به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، شیوع ویروس کرونا در جهان، تمامی صنایع از جمله صنعت بازیهای دیجیتال دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده است. مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال (دایرِک) بهمنظور بررسی وضعیت اکو سیستم بازیهای دیجیتال ایران در دوران شیوع کرونا، اوایل اردیبهشت سال ۱۳۹۹ پیمایشی بر روی جامعه آماری بازیسازان اجرا کرده است که نتایج آن، تصویر مناسبی از تأثیر این اپیدمی بر اکو سیستم بازیهای دیجیتال ایران ارائه میدهد.
به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل بنیاد ملی بازیهای رایانهای؛ در این پیمایش که با همکاری معاونت حمایت بنیاد صورت پذیرفته است، در مجموع ۵۹ استودیوی بازیسازی در تکمیل پرسشنامه همکاری کردند. در میان پاسخ دهدندهها و در تاریخ نگارش این بازینگاشت، ۶ استودیو دارای حداقل یک بازی در جمع ۲۰ بازی پرفروش کافه بازار بوده و ۱۶ استودیو در سطح دو و ۲۷ استودیو در سطح سه ساختار همگرای ۱۳۹۹ قرار دارند. باقی پاسخگویان نیز در سطوح مبتدیتر قرار دارند و بر این اساس پراکندگی پاسخگویان از لحاظ میزان درآمدزایی و بزرگی از تنوع قابلقبولی برخوردار است.
در این بازینگاشت اطلاعاتی در زمینه تغیرات مالی و سرمایه انسانی این استودیوها گزارش شده است که اگرچه الزاما قابل تعمیم به کل فعالان حوزه بازیسازی در ایران نیست؛ اما میتواند تصویر مناسبی از تأثیر این اپیدمی بر اکو سیستم بازیهای دیجیتال ارائه دهد.