معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: وزارت راه و شهرسازی پرداخت وام ودیعه مسکن را طبق دستور هیئت دولت تحت عنوان طرح اجاره داری حرفه ای دنبال می کند.

محمود محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تسهیلات ودیعه مسکن برای مستاجران گفت: کلیات تسهیلات ودیعه مسکن توسط هیئت دولت به تصویب رسیده و در صورتی که بانک مرکزی منابع آن را تامین کند نحوه پرداخت آن اعلام می‌شود.

او در باره اقساط این تسهیلات هم گفت: در این نوع از وام تنها سود باز می‌گردد و باعث افزایش ۵۰ درصدی قدرت خرید و یا اجاره مستاجران می‌شود.

معاون وزیر راه وشهرسازی افزود: در این مدل تسهیلات اصل پول کامل باز می‌گردد و مستاجران تنها اقساط سود تسهیلات را پرداخت می‌کنند.

محمود زاده گفت: در وام ودیعه مسکن به طور مثال اگر ۱۰۰ میلیون ودیعه معادل ماهانه ۳ میلیون اجاره است و اگر این ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۱۸ درصد پرداخت شود مستاجر تنها ماهانه یک میلیون ۵۰۰ هزار تومان اقساط سود این تسهیلات را پرداخت می‌کند و در این بین ۱میلیون و۵۰۰ هزار تومان به نفع مستاجر و ۱میلیون و۵۰۰ هزار تومان به نفع مالک است.

او یاد آور شد: در این نوع از تسهیلات هیچ ضرری به مالک وارد نمی‌شود و برای هر دو طرف دارای منافع است.

محمودزاده  با بیان اینکه متقاضیان مسکن ملی که در دو مرحله گذشته ثبت نام کرده اند امکان ویرایش اطلاعات خود را تا اطلاع ثانوی خواهند داشت،گفت: بسیاری از متقاضیانی در دو مرحله گذشته ثبت نام کرده اند و هم اکنون اطلاعات آنها در سامانه در دست بررسی است.

او ادامه داد: متقاضیان می توانند تا زمانی که وزارت راه و شهرسازی اطلاعات آنها را بررسی نکرده و به بانک مسکن جهت بررسی نهایی ارسال نکرده است می‌توانند اطلاعات خود را در صورت مشکل ویرایش کنند.

امکان ویرایش اطلاعات مسکن ملی همچنان ادامه دارد

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی یاد آور شد: امکان ویرایش اطلاعات ثبت نام کنندگان تا زمانی که اطلاعات متقاضیان تایید نهایی شود وجود دارد و متقاضیان جهت بررسی و یا ویرایش اطلاعات نگران نباشند.

محمود زاده با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی برنامه ای برای ثبت نام مرحله سوم طرح اقدام ملی مسکن ندارد، گفت: هنوز واجدان شرایط و یا حذف شدگان ثبت نام کنندگان به صورت کامل ساماندهی نشده اند و به جمع بندی نهایی طی دو مرحله گذشته نرسیده ایم.

او با بیان اینکه در مرحله اول ۲۳۲ هزار نفر ثبت نام کرده اند، اظهار کرد: مهلت زمانی لازم به متقاضیان جهت اعتراض به تایید نشدن داده شده بود و از این تعداد ۱۳۵ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند همچنین در مرحله دوم ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن ۵۴۲ هزار نفر ثبت نام انجام شده بود که از این تعداد ۲۳۸ هزار نفر واجد شرایط بودند.


بیشتر بخوانید


معاون وزیر راه وشهرسازی یاد آور شد: به دلیل شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از تجمع مردم در اماکن شلوغ، بخشی از ثبت نام در مرحله دوم از از طریق پیامک بود که در بازه زمانی تعیین شده بیش از ۸۱۲ هزار نفر ثبت نام کردند که از این تعداد ۱۰۷ هزار نفر اطلاعات خود را تکمیل کرده و به سامانه جهت بارگذاری اطلاعات مراجعه کردند.

محمود زاده تصریح کرد: از تعداد این ۱۰۷ هزار و ۴۳  نفر واجد شرایط بودند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه اتمام پروژه های طرح اقدام ملی مسکن منوط به تکمیل آورده متقاضیان و همچنین فعالیت سازندگان و انبوه سازان است، افزود: واحدهای مسکن ملی را دولت نمی سازد بلکه با در اختیار گذاشتن اراضی و واحدهای مسکونی انبوه سازان و سازندگان این واحدها را ساخته و به بهره برداری می رسانند.

