در حالی که کمتر از دو ماه مانده به آغاز سال تحصیلی جدید، هنوز شبکه شاد به حداقل‌های لازم نرسیده است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، تقریبا هیچ یک از ما نمی‌تواند ادعا کند که در طول دوران تحصیلش از تعطیلی‌های گاه و بی‌گاه رسمی و غیر رسمی مدرسه‌ خوشحال نشده است. البته اگر خوب یادتان بیاید نهایت تعطیلی‌های غیر رسمی مدرسه در چند دهه گذشته تنها بارش زیاد برف و باران بود و مانند سال‌های اخیر بین التعطیلی و آلوگی هوا معنا نداشت. البته در آن سال‌ها پنج شنبه‌ها نیز جزو روز‌های درسیِ هفته قرار داشت و نهایت ذوقِ دانش‌آموزان، تعطیلی روز جمعه بود.

هر چه گذشت و به اواخر دهه هشتاد و نود نزدیک‌تر شدیم، آلودگی هوا جای برف و باران را گرفت و نهایت این اتفاق را در سال تحصیلی ۹۸_۹۹ به وضوح دیدیم. ابتدای سال تحصیلی ۹۸ یه هفته در میان دانش‌آموزان خانه نشینی را تجربه کردند. گفتنش خالی از لطف نیست که هر چیز زیاد از حدش دل آدم را می‌زند و در مورد دانش‌آموزان امسال، این حرف محقق شد. به گفته خود آن‌ها حتی دلشان برای امتحان‌های وقت و بی وقت کلاسی تنگ شده بود و هر لحظه منتظر بودند که دیگر از شبکه خبر یا رسانه‌های مجازی خبر تعطیلیِ چندباره و خسته‌کننده مدرسه‌ها را نشنوند. به خاطر دارم در آن روز‌ها یک‌سری از معلمان باوجدان و مسئولیت‌پذیر مدارس باوجود منع پزشکی که برای بزرگسالان و تردد در هوای آلوده بود، به مدرسه‌ها رفتند و بعد از ضبط تدریس‌هایشان، فایل‌ها را به وسیله نرم‌افزار‌های ارتباطی و شبکه‌های مختلف مجازی به دست دانش‌اموزان می‌رساندند.

این داستان تعطیلی‌های بیش از حد مدارس به جایی رسید که صدای برخی والدین، مسئولان و دبیران آموزش و پرورش درآمد و اذعان داشتند که چرا به جای حل مسئله آلودگی هوا، مدارس را پشت سر هم تعطیل و وضعیت دانش‌آموزان را در بحث آموزش و یادگیری مختل می‌کنید. وسط این حرف‌ها یعنی اواخر بهمن‌ها بود که حرف یک ویروس ناخوانده به میان آمد. ویروسی که در ابتدا طبق شنیده‌ها وارد ریه هر کس می‌شد او را می‌کُشت. این موضوع نگرانی و دلهره را نیز به جان خانواده‌ها انداخت. در امتداد همان تعطیلی مدارس که دلیلش آلودگی‌هوا بود، خبر‌های همه‌گیری کرونا حاکی از احتمال تعطیلی مدارس بود، اما اینکه چند روز و چه وقت باشد، هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار داشت.

مدارس و کرونا

اولین واکنش آموزش و پرورش ضدعفونی کردن مدارس بود. به مدارس کشور ابلاغ شد که قسمت‌های مختلف کلاس و مدرسه اعم از سطوح میز و صندلی و سرویس‌های بهداشتی تمیز و آماده بهره‌وری دانش‌آموزان شوند. موضوعی که ذهن افراد را در آن روز‌ها درگیر کرده بود، نبود امکانات و حتی نیروی انجام دهنده تخصصی برای این امور بود. از برخی استان‌ها و مناطق محروم عکس‌هایی به دستمان می‌رسید که مستخدمان زحمت‌کش مدرسه با موادی مثل وایتکس و امثالهم و همچنین پوشش عادی در حد یک ماسک و دستکش شروع به گندزدایی مدرسه با ظرفیت چند صد نفر را کردند، اما در مدارس بالای شهر تهران، افراد متخصص یا حتی همان مستخدمان زحمتکش با پوشش این روز‌های کادر درمان کشور (گان) این اقدام را انجام می‌دانند.

بعد از تهیه گزارش از این اقدام آموزش و پرورش قرار بود از روز شنبه مدارس باز شوند در حالی که مدارس مختلف در کشور‌های مختلفی که دچار بحران کرونا شده بودند در حال تعطیلی بود. گرچه به روز شنبه که رسیدیم، آمار روزافزون مبتلایان به کرونا تصمیم مسئولان ستاد مبارزه با این ویروس را به سمت تعطیلی موقتی مدارس برد و باز روز‌ها و روز‌ها این تعطیلی تمدید شد تا روزی که با توجه به تعطیلات عید همه مردم، دانش‌آموزان و دانشجویان پی بردند که گویا امسال دیگر خبری از کلاس درس نیست.

شادِ ناشاد؛ نتیجه از صفر شروع کردن

حالا تنها در این داستان نوبت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود که برای جبران این عقب ماندگی تحصیلی نقشه راهی بچینند. وزارت علوم با تاخیر، سامانه‌هایی از پیش راه‌اندازی و استفاده شده را برای تدریس دانشجویان وارد میدان کرد و تنها مشکلات حجم و ظرفیت دانشجویان بود که البته به مرور و در کوتاه مدت حل شد. در این میان آموزش و پرورش که تا به امروز بستری برای آموزش مجازی نداشت، به جای بهره از شبکه و نرم افزار‌های امتحان پس داده، از صفر شروع به راه‎‌اندازی یک بستر جدید کرد. اسمش را شاد گذاشت و با طنز منتقدین نامش به سمت ناشاد رفت. اولین منتقدان آن دانش‌آموزان و معلمان بودند که حتی قادر به وارد شدن به فضای آن را نبودند. یعنی یا نمی‌توانستند نرم افزار را دانلود کنند و یا اگر موفق به دانلود شدند، به عنوان کاربر، هویتشان احراز نمی‌شد.

شبکه شاد

حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش از برگزاری نشست‌های روزانه مسئولین این وزارتخانه در جهت رفع مشکلات شاد و اتخاذ تصمیمات جدید برای رفع این بحران ناگهانی خبر می‌داد. مسئول فنی برنامه شاد هم وعده رفع نقایص و کم و کاستی‌های این بستر را می‌داد و همچنان که این وعده و وعید‌ها داده می‌شد، به انتهای سال تحصیلی نزدیک شده و فرصت آزمون و خطای این سامانه محدود‌تر می‌شد.

واقعیت امر این بود که خیلی از دبیران به دلیل همین مشکلات به سمت پیام‌رسان‌های خارجی کوچ کردند و صرفا برای رفع تکلیف آموزش و پرورش نسبت به لزوم حضور کادر مدرسه در آن، هر روز با ارسال چند پیام یک خودی در آن نشان دادند. سرعت پایین رفت و آمد پیام، نیاز به حجم زیاد اینترنت، هنگ کردن و نبود امکان ثبت کردن فیلم و صدا‌ها در موبایل از جمله مشکلاتی بود که بیشتر از معلمان، دانش‌آموزان را کلافه و دچار گریز از درس کرده بود.

شاد

آموزش و پرورش می‌گفت ۷۰ درصد از مطالب و منابع آموزشی مدارس، در نیمه اول سال تدریس شده و تنها ۳۰ درصد باقی مانده که آن را با مدرسه تلویزیونی و بستر شاد پوشش خوهیم داد. این در حالی‌است که تعطیلی‌های نابسامان ابتدای سال تحصیلی، به اندازه کافی مخل آموزش کامل و جامع شده بود و معلمان مجبور بودند برای تدریس سرفصل‌های جدید، از تدریس همان دروس قبلی شروع کنند تا برای دانش‌آموز یادآوری و مرور شود.

