به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، با پذیرفتن جایگاه رسانهای برای بازیهای ویدئویی، ناچار باید بپذیریم که برای فهم بهتر این رسانه نیاز به«سواد بازیهای ویدئویی» داریم. به همین منظور یکی از اهداف مهم بنیاد ملی بازیهای رایانهای برای ارتقاء سواد بازی در جامعه، تولید و عرضه محتواهای فرهنگی است.
این مقدمه بهانهای بود برای پرداختن به اصل ماجرا که طراحی و تولید محتواهای آموزشی با موضوع سواد بازی برای دانشآموزان است. تولید این محتواهای آموزشی برای انتشار در کانال بنیاد در شبکه دانشآموزی شاد را واحد فرهنگی معاونت آموزش و هدایت فرهنگی بنیاد از چند هفته پیش آغاز کرده است.
خوب است که بدانید این محتواهای آموزشی بر اساس سه سطح سواد بازی (آگاهی درباره تکنولوژی بازی، آگاهی درباره رسانه بازی و آگاهی درباره منافع بازی)، تولید شده است.
تعاملی بودن بازی، قواعد بازی، بازی و نشانهها، بازی و داستان، کاربر و رویههای پیشبرد بازی، کاربر یا مخاطب، درک جهان بازی، تجربه جهان واقعی از طریق بازی و آشنایی با ژانرهای بازی، سرفصلهای موضوعاتی هستند که در بخش «آگاهی درباره رسانه بازی» به آنها پرداخته شده است.
در بخش «آگاهی درباره منافع بازی»، ویدئوهایی ۳ دقیقهای با موضوعاتی چون معرفی عوامل جذابیت بازی، پرداخت هزینه برای بازی، خانواده و فرصتهای تربیتی بازیها، آشنایی با نظام ردهبندی سنی بازی، تناسب بازی و بازیکن، اعتیاد به بازی یعنی چه، راههای مدیریت صرف زمان، ملاحظات بازیهای آنلاین و شبکهای، بازی کردن و مراقبت از سلامت تهیه شده است.
در بخش «آگاهی درباره تکنولوژی بازی» نیز به دو موضوع انواع پلتفرمها و واقعیت مجازی و آینده بازی پرداخته شده است. این ویدئوهایی آموزشی این روزها در مرحله تدوین قرار دارند تا پس از آماده شدن در شبکه دانشآموزی شاد منتشر شود.
کانال رسمی بنیاد ملی بازیهای رایانهای در شبکه آموزشی شاد از ابتدای اردیبهشت ماه و به دنبال توافق انجام شده بین معاونت پرورشی و آموزشی وزارت آموزش و پرورش و بنیاد ملی بازیهای رایانهای ایجاد شده است.
براساس این تفاهم نامه توسعه و حمایت از بازیها و بازیسازان ایرانی و اشاعه فرهنگ ایرانی اسلامی بین دانشآموزان در راستای ساماندهی فعالیتهای فراغتی، فرهنگی و آموزشی نسل جوان مورد حمایت دو نهاد قرار گرفته است.
انتهای پیام/