عضو هیئت انستیتو مطالعات بین الملل شانگ‌های چین گفت: باید ثبات روابط چین و ایران را تقویت کنیم، چراکه چین می‌تواند یک قدرت اقتصادی مهمی برای ایران باشد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، جین لیانگ شیانگ عضو هیئت انستیتو مطالعات بین الملل شانگ‌های چین، در سمینار «برنامه ۲۵ ساله ایران و چین و چشم انداز مناسبات دو کشور در دو دهه» گفت: بحث‌های زیادی در مورد مناسبات ایران و چین مطرح است. ایران و چین برای روابط جامع و مشارکت راهبردی خود دلایل زیادی دارند؛ از جمله آن تجارب زیاد، روابط دیرینه و دغدغه‌های مشترکی مثل حاکمیت و استقلال ملی در تهران و پکن موجب مشارکت و نزدیکی این دو کشور در سال‌های اخیر است.

او افزود: چین از حق ایران در برجام دفاع کرد، همچنین با اینکه بحران کرونا بر مناسبات دو کشور تاثیر گذاشت، اما وزیر امور خارجه ایران حمایت خود را از چین آغاز کرد و ایران نخستین کشوری بود که به ما حمایت پزشکی داد.

لیانگ شیانگ ادامه داد: در مقابل چین هم در اواخر فوریه اقلام پزشکی به ایران ارسال کرد و در بحران کرونا ما تجربه خود را در اختیار ایران قرار دادیم. همچنین ٣٠٠ دانشجو و استاد ایرانی و چینی را در کنار هم قرار داد و این گروه اسنادی که به زبان چینی بود به زبان ایرانی ترجمه کردند و بلعکس، تا تجارب در اختیار دو کشور قرار بگیرد.

عضو هیئت علمی انستیتو مطالعات بین الملل شانگ‌های چین تصریح کرد: باید ثبات روابط چین و ایران را تقویت کنیم، چراکه چین می‌تواند یک قدرت اقتصادی مهمی برای ایران باشد. تهران هم شریک مهمی برای چین بوده و همچنان هست، دلایل زیادی برای همکاری بین دو کشور وجود دارد.

او افزود: در عین حال در روابط ایران و چین با چالش‌های مواجه هستیم، از جمله آن تحریم هاست، باید رایزنی شود که چگونه بر تحریم‌های آمریکا فائق بیاییم. با وجود تاریخ مشترک تهران و پکن هنوز مناسبات باید افزایش پیدا کند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار