معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: مجموعه‌های کانونی باید در کاهش آلام اجتماعی ناشی از شیوع بیماری کرونا سهیم شوند.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار با رئیس و چند تن از مسئولان سازمان جوانان جمعیت هلال احمر، اظهار کرد: مجموعه‌های کانونی باید در کاهش آلام اجتماعی ناشی از شیوع بیماری کرونا سهیم شوند.

غفاری در این دیدار با اشاره به مأموریت‌های جمعیت هلال احمر بیان کرد: جمعیت هلال احمر از جمله نهاد‌هایی است که مأموریت‌های آن معطوف به خیر و منفعت عمومی است، بنابراین اقدامات این نهاد مورد پذیرش اجتماعی قرار گرفته و به نوعی از سرمایه اجتماعی مطلوبی برخوردار است.

نبود دانشجویان در محیط دانشگاه تأثیر منفی می‌گذارد

او با اشاره به شیوع بیماری کرونا در ماه‌های اخیر در کشور و حتی در جهان ادامه داد: یکی از مهم‌ترین دغدغه دست‌اندرکاران آموزش عالی کشور در شرایط پیچیده کنونی بازگرداندن دانشجویان به فضای دانشگاهی است چراکه نبود دانشجویان در محیط دانشگاه تأثیر منفی می‌گذارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: باید بپذیریم در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که به لحاظ اجتماعی پرریسک هستیم و در چنین شرایطی نقش تشکل‌ها و مجموعه‌های داوطلب از اهمیت بیشتری برخوردار است. در شرایطی که اوضاع اجتماعی پیچیده می‌شود، نقش‌آفرینی مجموعه‌های داوطلب ضرورت پیدا می‌کند چرا که در این شرایط مجموعه‌ها به عنوان میانجی عمل کرده و در بازگرداندن جامعه به حالت عادی تأثیر دارند.

معاون وزیر علوم تصریح کرد: هر چه اتصال مجموعه‌های دانشجویی با مجموعه‌هایی همچون سازمان هلال احمر بیشتر برقرار باشد، نقش این مجموعه‌ها پررنگ‌تر و مؤثرتر می‌شود. هنگامی که اتصال مجموعه‌ها با یکدیگر بیشتر شود، احساس خود اجتماعی تقویت می‌شود و آن گاه است که دانشجویان خود را سهیم در حل مسائل جامعه می‌دانند.

او تأکید کرد: در همین شیوع بیماری کرونا، مجموعه کانون‌های فرهنگی، نقش‌آفرینی ارزشمندی داشتند و به طرق مختلف اعم از اقدامات پیشگیرانه، اقدامات امدادی و اقدامات کنترلی فعال بوده و هستند.

غفاری با بیان اینکه ضرورت دارد تا مجموعه‌های کانونی در کاهش آلام اجتماعی ناشی از شیوع بیماری کرونا سهیم شوند، تأکید کرد: معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم آمادگی دارد تا بیش از پیش نسبت به همکاری و تعامل با سایر نهاد‌ها از جمله سازمان جوانان جمعیت هلال احمر اقدام کند.

نقش موثر کانون‌های دانشجویی در شرایط بحرانی

محمد گل فشان، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر نیز در سخنانی با اشاره به ساختار این سازمان اظهار کرد: سازمان جوانان متشکل از کانون‌هایی از قبیل دانشجویی، روستایی، طلاب و دانش آموزی است که در میان این کانون ها، کانون‌های دانشجویی هم از تکثر و هم از طراوات خاصی برخوردارند.

او افزود: این کانون‌ها علاوه بر ارائه خدمات امدادی، در زمینه‌های اجتماعی از قبیل محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مسائل بهداشتی نیز فعال هستند و تا کنون خدمات ارزنده‌ای را به انجام رسانده اند.

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با اشاره به نقش آفرینی کانون‌های دانشجویی در شرایط بحرانی به نقش این کانون‌ها در جریان زلزله سرپل ذهاب و یا سیل ابتدای سال گذشته اشاره کرد و گفت: خوشبختانه کانون‌های دانشجویی در موضوع کرونا ورود خوبی داشته و اقدامات بزرگی را به انجام رسانده اند.

او ادامه داد: وجود کانون‌های هلال احمر در سطح دانشگاه‌ها موجب تلطیف فضای دانشجویی در مواجهه با تنش‌های اجتماعی می‌شود چرا که کانون‌های هلال احمر از جمله مجموعه‌هایی هستند که افراد فارغ از نگاه و گرایش سیاسی به صورت کاملاً داوطلبانه و بر اساس نوع دوستی در آن فعالیت میکنند.