محمود زاده یاد آور شد: برای تکمیل هر چه سریعتر طرح واحدهای مسکن ملی باید متقاضیان آورده های خود را به موقع واریز کنند و در صورتی که آورده از سوی متقاضیان تکمیل نشود برای اجرای آن با مشکل مواجه می شویم و سرعت اجرا را هم کاهش می یابد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: یک سال و سه ماه زمان متوسط زمان اجرای طرح اقدام ملی مسکن است که از نظر فنی و اجرایی باید متقاضیان همکاری های لازم را در تکمیل آورده انجام دهند.

معاون وزیر راه وشهرسازی به آورده اولیه متقاضیان در جهت اجرای پروژه هم اشاره کرد و گفت: آورده اولیه برای متقاضیانی که واجد شرایط شناخته شده‌اند ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است و قیمت تمام شده ساخته هر واحد مسکونی دو نیم تا سه میلیون تومان بسته به شرایط منطقه و شهر دارد.

محمود زاده اظهار کرد: از همان ابتدا اعلام کرده ایم که قیمت تمام شده ساخت واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی مسکن قیمت تمام شده و ممکن است در بسیاری از شهرها با توجه به افزایش قیمت در مصالح ساختمانی قیمت‌ها تغییر کند اما طبق قراردادی که با متقاضیان منعقد می شود مبلغ واحدهای طرح اقدام ملی بر اساس قیمت تمام شده ساخت است.

مسکن استیجاری در مراحل پایانی 

محمودزاده درباره آخرین وضعیت ساخت واحدهای مسکن استیجاری هم گفت: برنامه ای با شهرداری ها برای ساخت مسکن استیجاری نداریم بلکه هدف ما آن است که بتوانیم طرح اجاره داری حرفه‌ای را در دستور کار خود قرار دهیم.

محمود زاده بیان کرد: اصلاح آیین‌نامه اجاره‌داری حرفه ای در هفته گذشته به تصویب هیئت دولت رسید و آیین نامه این طرح هم برای کنترل بازار اجاره در حال نهایی شدن است و امسال سعی خواهیم کرد آن را به مرحله عملیاتی برسانیم.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی یاد آور شد: در این طرح شهرداری ها و یا هر دستگاهی می تواند ورود پیدا کند و دستگاه ها اراضی خود را در اختیار سازندگان جهت ساخت واحدهای مسکونی اجاره ای قرار می دهد و سازندگانی که رزومه خوبی در گذشته داشته اند می توانند با استفاده از این اراضی واحدهای مسکونی را جهت اجاره بسازند.

دلیل تعویق در راه اندازی بورس املاک چه بود؟

محمود زاده به بورس مسکن هم اشاره کرد و گفت: فروش از طریق بورس در اختیار وزارت اقتصاد است که این للاقدام در راستای ایجاد رقابت در بین دستگاه‌های مختلف انجام می شود و وزارت راه وشهرسازی در این زمینه برنامه ای ندارد.

اسلامی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی با ایجاد صندوق‌های زمین و ساختمان و فروش اوراق سلف وارد بازار بورس در حوزه مسکن می‌شود.

او تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی از طریق افزایش تولید و همچنین همکاری با دستگاه های مرتبط در شهرهای مختلف همکاری‌های خوبی را در حوزه بازار مسکن خواهد داشت.

معاون مسکن و ساختمان همچنین درباره اخذ مالیات از خانه های خالی هم گفت: خوشبختانه سازمان امور مالیاتی در این زمینه همکاری‌های بسیار خوبی داشته است و وزارت راه و شهرسازی با در اختیار قرار دادن سامانه املاک و مستغلات این اقدام را آغاز کرده.

محمود زاده اضافه کرد: تا چند هفته آینده وزارت راه و شهرسازی زیرساخت های لازم را در بحث مالیات فراهم می‌کند و اخیرا این اقدام اولویت با کلانشهرهاست و صدور قبض هم از طریق سازمان انجام می شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی  با بیان اینکه بازار مسکن تابع عرضه و تقاضا در کشور است، افزود: قیمت‌های این بازار با توجه به شرایط اقتصادی که در کشور وجود دارد تعیین می‌شود و با توجه به آنکه هم اکنون قیمت‌های ارز و سکه در نوسان است بنابراین قیمت مسکن هم متناسب با نرخ تورم تغییر می‌کند.

