عضو هیئت علمی دانشگاه مطالعات بین الملل شانگ‌های چین معتقد است که برخی از کشور‌های جهان خوش ندارند تهران و پکن با هم روابط خوبی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فن خونگ داء عضو هیئت علمی دانشگاه مطالعات بین الملل شانگ‌های چین، در سمینار «برنامه ۲۵ ساله ایران و چین و چشم انداز مناسبات دو کشور در دو دهه» گفت: آیا ایران و چین برای همکاری جامع آماده هستند؟ ماه گذشته دولت ایران اعلام کرد که تهران و پکن در حال کار بر روی تفاهم ٢۵ ساله‌ای هستند که آمریکایی‌ها تحلیل‌های بدی از آن منعکس کردند.

او افزود: برنامه همکاری جامع ایران و چین قبل از شکل‌‎گیری نهایی با چالش‌های جدی رو به رو شد، این اتفاقات به ما نشان داد که برخی از کشور‌های جهان خوش ندارند تهران و پکن با هم روابط خوبی داشته باشند.

خونگ داء تصریح کرد: از زمان برقراری روابط دیپلماتیک در ایران و چین، کشور ما همواره به ایران به عنوان یک شریک مهم در خاورمیانه نگاه کرد و در سال‌های اخیر با مخالفت خود از تحریم‌های ایالات متحده علیه تهران همواره در کنار ایران ایستاد.

عضو هیئت علمی دانشگاه مطالعات بین الملل شانگ‌های چین اضافه کرد: در یک سال گذشته روابط دیپلماتیک تهران و پکن افزایش چشمگیری داشته است؛ ایران اخیرا در مورد حاکمیت و تمامیت ارضی چین حمایت خود را نشان داد.

او افزود: با همه این‌ها، سوال من این است که آیا چین واقعا آمادگی برای روابط با ایران را دارد و ایران هم راهکار‌های افزایش این ارتباط را دارد؟ تهران و پکن هر دو باید به نگرانی‌های طرف مقابل خود پاسخ دهند.

بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۳۰ تير ۱۳۹۹
نه شرقی نه غربی
آخرین اخبار