رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سنندج گفت:یک بهله سارگپه پابلند پس از نجات در منطقه مسکونی به اداره حفاظت محیط زیست سنندج تحویل داده شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، فؤاد مصطفی نژاد رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سنندج گفت: این پرنده شکاری با گرفتار شدن در منطقه مسکونی این شهر، با تلاش آتش نشانان منطقه‌ی چهار نجات پیدا کرد و با تماس با اداره حفاظت محیط زیست، مأموران یگان حفاظت این پرنده را تحویل گرفتند.

اوافزود: این پرنده پس از تحویل با معاینات انجام شده توسط دامپزشک مجموعه،وپس از تشخیص بر ضعف و دهیدراته بودن درجه یک پرنده (کمبود شدیدآب بدن)  برای پایداری شرایط طبیعی، آب و غذا در اختیار پرنده قرار داده شد.

مصطفی نژاد بیان کرد:این پرنده پس از معاینه مجدد و سنجش میزان توانایی، توسط نیرو‌های این اداره به زیستگاه طبیعی انتقال داده شد و پس از اطمینان از سلامت جسمی و توان پرواز، رها سازی و به دامن طبیعت بازگردانده شد.

سارگپه پابلند از جمله پرندگان شکاری اندمیک استان بوده و با تغذیه از پستانداران کوچک، خزندگان و حشرات بزرگ نقش بسیار مهمی در اکوسیستم ایفا می‌کند این گونه در فهرست پرندگان حمایت شده ایران قرار دارد و دارای ارزش حفاظتی است.
سارگپه پا بلند ۶۰ تا ۶۶ سانتی متر طول دارد و هم اندازه کورکور سیاه است، با این تفاوت که دم و بالهایش بلندتر است و دو لکه‌ی سیاه در زیر بال‌ها دارد. رنگ پر و بال این پرنده بسیار متنوع است و به رنگ‌های قهوه‌ای کمرنگ تا بلوطی خرمایی و سیاه دیده می‌شود.
این پرنده شکاری که تنوع رنگی زیادی دارد معمولا از روی عادت‌های رفتاری، ژست‌های نشستن و گردن باریک ترش نسبت به سایر سارگپه‌ها قابل شناسایی است. طرح کلی بدنش قهوه‌ای رنگ با خال‌های سفید، قهوه‌ای تیره و سیاه بر روی سطح پشتی، کمر و بال هایش است.
سارگپه پا بلند در دشت‌های وسیع، نواحی نیمه بیابانی، کوهستان‌ها و مناطق بی درخت به سر برده و معمولا روی زمین و گاهی نیز روی تک درخت‌ها آشیانه می‌سازد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.