محمود زاده اضافه کرد: بعید است قیمت مسکن بعد از اتمام کرونا بیش از نرخ تورم عمومی کشور افزایش یابد و ما با توجه به آنکه در حال برنامه ریزی برای ساخت واحد‌های مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن هستیم بنابراین سعی خواهیم کرد بخشی از نیاز مسکنی این حوزه را پاسخ دهیم.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی به نقش وتا ثیر گذاری بازار‌های موازی در قیمت مسکن اشاره کرد و گفت: نمی‌توان پیش بینی دقیق و قابل قبولی برای بازار مسکن در روز‌های پسا کرونایی کرد، اما این موضوع را می‌توان با قاطعیت اعلام کرد که ما افزایش جهشی در قیمت‌های این واحد‌ها نداریم.

گفتنی است، روز گذشته حسن روحانی رئیس جمهور در تماس تلفنی با وزیر راه و شهرسازی به لزوم نظارت جدی تر به بازار مسکن به ویژه اجاره تاکید کرده و پرداخت وام ودیعه مسکن را تا یک ماه آینده تعیین کرده است. در نتیجه آنطور که دولت معین کرده مستاجرانی که در سامانه مذکور ثبت نام کرده اند می توانند وام ودیعه مسکن را دریافت و تنها کارمزد آن را به بانک پرداخت کنند.

حال باید منتظر ماند و دید وعده پرداخت وام ودیعه مسکن تا ماه آینده محقق خواهد شد یا خیر!

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
ببینید کاش تا آخر هفته وقت میزاشتید مهلت سوم بدید اونایی که خبر نداشتن چیکار کنن
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۱:۴۳ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
سلام من مستاجرم نتونستم در سامانه ودیعه مسکن ثبت نام کنم خیلی تو فشارم چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۳۰ تير ۱۳۹۹
اهای مسئولین نسبتا محترم که هیچی بلد نیستید و فقط حقوق یا مفت میگیریدحداقل اگر بلد نیستید میتونید که کپی برداری کنید برید ببینید مثل کشورهایی همچون المان چطور مستاجری می کنند .اونجا قرار دادهای مستاجران ۳ و ۵ و ۱۰ سالست و صاحب خونه ها دوست دارن که قرار دادهای طولانی ببندند و میزان افزایش اجاره هر ساله توسط دولت تعیین میشه اگر شما هم اعلام کردید که مثلا افزایش اجاره ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش باشه لطفا اجرا هم بکنید فقط حرف نباشه .واقعا مملکت رو ول کردید ها .بی صاحب باشه این مملکت راحت تر می چرخه به نظرم .
Iran (Islamic Republic of)
امید
۰۸:۱۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
شما بزرگترین ضربه را به مردم و مستضعفین میزنید
مردم را ناامید کردین!!!!
خدا شما را ناامید کنه!!
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۰۸:۱۵ ۲۹ تير ۱۳۹۹
کاش کمی صادق بودین!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۴ ۲۹ تير ۱۳۹۹
همه این طرحها ومصوبه ها تورم زاست،،،،

