیوه تلفیقی و شیوه آنلاین و از راه دور برنامهریزی کرده است.
او تاکید کرد: زیر ساختهای فنی و ارتباطی آموزش از راه دور در دانشگاههای کشور فراهم است و با تقویت این زیر ساختها میتوان به دانشجویان از سراسر جهان آموزش رسمی ارائه داد.
صدیقی گفت: ارائه آموزش رسمی و صدور مدرک تحصیلی به شیوه از راه دور نیازمند تصویب آیین نامههاست و علاوه بر آن باید در بین کشورها برای تایید و پذیرش این شیوه و مدارک حاصله آن هماهنگی و اتفاق نظر باشد.
او با بیان اینکه تاکنون بیشتر دانشجویان غیرایرانی شاغل به تحصیل در ایران از کشورهای همسایه و اسلامی بودند تصریح کرد: ارائه آموزش به شیوه از راه دور و برخط این امکان را میدهد تا از سراسر دنیا دانشجو جذب کنیم.
رئیس سازمان امور دانشجویان از تجربیات بینالمللی بهبود کیفیت آموزش و ارزیابی در شیوه آموزش آنلاین و استفاده از تواناییهای شرکت های دانش بنیان داخلی برای تجهیز فنی و نرم افزاری کلاسهای درس مجازی تاکید کرد.
صدیقی گفت: در آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان نیز می توانیم از َشیوه برخط بهره ببریم و حتی استادان ایرانی به جای اعزام به خارج از کشور زبان فارسی را به دانشجویان و علاقهمندان ارائه کنند.
معاون وزیر علوم با اشاره به اینکه ازبین دانشجویان غیر ایرانی حدود ۱۶ هزار نفر دانشجوی شاغل به تحصیل در ایران همزمان با شیوع کرونا از کشور خارج شدند، گفت: دانشگاهها با بررسی شرایط، نسبت به ادامه تحصیل این دانشجویان به شیوه تلفیق حضوری و غیر حضوری تصمیم.گیری میکنند.
در ادامه این نشست عبدالحمید علیزاده مدیرکل دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان گفت: با توجه به شرایط ناشی از ویروس کرونا و تقویت رویکردهای آموزش غیر حضوری، ابعاد آموزش برخط زبان فارسی به دانشجویان غیر ایرانی بررسی میشود.
وی افزود: برای آموزش زبان فارسی به دانشجویان غیر ایرانی باید منابع و امکانات مراکز آموزش زبان فارسی را به اشتراک بگذاریم و ضرورتی به سرمایهگذاری کلان در همه دانشگاهها نباشد.
علیزاده بیان کرد: منابع درسی و استانداردهای آموزش زبان فارسی به دانشجویان غیر ایرانی تا حدود زیادی مشخص است و در وبینارهای تخصصی به دنبال بررسی شیوههای آموزش زبان فارسی به صورت برخط هستیم به صورتی که بهترین کیفیت و نتیجه را در پی داشته باشد.
او تاکید کرد: در دو وبیناری که در تابستان سال جاری برگزار میشود انتخاب منابع متناسب با شیوه آموزش برخط، نرمافرارهای مناسب و آزمون برخط به بحث گذاشته میشود.
بهادر باقری، معاون زبان فارسی و ایران شناسی در خارج از کشور مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم نیز در این وبینار با استقبال از شیوه آموزش برخط گفت: باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم تا تمام فرآیند آموزش زبان فارسی تا آزمون نهایی به شیوه برخط برگزار شود.
انتهای پیام/