به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شب گردی دلالها در کوچه پس کوچه بازار خودرو؛ تاخت و تاز قیمتها در بازار خودرو این بار به صورت رسمی و پیوسته هر ۳ ماه یکبار اتفاق میافتد. شورای رقابت با افزایش قیمت خودرو به صورت رسمی موافقت کرده است.
طبق اظهارات رئیس این شورا خودروسازان اجازه دارند از این به بعد محصولاتشان را به شکل مدون گران کنند. اجازه افزایش قیمتها فعلا شامل برخی از شرکتها مثل ایران خودرو و سایپا میشود که محصولاتشان را ۲۰ درصد گرانتر کردند.
اتومبیلهایی که همیشه بحث بر سر قیمت گذاری و کیفیت آنها در بازار کشور داغ بوده، بازاری که قائدتا باید تحت تاثیر رکود کرونا قرار میگرفت، اما ظاهرا دیگر نبود مشتری هم نمیتواند قطار این افزایش قیمت را متوقف کند.
یکی از فروشندگان خودرو در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بازار خودرو این روزها به شدت ملتهب است و شاهد افزایش قیمت روزانه در بازار خودرو هستیم. ۲۰۶ که تا دیروز ۱۳۰ میلیون به فروش میرفت هم اکنون با قیمت ۱۶۰ میلیون تومان به فروش میرسد.
بیشتر بخوانید
او بیان کرد: به دلیل افزایش قیمت بیش از اندازه خودرو، خریداران این کالای لوکس به شدت کاهش دارند و دیگر در این بازار مشتری نداریم. افزایش قیمت این روزها بیداد می کند و متاسفانه روز به روز به قیمت ها اضافه می شود.
رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفتوگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به افزایش قیمت خودرو در بازار و کارخانه، گفت: شورای رقابت موافقت کرد که به دلیل وضعیت تورمی که هم اکنون در کشور است، خودروسازان میتوانند هر ۳ ماه یکبار به بانک مرکزی مراجعه کنند و تورم بخشی را به ستاد تنظیم بازار بفرستند تا قیمت محصولاتشان تغییر کند.
شیوا ادامه داد: در این صورت با تایید بانک مرکزی اگر تورم قابل ملاحظهای بود میتوانند به همان میزان افزایش قیمت داشته باشند. در حال حاضر هیچ تغییری در فرمول و قیمت خودرو نداریم، اما مجوز داده ایم که هر ۳ ماه یکبار با توجه به تورم بخشی اگر خودروسازها مایل بودند، میتوانند از طریق ستاد تنظیم بازار اقدام کنند.
رئیس شورای رقابت تشریح کرد: در آن زمان آنچه در فرمول محاسبه کردیم تا پایان خرداد ماه بود و اکنون خودروسازان میتوانند برای ۳ ماه آینده تورم بخشی را بگیرند.
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه اگر خودروسازان افزایش قیمت داشته باشند، مجدد شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار خواهیم بود؟ گفت: زمانی که تورم داریم و نهادههای تولید افزایش پیدا میکنند، هزینه تمام شده هر کالایی افزایش پیدا میکند و وقتی افزایش پیدا کند، آنکه تولید کننده است مجبور به افزایش قیمت است.
کمتر از ۴۸ ساعت میگذرد و شاهد افزایش قیمت محصولات سایپا هستیم. شرکت سایپا بعد از ارائه مستندات در خواست افزایش قیمت محصولات خود را اعلام کرد که در نهایت مورد موافقت ستاد تنظیم بازار قرار گرفته است.
براساس قیمتهای جدید شرکت سایپا در تیرماه امسال تیبا دو از ۶۰ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان به ۷۷ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان، کوئیک معمولی از ۷۹ میلیون و ۴۰۰ هزارتومان به ۹۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و ساینا آپشنال از ۷۸ میلیون تومان به ۹۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.
اما خبرهای غیررسمی که از این بازار به گوش میرسد، حکایت از این دارد که ایران خودروییها هم در گران کردن محصولات از رقبا عقب نماندند. یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش قیمت محصولات ایران خودرو خبر داد و گفت: قیمت محصولات ایران خودرو به طور متوسط ۳۰ درصد افزایش قیمت پیدا خواهند کرد.
اما قیمت گذاری خودرو درب کارخانه بی متولی شده و ریش و قیچی افزایش قیمت هم دست خودروسازان افتاده است. افزایش قیمت به کنار، خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان پیگیر قیمت گذاری خودرو در بازار شده است که تابش رئیس سازمان حمایت در گفتوگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان از جواب دادن به این سوال امتناع کرده و این قیمت گذاری را گردن نگرفته است.
بیشتر بخوانید
در سالهای اخیر به دلیل افزایش تورم، کاهش ارزش ریال و سرمایههای سرگردان، خودرو از کالایی مصرفی به کالایی لوکس و سرمایهای تبدیل شده و تقاضا برای آن به شدت بالا رفته است. از سوی دیگر کاهش تولید هم مزید بر علت شده تا این جهش قیمتها سرعت بیشتری به خود بگیرد.
پراید که روزی با قیمت ۵۰ میلیون تومان نقل محافل بود حالا با قیمت ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان هنوز هم مشتری دارد. از اختلاف قیمت فاحش بین کارخانه و بازار هم نباید غافل بود که خود آن به کارخانه چاپ پول دلالان تبدیل شده است.
جالب است که خودروسازان به همین افزایش سه ماهه بسنده نکردند و قیمتها در همین ماهی که گذشت ۲ بار افزایش قیمت داشته به طور مثال کوییک سایپا اول تیراژ ۶۹ میلیون تومان، بعد به ۸۹ میلیون تومان رسید و حالا به ۱۰۴ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. رشدی ۴۰ میلیون تومانی فقط در عرض یک ماه!
بازاری آشفته که نه خریداران در آن تکلیف مشخص دارند نه فروشنده، تنها شرایطی که پر سود برای دلالان به وجود آورده است. خریداران واقعی با سری بی کلاه نگران روزهای پیش رو هستند.
این پا پس کشیدنها و پاسکاری بین وزارت صمت و شورای رقابت در حالی است که همین متولیات ۳ ماه پیش دور یک میز نشستند و وعده قیمت گذاری را داده اند. سوال اینجاست که بالاخره چه کسی به داد مصرف کننده خواهد رسید.
انتهای پیام/
هیچ مسئول ذیربط برخوردی با آنها نمی کند!!!!!؟؟؟؟؟.......
قیمت بالا میرود
مگر کارخانه دار ساده لست که خودرو را ارزان بدهد به خریدار
خریداری که در بازار خودرو را 160 میخرد از دلال.
کارخانه میگوید چرا من 160 ندهم بیاید از حودم بخرد
و این چرخ در حال گردش است
تا بخرند قیمت هم چه بازار و چه کارخانه بالا میرود
اینا دارن از انحصاری بودن خودرو سو استفاده میکنن.
یعنی کثیف تر از صنعت خودرو یا بهتر بگم ارابه سازی نداریم.
ما که همه چیزمون وارداتی هستش!؟
پس چرا تعرفه واردات خودرو رو صفر نمیکنید تا این مردم بد بخت با پولی که الان واسه ارابه ی مرگ میدن بتونن یه خودروی خوب سوار بشن.
خدا ازتون نگذره که دارین این ملت نجیب و ذِلّه میکنید.
مطمئن باشید حق الناس این مردم شریف گردن تک تک مسئولین و منفعت طلبان صنعت کثیف خودرو سازی هستش.
حالا لطفا پاسخ دهید چرا ؟؟؟؟؟
کاش وقتی با یاد خداوند آغاز مکنیم با یاد خداوند هم ادامه دهیم تا به این وضعیت نرسیم .
دلیلش مردم هستن که میرن خودروی لوکس میخرن.
بابا ایران خودرو و سایپا هم بخدا حق دارن یعنی وجدانن نباید خودروهاشون تا قیمت لکسوس و پورشه برسه.
بابا وجدانم خوب چیزیه.
خدایی یعنی کیفیت تیبا معادل لکسوس و کیفیت 206 معادل پورشه نیست.
بابا انصافم خوب چیزیه.
شورای رقابت بنده خدا فقط داره برای یکسان سازی قیمت تیبا و 206 با لکسوس و پورشه کمی تلاش میکنه وگرنه اونکه تقصیری نداره. حالا یه درصدی هم ای وسط بگیره مگه چی میشه.
مهم اینه که دولتِ به این بزرگی و قدرتمندی نمیتواند براساس ضوابط قانونی جلوی واقعه ها را پیش از رویداد بگیرد!
متاسفانه نظارت نمیشود!
چیزی رو که گران میکنید مگه میشه دوباره ارزون کرد
مردم عادی فقط زیر بار تورم میشکنند من بُدو آهو بُدو
گاهی باید پرسید پس نظارت چیست؟ به چه کار می آید؟ چه کسانی مسئول نظارت بر عملکرد دستگاهها هستند!
امیدوارم انقدرررررررررررررررررررررر گران بشه که همه ازپادربیان. این
مردمی که من میبینم هیچی ازشون بعیدنیست فردا صف میکش میخرن تاجیب بالایی هاپربشه خودشون هم هرروزبدبخترازدیروزبشن.
پورشه و ب ام و 2020 هم بیان ایران حداقل 8 میلیارد تومن قیمت میخورن حداقل ...
حاضرم شرط ببندنم پشت تمام این نابسامانیها و فشارها در صنعت خودروسازی دست هایی درکاره تا به جای تولید و اتکا به توان داخلی واردات رو هم درانحصار خودشون بگیرن!!!
جالبه از یک طرف موشک و ماهواره بسازیم از اون طرف عرصه رو با تولید خودروهای بی کیفیت گران قیمت جوری تنگ کنیم که در تبلیغات رسانه ای راه حل رو صرفا واردات جا بزنیم!
تعرفه خودروهای لوکس رو صفر کنید!!!!!
برخورد با فساد این بود ؟؟؟؟؟؟؟؟
با حقوق 3 میلیونی چه خاکی بریزم سرم ؟؟؟؟
نتونستم زن بگیرم . چون دخترای ایران هم که دنبال شوهر پولدارن و همشون شدن ماشین پرست .......
از انتصاب رییس دیوان محاسبات معلومه از این مجلس هم آبی برا مردم گرم نمیشه. فقط باند و باند بازیه.
بازار خودرو تا انحصاری هست،به جز این وضع،انتظار دیگری نباید ازش داشت.
مردم خودشون هجوم میبرن واسه ثبت نام تقصیر دولته ؟؟؟؟؟
مردم تو دیوار قیمت لاشه ماشینشونو زیر 100 میلیون نمیدن تقصیر دولته ؟؟
دخترا پرتوقع شدن از خواستگار و شوهرشون ماشین مدل بالا میخوان تقصیر دولته ؟؟؟؟؟
زنمم هی غر میزنه میگه .... بر سرت که بی ماشینی !!
چرا وارد نمی کنید خودرو رو،به اندازه نیاز مردم واردات داشته باشین
از قدیم گفتند
خود کرده را تدبیر نیست
مردم عزیز لطفا برای رفاه حال خودتان هم شده تا مدتی از خرید خودرو صرفنظر کنید تا بینی این دلالان تشنه به خون مردم طبقه ضعیف و متوسط به خاک مالیده شود.
#من_خودرو_نمیخرم
به نظر من توی این بحران فقط باید سپاه وارد عمل بشه و خودرو سازی با کیفیت بالا و قیمت پایین رو شروع کنه تا مردم فرق بین مدیریت جهادی و نجومی رو بفهمند .
#خوروساز فقط سپاه