۷سال پیش کجا بودید،؟؟؟

دنبال برجام.از وزیرخارجه بگیر تا وزیر راه ۲۰درصد نکاهتون به بحث مسکن واشتغال بود الان کمر مردم زیر فشار اقتصادی خم نمیشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۲۸ تير ۱۳۹۹
شما به فکر مستاجران هستی به فکر پر کردن جیب ثروتمندان هستی چون خودتان هم جزوه همان ها هستی اگر راست می گویی زمین رایگان در اختیار مستاجران قرار دهید اخ شماهمه چیز را برای خودتان می خواهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۲۸ تير ۱۳۹۹
عجب بدبختی سرمردم دراوردن اکثرخانه هامال اطرافیان خودشون وبانکها است کلک سر مردم چندماه یاچندسال بدویم تاای وام رابگیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۲۸ تير ۱۳۹۹
با سلام.
بهتر است و واجب است دولت در ابتدا مسکن مهر را به پایان می رساند بعد شعار مسکن ملی سر می داد، مگر این دولت چقدر وقت کار دارد، این نوع برنامه ریزی فقط خرید زمان برای به پایان رسیدن این فدولت است، تازه اگر به مراحل ابتدایی و طرح و نقشه برسد، فقط سنگ بزرگی می شود جلوی پای دولت بعدی، مثل مسکن مهر که بعد از آقای احمدی نژاد از دید دولت آقای روحانی یک عمل ناپخته و سنگ بزرگ بود.
به عمل کار برآید به سخنرانی نیست.
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۲۸ تير ۱۳۹۹
به گوش مسولین برسونین که اون حرفی که زدن در مورد افزایش اجاره بها در تهران و شهرستان ها، که گفتن حداکثر افزایش اجاره در شهرستان 15درصد باید باشه، اما به قران هیچی عمل نمیکنه
نه بنگاه دار نه مالک.
بابا هیچ کار که نکردین،لاأقل این حرفی که زدین رو قانون کنین تا واقعا نتونن افزایش بدن اجاره ها رو...
آی مسولین،یک کار درست انجام بدین...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۲۸ تير ۱۳۹۹
آخر این خبر گفتین سامانه مذکور، منظور کدوم سامانه که باید ثبت نام کنیم؟؟
خب درست اطلاع رسانی کنین.
بعدشم تورو قران این پیامای مردم رو پرینت بگیرین و بدین دست مسولین که بخونن.
به جایه اینکه دولت یک کار میکرد انقدر مسکن گرون نشه، و مردم رو خونه دار میکرد،حالا داره وام ودیعه میده.
خب همونم که پرداخت سودش با کارمزد18 درصد پدر آدمو درمیاره. لاأقل کارمزدشو کم کنین اقایون دولتی...
شما مستأجری نکشیدین که بفهمین ما چی میگیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۲۸ تير ۱۳۹۹
تا زمانی که بانک مرکزی مستقل نشود مشکلات اقتصادی وجود دارد چون دولتها ناتوانی و بی برنامه گی خود دائم توقع دارند سیستم بانکی حلال مشکلاتشان شود .
حالا چه تضمینی برای باز پرداخت اقساط این وامها و وامهای کرونایی که اعلام شده در قبال سفته پرداخت شود وجود دارد .

درحال حاضر برای پرداخت وامهای خرد و ازدواج هم سفته هم چک و هم ضامن کارمند گرفته میشود حدود 20 درصد وامها سوخت میشود .
Iran (Islamic Republic of)
نیلوفر آزاد
۱۷:۴۰ ۲۸ تير ۱۳۹۹
چطور باید ثبت نام کنیم برای وام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۲۸ تير ۱۳۹۹
بجای حل مشکل وام میدن خوب همین وام صاحب خانه ها را بیشتر طماع می‌کنه تو جنوب تهران خانه بود مثلا صد میلیون با وام پنجاه میلیونی بعد آن که اعلام کردن وام دویست چهل میلیون شده همان خانه رو گذاشت صدوبیسن میلیون با دویست چهل میلیون وام یعنی عملا باعث بیشتر گران شدن مسکن شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۲۸ تير ۱۳۹۹
به این دولتها امیدی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۲۸ تير ۱۳۹۹
بخدا که این راهش نیست - مگه چقدر حقوق میگیریم که هم پول وام رو بدیم هم پول کرایه ....
صاحب خونه کم بود اینجوری به دولتم بدهکار میشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۲۸ تير ۱۳۹۹
حالا ببین اصلا میدن! بعد حرص و جوش بخور!
Iran (Islamic Republic of)
طوبی
۱۴:۰۱ ۲۸ تير ۱۳۹۹
با سلام کجا وکدوم سایت باید ثبت نام کنم من مستاجرم وبازمانده ممنون اگه راهنمایی کنید
United States of America
ناشناس
۱۷:۵۰ ۲۸ تير ۱۳۹۹
بازمانده خبری نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۲۸ تير ۱۳۹۹
سایت کلیدساز
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۱۲:۳۹ ۲۸ تير ۱۳۹۹
دمتون گرم بابت این نفع مستاجر، الان ۹ ماهه که منتظریم ولی فقط تو سامانه میزنه در انتظار تایید استعلام، آخه یه تا یید استعلام چقدر زمان میبره که پولم و نه جرات دارم دست بزنم نه میتونم بذارم روی پول پیشم که صاحب خونه کرایه منو سه برابر نکنه اونم تو ناکجا آباد داغوز آباد.
مسیولین اگه تونستین یک دهم از حقوقتون بگذرین و جای ما باشین
Iran (Islamic Republic of)
الز
۱۲:۲۴ ۲۸ تير ۱۳۹۹
تروخدا ی فکری بحال کارگرای بیچاره بندری بکنین ک پول پیش ندارن دارن زندگیشون از هم میپاشه فقط بیاین اجاره های بندر رو ببینین بخدا زندگی سخت شده دولت هم رحمی ب این مردم نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۲:۰۸ ۲۸ تير ۱۳۹۹
دولت تدبیر و امید کسانی رو که خونه ندارند و مستاجر هستند .میتونه مجبور به کوچ اجباری و اخراج از کشور بکنه .شاید مسئله مسکن یک مدت محدود حل بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۲۸ تير ۱۳۹۹
ان شاله چند صباحی دیگر شاهد اعطای وام دولت جهت چادر زدن مردم بی خانمان در پارکها و معابر خواهیم بود... علی برکت الله...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۲۸ تير ۱۳۹۹
دولت بجای پرداخت وام ودیعه مسکن در حساب موجر، میتواند ماهانه درصدی از اجاره بهای پرداختی مستاجران را به حساب مستاجران واریز کند.
اینجوری خیلی بهتره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۸ تير ۱۳۹۹
اره شما راست میگی خیلی به نفع مستاجره سود این واما میده یه چند بارم جابجا میشه. اخرشم پولا دو دستی تقدیم میکنه بانک فقط اون مالک خونه از این همه بدبختی و بی پولی در میاد فقط به فکر پول داراید. بجا اینها مشکلا حل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۸ تير ۱۳۹۹
ثبت نام من تکمیل شده گفتن باید یه چهل میلیون یه بیست میلیون بریزم حساب.وقتی بریزم حساب چه تضمینی هست که سرمایم به باد نره.از کجا معلوم سر وقت تحویل بدن.
Iran (Islamic Republic of)
صباکریمی
۰۹:۳۷ ۲۸ تير ۱۳۹۹
کجابایدثبت نام کنن مستاجران والاسامانه ای اعلام نشد
اگرمیدونیداعلام کنیدلطفا

