به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حیدر تورانی رئیس پیشین سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در برنامه پرسشگر با اشاره به اینکه نگاه به مهارت آموزی در آموزش و پرورش به ویژه در آموزش عمومی با آنچه در شرایط فعلی وجود دارد فاصله دارد، بیان کرد: منظور از مهارت در دوره ابتدایی به معنی ایجاد شایستگی و قابلیت مطرح میشود و باید در دانش آموز حس کنجکاوی، مشارکت پذیری، ارتباط قوی، پرسشگری و... تقویت شود.
او ادامه داد: توانایی یادگیری جدید و کسب فنون بالا باید در دانشگاهها باشد قرار نیست دانش آموز به این شکل تربیت شود.
تورانی با اشاره به اینکه این موضوع در فرایند برنامه درسی لحاظ شده است، اظهار کرد: در آموزش و پرورش رویکرد این چنین است و کتابها بر این مبنا تدوین و تالیف میشود، اما نباید فراموش کرد که آموزش و پرورش فرایند مدار است و نتایج آن بعدها مشخص میشود؛ در مورد مهارت آموزی هم در سالهای آتی و حدود ۱۴۱۰ دانش آموزان به این وضعیت خواهند رسید.
رئیس پیشین سازمان پژوهش و برنامه ریزی با اشاره به اینکه اکنون آموزش و پرورش در شرایط پذیرش تغییر است، اظهار کرد: اما اینکه یکساله این مسیر را بخواهیم تغییر دهیم امکان پذیر نیست، آموزش و پرورش با توجه به امکانات و موانع موجود کار میکند در واقع آموزش و پرورش مطلوبی نداشتیم، اما مخروب هم نیست.
تورانی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش ما به انداره اختیاراتی که دارد در حال تلاش است، گفت: مگر حوزههای علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی چقدر موفق بودند که ما نبودیم آموزش و پرورش هم اختیاراتی دارد اگر بخواهیم به معلم اعتبار کنیم در عین قداست معلم باید نقد هم شود.
انتهای پیام/