به هر شکلی که شده یک سال تحصیلی پر فراز و نشیب تمام شد و دانش‌آموزان ماندند و یک کارنامه رنگین از نمرات غیر منتظره. آن‌هایی که از اول درس خوان بودند، بدون بهانه از شرایط خود، درس خواندند و نمره مطلوب کسب کردند، ولی آن‌هایی که متوسط روبه پایین یا ضعیف بودند، ضعیف و ضعیف‌تر شدند و برخی حتی نمره قبولی کسب نکردند.

کارنامه دانش‌آموزان

در پورتال آموزش و پرورش تهران اخیرا یک نظرسنجی به اشتراک گذاشته شده است با این عنوان:

آیا میزان اثر بخشی کمی و کیفی آموزش‌های مجازی مورد رضایت شماست؟ که قریب به ۸۰ درصد از مخاطبان به آن رای منفی دادند.

پورتال آموزش و پرورش

چند روز قبل هم در سایت باشگاه خبرنگاران جوان نظر شما را درخصوص داشتن یا نداشتن رضایت از برنامه شاد جویا شدیم. شما نیز با شرکت در نظرسنجی و ثبت نظرات خود از رای منفی‌تان به ما گفتید. ماهم این آرا را در رسانه‌ملی به مسئولان آموزش و پرورش ارائه کردیم.


بیشتر بخوانید


وزیر آموزش و پرورش در آخرین نشست خود با اصحاب رسانه در پاسخ به این سوال که شبکه شاد با چه هزینه‌ای راه‌اندازی شد، اظهار کرد: این بستر، هبه‌ای است از سمت یک اپراتور و هیچ هزینه‌ای در قبالش پرداخت نشده است.

هبه‌ای که قرار بود به دست مخاطبان اصلی آن یعنی چند میلیون دانش‌آموز و معلم برسد، اما درصد کمی از این مخاطبان با آن ارتباط برقرار کردند و حداقل بهره‌ای را بردند. این تحفه نه تنها رضایت کافی شهرنشینان را به دنبال نداشت بلکه روستا نشینان و مناطق مرزی همچنان برای تدریس از روش حضوری بهره جستند و دانش‌آموزان را با حفظ فواصل اجتماعی راهیِ کلاس‌ها یا کپر‌های منطقه‌شان کردند.

سوالی که پیش می‌آید این است که چرا ولو برای استفاده دانش آموزان و معلمان مناطق آماده و تجهیز شده از نظر اینترنت و وسایل ارتباطی، فضایی را برای آموزش مجازی اختصاص ندادند که از قبل امتحان خود را پس داده باشد و لازم نباشد در یک برهه فشرده و کوتاه هم راه‌بیفتد و هم در پی رفع ونقایص و ارتقای کیفیتش باشند!

مدارس مناطق محروم

و سوال بعد اینکه تا کی قرار است مسئولان مربوطه وعده رفع نقایص را بدهند در حالی که کمتر از دوماه به سال تحصیلی جدیدی باقی مانده که معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظارش است و چگونه می‌توان با بی‌یرنامگی، سرنوشت تحصیلی دانش‌آموزان مخصوصا مقاطع پایین‌تر را به بازی گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سویل
۰۱:۴۹ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
من خودم دانش آموزم شبکه شاد افتضاحه خیلی خیلی خیلییییییییییی بَده بعدش میگن اجباری نیست ولی اگه حذفش کنی از دانش آموز بودن هم کنار باید کنار بکشی معلوم نیست طرح کدوم یک از آقا زاده هاست سالی که با شاد شروع بشه تهش واویلاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۳ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
2-3سال تا زمانی که مسئله کرونا حل بشه مدرسه ها رو تعطیل کنید فکر کنید مثل زمان جنگه.
سلامتی دانش آموزا و معلما مهمتر از درسه نباید مدارس در شرایط خطرناک باز بشه و مشکل جبران ناپذیر برای معلم و دانش آموزا بوجود بیاد.
فقط هم مجازی درس نمیخونن بچه ها. ارزیابی درستی هم نمیتونن معلما داشته باشن تو این شرایط اقتصادی معلم و دانش آموز گوشی و اینترنت لازم دارن نه فقط در حد تبلیغات و اهدای گوشی به دو سه نفر دانش آموز مناطق محروم. و یا گفتن اینکه اینترنت شاد رایگانه .. هیچ رایگان نبود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۰ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
با شبکه شاد دانش آموز ابتدایی خدا به خیر کنه این طوری خیلی یاد می گیرن حالا شبکه شاد
Japan
ناشناس
۲۳:۳۹ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
میشد یکی برای من توضیح بده که یه کلاس اولی که هیچ گونه آشنای با کلاس درس ندارد،با چه روشی میشد اونا توجیح کرد که باید درس بخواند اون هم از طریق مجازی سال قبل کلاس اولی 5ماه سرکلاس رفتند باز می شد ولی حالا چی .حالا دقیقه 90 تصمیم بگیرد استرس گونی کم بود اینم اضافه شد
Iran (Islamic Republic of)
ilve in the iran
۲۳:۱۶ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
حجم داده های ارسالی توسط واستاپ به دلیل وجود در خارج از کشور ازاد محاسبه میشه.بهترین گذینه استفاده از پیام رسانان داخلی که تنها یک چهارم محاسبه میشه .همه ای امکانات خارجی هارو دارن و نسبت به گذشته بسیار پیشرفت کردند و معایبشون برطرف شده.سروش پلاس حتی باتوجه به هر کلاس دروس مختلف رو در کانال های جداگانه قرار داذه که استقبال خوبی ازشون انجام شد.

