صنعت ساختمان‌سازی یکی از مهم‌ترین صنایعی است که در آن از فولاد در ابعاد زیاد استفاده می‌شود.

کاربرد‌های فولاد در ساختمان‌سازیبه گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  صنعت ساختمان‌سازی یکی از مهم‌ترین صنایعی است که در آن از فولاد استفاده می‌شود، به ‌طوری‌که این صنعت بیش از ۵۰ درصد تولید آهن‌آلات در جهان را به خود اختصاص داده است، فولاد‌های مختلف با توجه به شکل، ابعاد و انعطاف و همچنین دوام، استحکام و زیبایی در کاربرد‌های مختلفی استفاده می‌شوند در این نوشته از فولاد فیدار به بررسی انواع فولاد‌های ساختمانی و خواص آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع فولادهای ساختمانی

این روزها از فولاد در کاربردهای مختلفی ازجمله: ساخت ساختمان‌ها، پارکینگ‌ها، مدارس، آسمان‌خراش‌ها و اتومبیل‌ها و... استفاده می‌شوند. تمام اینها به دلیل مقرون‌به‌صرفه، ایمن و قابل بازیافت بودن آنها است.

از مقاطع فولادی برای ساخت یک چهارچوب محکم و سفت برای ساخت ساختمان استفاده می‌شود، مقاطعی که به این منظور استفاده می‌شود موارد زیر هستند.

ورق‌های فولادی

ورق‌های فولادی حدود 31 درصد آهن‌آلات مورداستفاده در ساختمان‌سازی را تشکیل می‌دهد، از انواع ورق‌های فولادی: در بام‌ها، دیوارهای داخلی، سقف، درب و پنجره و عایق‌های خارجی دیوارها استفاده می‌شود. انواع ورق‌های مورداستفاده برای این منظور: ورق سیاه، ورق گالوانیزه، ورق روغنی، ورق هاردوکس و ورق استیل هستند.

به عنوان مثال از ورق‌های گالوانیزه به دلیل پوشش مقاوم در برابر رطوبتی که دارند برای ساخت سقف و شیروانی در مکان‌های با رطوبت بالا استفاده می‌شود.

ورق‌های گالوانیزه انواع مختلفی مانند: ورق‌های سینوسی، ورق شادولاین، ورق طرح سفال و.. دارند، از این ورق‌ها برای ساخت ویلاها، سوله‌های ورزشی، سقف کاذب و پلاژها استفاده می‌شود. برای دریافت قیمت ورق گالوانیزه و قیمت ورق سیاه  می‌توانید با کارشناسان فولاد فیدار و شماره تماس 02166313156 تماس بگیرید.

میلگرد

میلگرد 44 درصد از فولادهای ساختمانی را تشکیل می‌دهد، از آنجا که بتن مقاومت کششی خیلی کم و مقاومت فشاری بالایی دارد به ‌تنهایی نمی‌تواند بار ساختمان و نیروهایی که به آن وارد می‌شود را تحمل کند. به همین دلیل از میلگرد در ساختمان‌های با اسکلت بتنی برای جبران مقاومت کششی بتن استفاده می‌شود. میلگرد می‌تواند تنش‌های کششی اعمال‌شده بر بتن را تحمل و ضعف بتن را جبران کند.

اگر در هر ساختمان با توجه به موقعیت سازه و شرایط منطقه‌ای میلگرد مناسبی انتخاب شود، عمر مفید سازه افزایش پیدا خواهد کرد و این موضوع در زمان وقوع زلزله یا بلایای طبیعی باعث به حداقل رسیدن خسارت وارده به بنا خواهد شد. همچنین به دلیل پایین بودن قیمت میلگرد  استفاده از آن بسیار مقرون‌به‌صرفه و انتخاب اول در سراسر جهان است.

تیرآهن

یکی از مهم‌ترین فرآورده‌های آهن که کاربردهای بسیار زیادی دارد تیرآهن است، این محصول به ‌طور عمده در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از پرمصرف‌ترین محصولات آهنی در سراسر جهان است.

از تیر آهن در ساختمان‌هایی که دارای اسکلت فلزی هستند استفاده می‌شود، از این محصول جهت ساخت مواردی ازجمله: خرپا، ستون‌ها، پل و بیم‌ها استفاده می‌شود. برای دریافت قیمت تیرآهن می‌توانید به وبسایت فولاد فیدار مراجعه کنید.

لوله‌های فولادی

لوله‌ها یکی از اصلی‌ترین اجزای شبکه سیال هستند که در دو نوع: فلزی و غیرفلزی تولید می‌شوند، مهم‌ترین لوله‌های فلزی مورداستفاده در ساختمان‌ها لوله‌های: سیاه، مسی، چدنی و گالوانیزه هستند. در ساختمان‌سازی از لوله‌های فولادی در خطوط انتقال آب و گاز استفاده می‌شود از لوله‌های سیاه و لوله مانیسمان معمولاً در خطوط گاز و از لوله‌های گالوانیزه به دلیل مقاومت خوبی که در برابر رطوبت دارند در خطوط آب و فاضلاب شهری استفاده می‌شود.

کاربرد‌های فولاد در ساختمان‌سازی

پروفیل

یکی از پرکاربردترین مصالح فلزی در ساختمان‌سازی، پروفیل‌های فولادی هستند که از انواع مختلفی ازجمله: ناودانی، نبشی، سپری و قوطی تشکیل‌شده‌اند. از پروفیل در کاربردهایی مانند: ساخت درب و پنجره، نرده‌ها، ستون‌ها و... استفاده می‌شود.

نبشی: از نبشی در ساختمان‌سازی برای پشتیبانی تیرها، ستون‌ها و سکوها استفاده می‌شود، از دیگر کاربردهای این مقاطع ساخت تکیه‌گاه‌های افقی و عمودی در سازه‌های فولادی است.

ناودانی: از ناودانی برای ساخت بادبندها، تیرها، خرپا و همچنین ساخت نمای ساختمان استفاده می‌شود، و دارای انواع ساده، مشبک و UNP است.

قوطی: قوطی به مقاطع مربع توخالی گفته می‌شود که در ساختمان‌های با اسکلت فلزی به‌منظور ساخت ستون‌ها و تکیه‌گاه‌ها استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از فولاد در ساختمان‌سازی نیاز به فضای کمتر

به دلیل استحکام بالای فولاد با استفاده از تیرآهن‌ سازه‌های با دیوارهای نازک‌تر و کوچک‌تری خواهیم داشت، زیرا در این حالت دیگر نیازی به ساخت دیوارهای آجری بزرگ برای افزایش استحکام دیوارها نیست. این موضوع خصوصاً در مکان‌هایی که محدودیت فضایی بیشتری دارند اهمیت بیشتری دارد.

مقاوم در برابر زلزله

خاصیت ذاتی فولاد به شکلی است که در برابر فشار و نیروهایی مانند زلزله، طوفان و.. انعطاف‌پذیری مناسبی دارد، و با وارد شدن فشار به‌جای اینکه خرد شود، زیر بار شدید  تنها ممکن است خم شود و این موضوع از فروریختن کامل بنا جلوگیری خواهد کرد.

بازیافت پذیری

حتی پس از تخریب یک بنا می‌توان مقاطع فولادی بکار رفته در آن را به‌طور کامل بازیافت کرد. سیستم بازیافت ضایعات آهن ذوب کردن و استفاده مجدد از فولاد بدون از دست رفتن خواص آن است. این امر باعث صرفه‌جویی در مصرف منابع خام طبیعی خواهد شد.

طول عمر بالا

اسکلت ساختمان باید به نحوی باشد که در طول زمان و پس از گذشت مدت‌زمان کمی از بین نرود و باعث تخریب کامل سازه نشود. بناهایی که با استفاده از فولاد ساخته‌شده‌اند برای چندین دهه بادوام و مستحکم، بدون پوسیدگی و تخریب باقی خواهند ماند.

به‌طورکلی استفاده از آهن‌آلات و فولاد در صنعت ساختمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، و آنها در تمام مراحل ساخت ازجمله: اسکلت بنا، تزئینات، یراق‌آلات، پوشش‌ها، لوله‌کشی، درب و پنجره و... استفاده می‌شود. فولادهای ساختمانی، فولادهای ساده با درصد کرین 2 درصد و 98 درصد آهن هستند که مقاومت بالا، شکل‌پذیری و جوش‌پذیری بالایی دارند.

برای خرید انواع فولادهای ساختمانی ازجمله: میلگرد، تیرآهن، نبشی، لوله، ناودانی و انواع ورق‌های فولادی با کارشناسان شرکت فولاد فیدار و با شماره تماس 02166313156 تماس بگیرید یا به وبسایت این شرکت به نشانی fooladfidar.com مراجعه کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار