رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهاوند گفت: فصل پنجم گمانه زنی‌ها معبد لائودیسه در تپه دوخواهران در حال انجام است.

آغاز فصل پنجم کاوش معبد لائودیسهبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ محسن جانجان، رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهاوند گفت: بعد از یافتن سرنخی از معبد لائودیسه در نهاوند، حالا فصل پنجم کاوش برای بیرون کشیدن این معبد از دل محله دوخواهران نهاوند انجام می‌شود.

او افزود: محله دوازده هکتاری دوخواهران از نخستین کاوش که در سال ۱۳۲۲ انجام شده تا کنون به عنوان حریم تاریخی درآمده و اجازه تغییر و ساخت و ساز به اهالی داده نمی‌شود.

جانجان با بیان اینکه به منظور کوچک کردن این حریم، خارج کردن خانه‌ها از لیست و همچنین یافتن معبد تاریخی لائودیسه، فصل پنجم کاوش‌ها از ابتدای تیر آغاز شده است گفت: در این مرحله ۱۰ گمانه را بررسی خواهیم کرد و مناطقی که قطعه مرتبطی در آن کشف نکنیم از حریم خارج خواهند شد.

معبد لائودیسه مربوط به زمان حکومت رومیان بر ایران است که آنتیوخوس سوم آنرا به همسرش به مناسبت دریافت لقب مله خواهر هدیه کرده و در کتیبه‌ای که در مرحله‌ی اول کاوش کشف شده است به این موضوع اشاره دارد.

در این کتیبه آنتیوخوس سوم به مردموس حاکم وقت نهاوند دستورداده که کتیبه را بر سر در بزرگترین معبد نهاوند نصب کند.

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.