جمیل صادقی فر گفت : تمامی خدمات بیماران کرونا رایگان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ؛ جمیل صادقی فر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار داشت :  آزمایشی که هزینه آن در بخش خصوصی هفت میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است به شکل رایگان انجام می‌شود و تاکنون تقاضای پول از کسی نشده است و چنانچه موردی دیده شود پیگیری می‌شود.

او  افزود: انجام هیچ تستی به شهروندان در خصوص کرونا توصیه نمی‌شود و این تست‌ها از نظر ما هیچ گونه ارزش اپیدمیولوژیکی و بالینی ندارد و ملاک ما هم نیست و در بخش دولتی هم انجام نمی‌شود کما اینکه در کشور نیز معاون بهداشتی وزارت بهداشت به این موضوع اذعان داشتند.

صادقی فر در خصوص بازگشت مبتلایان به جامعه نیز گفت: بیش از ۳۰ درصد مبتلایان کرونا هیچگونه علائمی ندارند و متوجه بیماری خود نیز نیستند و بالغ بر ۵۰ درصد دیگر نیز دارای علائم خفیف و متوسط هستند و نیازی به بستری ندارند و بعضاً به دارو نیز ندارند.

او یادآور شد: این افراد در چند روز اول علائم آزاردهنده‌ای دارند، اما در روز‌های هفتم، هشتم تا دهم علائم برطرف و بهبودی حاصل می‌شود و باید بر اساس پروتکل‌های بهداشتی رفتار کنند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه حتی برای کارکنان و بازگشت به کار آن‌ها نیز هیچ تستی توصیه نمی‌شود، اظهار داشت: افراد بدون علامت و افرادی که دارای علائم خفیف هستند حداقل باید ۱۰ روز از شروع علائم آن‌ها بگذرد و بعد از سه روز متوالی در صورت نداشتن تنگی نفس و تب می‌توانند به جامعه بازگردند، اما حداقل باید تا ۲ هفته بعد از ماسک استفاده و فاصله گذاری اجتماعی را نیز رعایت کنند.

صادقی فر افزود: در موارد بستری ممکن است این زمان طولانی‌تر شود و تا ۲۱ روز ادامه یابد، اما با از بین رفتن علائم در سه روز متوالی و بدون تب و تنگی نفس این افراد نیز بر اساس پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند به جامعه بازگردند و باید تا ۲ هفته هم از ماسک استفاده کنند.

او با بیان اینکه هیچگونه کمبود امکانات حتی در شهرستان‌ها وجود ندارد، گفت: در همه شهرستان‌ها لوله فالکون و محیط ترانسپورت به اندازه کافی وجود دارد و در مرکز استان نیز به اندازه کافی ذخیره شده است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و نمونه تست‌هایی که از شهرستان‌ها به مرکز ارسال می‌شود نتیجه آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان فرستاده می‌شود.

صادقی فر تاکید کرد: سلامت مردم خط قرمز ما است و تا زمانی که بتوانیم با بیماری مقابله و آن را کنترل کنیم تا آخرین لحظه پای کار هستیم و در ارتباط با سلامتی مردم کم فروشی و کوتاهی نخواهیم کرد. استفاده از

ماسک خوب است، اما به تنهایی کفایت نمی‌کند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار داشت: استفاده از ماسک به تنهایی کفایت نمی‌کند ضمن اینکه این بیماری واگیر است و بر اساس آمار‌های کشوری و استانی مراسم عروسی، عزا و مسافرت‌ها سه محیط تاثیرگذار در ابتلا به این بیماری هستند که در استان کماکان حداقل ۲ مورد نخست را به شکل مکرر داشتیم.

صادقی فر افزود: در کنار استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از ورود به تجمعات ضمن اینکه درصد قابل توجهی از مردم ماسک استفاده نمی‌کنند یا بطور مناسب و اصولی از آن استفاده نمی‌کند، باید مورد توجه قرار گیرد.

او تصریح کرد: استفاده از ماسک در بهبود اوضاع استان تاثیر داشته و امیدواریم با رعایت کامل و همگانی مجموعه‌ای از پروتکل‌های بهداشتی برای ۲ یا سه هفته آینده اوضاع بیماری بهتر شود کما اینکه در طول ۲ هفته گذشته با ایجاد محدودیت‌ها مردم بیشتر از ماسک استفاده کردند در صورتی که قبل از ایجاد محدودیت‌ها مردم رعایت نمی‌کردند و بر اساس آمار بیماری، بستری‌ها و فوتی‌ها بیشتر ناشی از بی احتیاطی قبل از محدودیت‌ها بود.

منبع:ایرنا

انتهای پیام / غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.