طرح مرمت و بازسازی آستان مقدس امام زاده حسین (ع)

طرح مرمت و بازسازی تربت خانه امام زاده حسین (ع) از اول مرداد ماه آغاز شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ،  موسی خانی سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به کلیپ منتشر شده در فضای مجازی با آغاز طرح مرمت و بازسازی آستان مقدس امام زاده حسین (ع) عنوان تخریب و ضربه زدن به بنای تاریخی این بقعه گفت: این بنا طی چند سال گذشته دچار آسیب شده که طرح مطالعاتی با هماهنگی میراث فرهنگی آغاز و مجوز‌های لازم هم گرفته شده است.

حجت الاسلام سید مصطفی مجیدی افزود: تامین اعتبار ۱۰ میلیارد ریالی این طرح توسط مجموعه اوقاف و امور خیریه استان انجام شده و لازمه مرمت، بررسی و برداشتن آجر‌ها و کاشی‌های قسمتی از این بنا است.

وی گفت: بنای امامزاده حسین یکی از بنا‌های ثبت شده استان است که بخش اصلی بنا گنبد خانه؛ متعلق به دوره صفویه است و ایوان جلو متعلق به دوره قاجاریه است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با اشاره به اینکه بر اساس مشاهدات میدانی و مصوبات شورای فنی استان با سر کجی‌هایی در بخش ایوان جنوب غربی این بنا مواجه شده بودیم افزود: آسیب‌ها سازه‌ای نیست امیدواریم با لایه برداری اطلاعات بیشتری به دست بیاوریم تا با اعتبار کمتر وزمان کوتاه‌تر بنا را مرمت کنیم.

خزائلی اضافه کرد: برج‌های خرقان در شهرستان آوج، مسجد پنجه علی در شهرستان قزوین و گراند هتل در دولتخانه صفوی از کارگاه‌های فعال مرمت سازی امسال در استان هستند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان قزوین هم گفت: با مشاهده ترک‌هایی در سال ۹۴ و ۹۵ در کاشی‌ها، آینه کاری‌ها و گچ بری شاهد گزاری کرده که رو به رشد نبود و امسال نمونه برداری انجام شد.

احسان نورانی افزود: در دهه ۷۰ مرمتی در داخل صحن اتفاق افتاده که مصالح مورد استفاده آن با مصالح اولیه غیر همگون بوده و باعث جدا شدن آن‌ها شده است در نظر داریم با اسیب شناسی، بررسی و آزمایشات، عکس‌ها و مستندات اولیه را تکمیل و با حفظ حالت اولیه مرمت را آغاز کنیم.

نورانی اضافه کرد: همگون با مصالح اولیه بنا که گچ نیم کوب است بهترین نوع پوشش و شیوه را برای مرمت استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار