محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در بررسی این اقدام این گونه توئیت میزند که "در تماس با مسئول عملیات ماهان پیگیر جزئیات ماجراجویی دیشب تروریستهای آمریکایی شدم. آمریکاییها به دروغ میگویند در مسیر مانور استاندارد و همیشگی پرواز کردهاند درحالی که خلبان به علت نزدیک شدن بیش از اندازۀ دو جنگنده در بالا و پایین هواپیما، دو بار اخطار (Traffic collision avoidance system ) دریافت کرده است.
اما نکته حائز اهمیت اینجاست که اخطار یا هشدار TCAS چه نوع اخطاری است و در چه مواقعی بین دو هواپیما رد و بدل میشود.
سازمانهای هوانوردی بین المللی برای جلوگیری از برخورد هواپیماها نصب سامانه هشدار TCAS را اجباری کرده اند.
در سامانه کنترل ترافیک ATC در نوع MODE S هر هواپیما مشخصات خود را که بصورت انحصاری به هر هواپیما اختصاص داده شده است را توسط کد ۲۴ بیتی ارسال میکند و از این اطلاعات در سامانه TCAS نیز استفاده میشود.
سیستم TCAS دارای یک رایانه مرکزی و دوآنتن است که یکی در بالا و دیگری در پایین هواپیما نصب شده است.
این سیستم یک پنل کنترل دارد که با سیستم ATC مشترک است، در این سیستم اخطارهای صوتی لازم از طریق بلندگوهای داخل کابین و اخطارهای ویدئویی در نشان دهنده سرعت عمودی VSI یا vertical speed indicator یا در هواپیماهای پیشرفتهتر در نشان دهنده EFIS روبروی خلبان و کمک خلبان نمایش داده میشود.