به نوعی در این شرایط به نظام اموزشی کشور کمک کردند.
Brazil
ناشناس
۲۳:۰۷ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
دیوونه مون کرد
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۲۲:۴۴ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
شبکه شاد یا بهتر بگم ناشاد یک بات مزخرفه که با لابی مسولین برقرار شده چرا از پیام رسانهای داخلی استفاده نمی شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
همه امور کشور مانند همین برنامه شاد بهم ریخته است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
اگر به دانش آموزان گوشی با کیفیت رایگان بدن و البته این کار را با سرعت انجام بدن،استفاده از شاد بسیار خوبه.
به معلما هم گوشی بدن چون وقتی معلم شاد را روی گوشی خودش نصب کنه در هر ساعتی از شبانه روز همین که گوشی رو برداره با پیام های دانش آموزان در شاد و واتساپ و... مواجه می شه و یادش می ره اصلا برای چه کاری رفته بود سراغ گوشی.اصلا نمیشه با گوشی ش بخواد یه سرچ کنه تا به اینترنت وصل بشه سیل پیام از طرف دانش آموزان رو می بینه .به علاوه گوشی هنگ می کنه.و در واقع معلم گوشی که وسیله شخصی اش هست و می تونست مثلا بچه ش باهاش یه فیلم آموزشی درسی دانلود کنه را باید در اختیار مدرسه قرار بده.هر چند معلمان بزرگوارند و از گوشی شون برا مدارس استفاده کردند ولی شما هم بزرگواری کنید و بهشون برا شاد گوشی جداگانه بدین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
هه مادوتا دانش اموز آشنا داشتیم موقع امتحانات ک آنلاین بودن یکیشون گوشی دستش بود سوال ها راجواب میداد اون یکی‌ جواب سوالاتو از توکتاب براش در میاورد وفورا جواب تمام سوالاتو بصورت آنلاین ارسال میکردن برا بقیه دوستاشون.اینم شد امتحان ودرس.دیگ ب خودشونم زحمت ندادن لای کتابوباز کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
آموزش پرورش باید از طریق مدارس تبلت رایگان در اختیار دانش آموزان قرار دهد تا همه دانش اموزان بتوانند از امکانات شاد استفاده کنند باید در نظر داشت با این شرایط نابسامان اقتصادی تهیه گوشی هوشمند برای خانواده ها عملا ناممکن است بعلاوه مگر شعار ما اموزش پرورش رایگان برای تمام ایرانیان نیست حالا که مدارس تعطیل هست از بودجه مدارس برای تهیه تبلت دانش اموزان استفاده شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
خود اموزش و پرورش هم تا حالا چندین بار از مدیر های مدارس نظر سنجی کرده که بیشتری ها هم مشکلات رو گفتند بعدشم به مگه به معلم چقدر حقوق میدن که بیاد هزینه اینترنت بخ ه هعی حقوق معلم ها و فرهنگیان از همه ارگان ها کمتره و بیشترشون شغل دوم دارند تا بتونند خرج زندگی شون رو دربیارند رتبه بندی حقوق معلم ها هم الکیه چون هیچ وقت نمبدن هروقت به حقوق یه معلم اضافه کردن 2 برابرشو کم میکنند بعدشم هیچ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
در بعضی مدارس مخصوصا روستایی ، که با وایتکس ضدعفونی کرده بودند، رنگ روی میزها را خورده بود و باعث زنگ زدگی میزهای دانش آموزان شده بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
متاسفانه روستاهایی در کشور از نعمت اینترنت همراه محروم بودند و باعث عقب افتادن از درسها در ایام تعطیلی شد و شبکه های اجتماعی عملا فقط برای قشر مرفه تر جامعه بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
