بهمنی گفت: براساس آمار بانک جهانی اقتصاد از میان ۱۴۱ کشور دنیا رتبه ۱۳۳ را در توسعه مهارت آموزی کسب کردیم.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، افشار بهمنی سرپرست دفتر تألیف آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره شرایط آموزش مهارتی در کشور با اشاره به اینکه مفهوم مهارت وسعت گسترده‌ای دارد که شامل شایستگی‌های نرم و سخت می‌شود، بیان کرد: این فعالیت‌ها شامل مهارت‌های زندگی، خلاقانه، فعالیت‌های فنی و مواردی دیگر از این قبیل است.

او ادامه داد: در حوزه اسناد بالادستی سند مترقی داریم و متناسب با نیاز کشور آموزه‌ها وجود دارد، اما باید ببینیم که این مسائل عملیاتی شده است یا خیر؟

سرپرست دفتر تألیف آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش با اشاره به اینکه آنچه اکثر خبرگان و خانواده‌ها درک کردند وجود فاصله زیاد میان برنامه‌های درنظر گرفته شده و عمل شده است، گفت: موضوع زیرساخت‌های آموزش مهارتی اهمیت بسیاری دارد و خانواده در این مورد نقش مهمی ایفا می‌کند.

آموزش مهارتی باید گفتمان ملی باشد

بهمنی با اشاره به اینکه ۲۳ میلیون خانواده ظرفیت قابل توجهی برای مهارت آموزی هستند، بیان کرد: اولین مهارت‌ها را ابتدا از خانواده آموختیم و بعد از آن نوبت به مدرسه رسید.

او با بیان اینکه در برنامه درسی الگوی فطرت گرایی توحیدی نقش ویژه‌ای پیدا کرده است، بیان کرد: آموزش مهارتی باید به گفتمان ملی تبدیل شود و یکی از بستر‌های مهم آن آموزش و پرورش است، ولی بستر‌های دیگری هم باید شکل گیرد.

بهمنی با تاکید بر اینکه گفتمان مهارت آموزی در جامعه ما شکل نگرفته است، اظهار کرد: براساس آمار بانک جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۹ آمار رشد توسعه آکادمیک و دانش نظری ما در دنیا در میان ۱۴۱ کشور رتبه ۴۲ است، اما در توسعه مهارت‌آموزی رتبه ۱۳۳ را کسب کردیم.

سهم حدود ۲ درصدی آموزش مهارتی از بودجه کشور

سرپرست دفتر تألیف آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش بیان کرد: در چند ماه اخیر جلسات متعددی در حوزه مهارت آموزی و جهش تولید به همت کمیسیون آموزش مجلس برگزار شد و آمار‌ها حاکی از آن است که ۱/۹ درصد از بودجه کشور به مهارت آموزی اختصاص داده شده است.

بهمنی ادامه داد: متاسفانه نوع نگاه در دنیا نسبت به آموزش مهارتی در سال‌های گذشته نگاهی درجه دوم بود، اما با تغییر پارادایم ها، دنیا با شتاب به سمت مهارت آموزی حرکت کرد؛ به عنوان مثال در کشور فنلاند در سال ۲۰۰۰ توسعه مهارت آموزی ۲۸ درصد بود و با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده این رقم در سال ۲۰۱۹ به ۶۴ درصد رسیده است.

بهمنی بیان کرد: در برنامه ششم توسعه برنامه‌ریزی شد تا نُرم هدایت تحصیلی در حوزه آموزش مهارتی برای آموزش و پرورش ۵۰ درصد باشد که تاکنون به ۳۵ درصد رسیده است از طرفی در آموزش عالی هدفگذاری ۳۰ درصد بود که تاکنون ۱۲ درصد است.

طرح بوم ۵۰-۶۰ ساعت آموزشی در اختیار مدارس قرار داد

سرپرست دفتر تالیف کتب فنی و حرفه‌ای و کاردانش بیان کرد: در سند تحول بنیادین موضوع آزادسازی بخشی از سطوح برنامه درسی را داشتیم و در طرح بوم آن را اجرا کردیم و به این ترتیب ۵۰-۶۰ ساعت برای تولید محتوا و آموزش‌های لازم در اختیار مدارس قرار گرفت.

او اظهار کرد: برنامه درسی تلفیقی داریم به این معنی که مثلا مهارت زندگی در دروسی همچون ریاضی و ادبیات تجلی پیدا کند و همزمان با مفاهیم این دروس تدریس شود.

بهمنی با اشاره به در نظر گرفتن شرایط قرمز، زرد و سفید برای بازگشایی مدارس با توجه به شرایط کرونا گفت: با توجه به شرایط تولید محتوا از طریق شبکه رشد را آغاز کردیم همچنین جشنواره‌ها و فراخوان‌هایی برای تولید محتوا درنظر گرفته شده است علاوه بر آن الگوی برنامه درسی آموزشی ترکیبی هم پیش بینی شده است.

سرپرست دفتر تالیف کتب فنی و حرفه‌ای و کاردانش درباره آموزش هنرستانی‌ها در ایام کرونا گفت: بخش‌های عمومی شامل آموزش شایستگی‌های غیرفنی و پایه ای، نیمه حضوری است و بخش فنی بعد از بهبود شرایط با حفظ پروتکل‌ها ارزیابی می‌شود و در شرایط فعلی صرفا بستر تکمیلی، چون شبیه ساز‌ها را تعریف می‌کنیم.

بهمنی با تاکید بر اهمیت آمایش سرزمینی در آموزش‌های مهارتی اظهار کرد: مشاغل به تدریج از حالت سخت و تولیدی به سمت مشاغل جدید تغییر می‌کند بنابراین باید برای آن برنامه داشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.