گل فشان تأکید کرد: این مجموعه‌های پویا و با طراوات می‌بایست از سوی مسؤلان دانشگاه دیده شوند و به فعالیت‌های آنان بها داده شود تا بتوانند هویت خود را حفظ کنند.

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با اشاره به برنامه این سازمان و تأکید رئیس جمهوری بر راه اندازی «خانه‌های هلال» به منظور ارائه آموزش‌های لازم برای پیشگیری از بحران‌هایی نظیر زلزله و دیگر حواد ث طبیعی و یا غیر مترقبه از مسؤلان وزارت علوم خواست نسبت به راه اندازی خانه هلال در سطح دانشگاه‌ها ورود کند.

گل فشان در تبیین ساختار و مأموریت خانه‌های هلال دانشگاهی افزود: در این خانه ها، فعالان دانشجویی و کارشناسان دانشگاه‌ها آموزش‌های لازم را در خصوص نحوه مواجهه با رخداد‌های طبیعی دیده و مکانی هم از سوی سازمان تجهیز می‌شود تا در موقع ضرورت به کار بیاید.

او همچنین از آمادگی این سازمان به منظور حمایت برنامه‌های خلاقانه و مبتکرانه کانون‌های دانشجویی در زمینه‌های مرتبط با سازمان خبر داد و افزود: با توجه به ساختار‌های موجود در دانشگاه‌ها هم افزایی در اجرای برنامه‌ها مورد تأکید سازمان است.

گل فشان در پایان بیان کرد: زمینه توسعه همکاری‌ها و فعالیت‌های مشترک باید با معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم فراهم شود.


بیشتر بخوانید


 دانشگاه اجتماعی  نسبت به حوادث پیرامون خود در جامعه بی تفاوت نیست

در ادامه محمدهادی عسکری، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به «دانشگاه اجتماعی» به عنوان راهبرد معاونت فرهنگی و اجتماعی در دوره فعلی تأکید کرد: دانشگاه اجتماعی نمی‌تواند نسبت به رویداد‌ها و حوادث پیرامون خود در جامعه بی تفاوت باشد و از این منظر جمعیت هلال احمر و کانون‌های دانشجویی هلال احمر واجد ارزش‌های مهمی هستند.

او با اشاره به خدمات ارزشمند جمعیت هلال احمر در حوادث طبیعی سال‌های اخیر کشور، این سازمان را سازمانی مردمی و مورد تأیید و حمایت مردم دانست و افزود: کانون‌های دانشجویی هلال احمر دانشگاه‌ها نیز در این حوادث تلخ در کنار سایر اقشار این جمعیت، اقدامات سازنده‌ای را انجام داده اند که شایسته قدرشناسی است.

عسکری با اشاره به شرایط پیش آمده ناشی از شیوع کرونا گفت: کرونا به عنوان یکی از موضوعات مهمی اجتماعی واجد الزاماتی است که می‌بایست بدان توجه شود و این الزام‌های اجتماعی در نحوه مواجهه با آن و دیگر موضوعات از اهمیت برخوردار است.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: حضور کانون‌های هلال احمر در سطح دانشگاه‌های کشور علی رغم اینکه یک فرصت برای دانشگاه اجتماعی قلمداد می‌شود، باید فاقد نگاه فرمایشی از بیرون دانشگاه باشد. در این راستا باید ضمن تداوم حمایت از این مجموعه‌های پویا و تلاش در جهت استمرار ارتباط با ظرفیت‌های ایجاد شده نباید گذاشت تا آن‌ها گرفتار نوعی رها شدگی و نفی نظارت پذیری شوند.

عسکری تأکید کرد: باید افتراق ساختار و تعارض در فعالیت‌های دانشجویی را به رسمیت شناخت، بر این اساس باید به دنال ایجاد مزیت رقابتی در فعالیت‌ها بود.

او افزود: یکی از مؤلفه مهم دانشگاه اجتماعی، مشارکت است. هدف مجموعه معاونت فرهنگی و اجتماعی توسعه مشارکت دانشجویی در فعالیت هاست و در این راستا می‌بایست زمینه کنش دانشجویان در برنامه‌ها را فراهم ساخت.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به ظرفیت‌هایی که در تعاملات بین سازمانی ایجاد می‌شود، تصریح کرد: تعاملات بین سازمانی نباید محدود به برنامه‌های دوره دانشجویی افراد باشد؛  بلکه این تعاملات زمانی مؤثر‌تر و کارآمد‌تر می‌شود که در آن از ظرفیت‌های ایجاد شده در دوران پس از دانشجویی و در سطح جامعه هم بتوان استفاده کرد.

عسکری در پایان گفت: امیدواریم برگزاری این دیدار بتواند گام مؤثری در جهت افزایش تعاملات ستاد فرهنگی وزارت علوم و سازمان جوانان جمعیت هلال احمر ایجاد کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار