خلیل رنجبر رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، با بیان اینکه این دانش آموزان تحت آموزش تلفیقی-فراگیر، دیرآموز ودارای مشکلات ویژه یادگیری میباشند، افزود:تسهیل دسترسی همه دانش آموزان به آموزش وپرورش فراگیر راهکاری مناسب برای دستیابی به عدالت همه جانبه وتحول در نظام آموزش وپرورش است.
رنجبر با بیان اینکه در طی سالهای اخیر حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی (نهضت عادی سازی) جزو سیاستهای ابلاغی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بوده است، افزود:۴۸۵ نفردانش آموز به صورت تلفیقی - فراگیر در دورههای مختلف تحصیلی، ۴۱۷۸ نفردانش آموز دیرآموز در پایههای اول تا سوم و ۱۶۰۰ نفردانش آموز دارای مشکلات ویژه یادگیری درپایههای اول تا ششم دوره ابتدایی مدارس عادی ازخدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی آموزش وپرورش با نیازهای ویژه استان استفاده کردند.
رییس آموزش و پرورش استثنایی استان گفت: در راستای تحقق یکپارچه سازی، همگام و همزمان کردن فرآیند تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه در کنار همسالان در مدارس عادی خود براین باوریم که با حمایت از روش یکپارچه سازی، افرادی که معلولیت یا هر گونه مشکل یادگیری دارند میتوانند همانند افراد عادی با حداکثر توان بالقوه خود از فرصتها و امکانات برابر برای خود شکوفایی بهرهمند شوند.
رنجبر با بیان اینکه تعلیم وتربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه سخت، پیچیده وتخصصی است، تصریح کرد: با عادی سازی و همزیستی در کنار همسالان، فرهنگ سازی وتغییر نگرش، آموزش خانواده وآگاه سازی جامعه میتوان زمینه بهره وری واستفاده از ظرفیتها و توانمندیهای افراد با نیازهای ویژه را در جامعه فراهم کرد.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان خاطر نشان کرد: از جمله مخاطبان اصلی مراکز مشکلات ویژه یادگیری دانش آموزان پایههای اول تا ششم دوره ابتدایی میباشند که علی رغم داشتن بهره هوشی مناسب در یک یا دو درس که اغلب خواندن، نوشتن ویا ریاضی میباشد دچار مشکل میباشند که به منظور جلوگیری از افت تحصیلی به این مراکز مراجعه واز خدمات آموزشی و حمایتی بهره میبرند.
او گفت:دانش آموزان دیر آموز که جمعیت ۱۰ تا ۱۳ درصدی از جامعه دانش آموزی را به خود اختصاص داده اند در مقایسه با کودکان عادی دارای رفتارهای سازشی ضعیفتر و قابلیت یادگیری کمتری میباشند.
رنجبر در ادامه افزود: تجربه شکست مکرر در کلاس، فقدان هدف برای آینده، نگرش منفی همکلاسیها وروشهای نادرست آموزش رشد انگیزه و استعداد را در این دانش آموزان به شدت میکاهد.
انتهای پیام/ع