به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود غفاری معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در گفت و گویی تلویزیونی گفت: در سال ۹۹ برای اولین بار در انقلاب اسلامی، مجلس این فرصت را فراهم کرد که برای ساخت بزرگراهها و راههای اصلی از سرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده کنیم چرا که اگر قرار باشد تنها از منابع عمومی استفاده کنیم کافی نیست.
او ادامه داد: این بزرگراهها از بار ترافیکی لازم برخوردار هستند و با توجه به فرصتی که فراهم شده در بند ۶،۱۹ قانون بودجه سال ۹۹ اولویت اصلی را بر روی کمربندی شهرها قرار داده ایم.
غفاری بیان کرد: به طور تقریبی کمربندی ۱۰ شهر تکمیل نشده است در حالی که آزادراهها و بزرگراههای آنها تکمیل شده و این خود باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی در این بخش شده است.
او افزود: به طور تقریبی بسیاری از ترافیکها از آزادراهها، راههای اصلی و راههای فرعی به داخل شهرها میرسد و این خود باعث ایجاد ترافیک در درون شهرها میشود.
او بیان کرد: ورود این ترافیکها باعث کاهش ایمنی و رفت و آمد شدید در مسیر داخلی شهرها میشود، بنابراین باید از فرصت حضور بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در این بخشها استفاده کنیم.
معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی توضیح داد: در یک دوره مشخص و در قالب تعیین دوره احداث که سه ساله تعیین شده، این کمربندیها احداث میشود. همچنین در دوره بهره برداری اصل و سود از طریق عوارض باز می گردد.
غفاری گفت: در دوره بهره برداری سرمایه گذاران مجاز هستند از کارگزاران عوارض دریافت کنند.
معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه هم اکنون گزارش پروژهها و واگذاری آنها در کارگروه واگذاری تعیین و تکلیف شده است گفت: این پروژهها آماده فراخوان و واگذاری برای بخش خصوصی است.
او تاکید کرد: به محض انعقاد قرارداد این پروژهها وارد مرحله فاز اجرایی میشوند که امیدواریم تا دو ماه آینده این اقدامات انجام شود.
انتهای پیام/