مستاجریم بقرآن ازسرسیری نیست که اینقدرپیگیریم
Iran (Islamic Republic of)
کامران آرمون
۰۹:۲۷ ۲۸ تير ۱۳۹۹
سلام نتیجه استعلام مسکن ملی کی اعلام میشه ما دو بار ثبت نام کردیم هنوز جوابش نیامده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۲۸ تير ۱۳۹۹
سلام ما مرحله اول فرون آباد و زدیم گفتن به محل سکونت نمیخوره محل دوم دماوند الان تو سیستم ثبت نشده و ما اطلاع نداشتیم که تهرانی‌ها فقط پرند و هشتگرد و ایوانکی میتونن انتخاب کنن در صورتیکه دماوند به منی که تهرانپارس هستم نزدیکتر تا هشتگرد ایوانکی و پرند این چه تقسیم بندی هست که در نظر گرفتید الان به همین علت باید حذف بشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۲۸ تير ۱۳۹۹
خوبه پولی هم که نشون دادید یورو هست یعنی اینقدر ریال رو بی ارزش کردید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۲۸ تير ۱۳۹۹
منم خواستم همینجاازصاحب خونه ام تشکرکنم که 20میلیون روپول پیش خونه گذاشت 100هزارتومان هم روکرایه من حقوقم دومیلیون تومانه خودتون حساب کنیدباید20میلیونومن چه جوری جمع کنم کل حقوقم وجمع کنم چه بخورم بادوتابچه ماهی هم 600اجاره بدم مسعولین خودتونوجای مابذاریدببینیدمیتونیدزندگی کنیدیاتوچشم زن وبچه ت نگاه کنید
Netherlands
ال
۱۳:۰۵ ۲۸ تير ۱۳۹۹
تو فقط باید دعا کنی ،راه دیگری وجود ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۲۸ تير ۱۳۹۹
سلام صاحبخانه ماهم با اینکه اصن احتیاج نداره ,20میلیون پول رهن رو اضافه کرد یک ماهه به هر دری میزنیم تا پول جور کنیم هر بار هم که به صاحبخونمون زنگ میزنیم نیم ساعت میپرسه کدوم مستاجر کدوم خونه کدوم واحد بنده خدا حساب املاکش از دستش در رفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
صابخونه منم در سنندج با ژست مقتصدانه ش و تشریح تئوری و نمودار اقتصادی و هزارتا منت که چونکه دو سال قبل مستاجر خوبی بودین و از این حرفا... خیلی شیک 30 ملیون به رهن و 600 هزار به اجاره م اضافه نمود.. علی برکت الله
آخرین اخبار