گروه شبکه آموزشی دانش آموزی
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۳:۳۵ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
این برنامه‌ مشکلات خیلی زیادی داره و یه چیز از اون مهم تر اینه که حتی توی بعضی ازمدرسه ها معلم ها واقعا بی لیاقت هستند و اون پولی که می‌گیرند حرومه، من خودم بردارم کلاس اول ولی ولی معلمشون توی کرونا هیچ پیامی و هیچ تکلیفی برای دانش آموزان کلاس خودش نگذاشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
وقتی گوشی هوشمند گرونه،بعضی خانواده ها توان خریدش رو ندارن،شبکه شاد کجا بود آخه.؟!
مشکل رو از ریشه حل کنین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
الان شما راه حل داری که مشکل رو از ریشه حل کنه !؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
این از وضع اینترنت مون،با تعرفه های گرون.
و قیمت گوشی ها که سر به فلک کشیده.
منظور از مشکل رو ریشه ای حل کنین، یعنی اینا.
واسه مردم تامین هزینه این دوتا خیلی سخته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
زیر ساخت آموزش مجازی مون ضعیفه. اونایی که تو بعضی روستاها یا مناطق محروم هستن باید چیکار کنن که اینترنت هم ندارن؟
Iran (Islamic Republic of)
ساناز
۰۲:۰۸ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
ایشون چرا راه حل بدن ؟ اونایی که مسئول هستن و بابت این کار حقوق میگیرن باید بفکر باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
خوب کتابا تموم شد و امتحانارو معلما گرفتن اینترنتو رایگان کرد وزیر برای برنامه شاد.بعد مردم میگن این دولت به فکر نیست !!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
شاد ک افتضاحه باید از شاد خارج بشیم تا پیاما بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
تلگرام که از همه بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
میشه ازبرنامه شاد همزمان 2نفر استفاده کنن...یعنی یک دانش اموز کلاس هفتمی و یک دانش اموز کلاس اولی با یک گوشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
من شاد رو نصب نکردم اما اصولا اگه گزینه ای برای سوییچ بین اکانت نداره، باید هر بار خارج بشی دوباره با یه اکانت دیگه مثلا اکانت دانش آموز کلاس اول، وارد بشی.

میتونی از اپ های "کلون" هم استفاده کنی، سرچ کن اپ "کلون" نصب کن، بازش کن، اپ شاد رو انتخاب و کلون کن. اینجوری انگار دو بار اپ شاد رو نصب کردی. دیگه نیازی به ورود و خروج هم نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
بهتره تو این شرایط از واتساپ استفاده کنیم / شاد اصلا بدرد نمیخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
ما معلمها از همین الان برای شروع سال پرماجرای جدید عزاگرفته ایم خدا امسال رو بخیر کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
شما معلما رو نمی دونم ولی ما معلما برای سال اینده اماده هستیم چه حضوری چه مجازی
نرم افزار شاد هم در ابتدای راه هست و قطعا با نقد هایی که شد و کاری که روش انجام میشه بهتر از قبل عمل میکنه
Iran (Islamic Republic of)
محمد به ناشناس۱۴:۱۹
۲۲:۰۹ ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
افرین
جوابتو اسکرین شات کن بفرست برا اداره تا پول حمایتتو بگیری جناب اماده.
همین شماها هستین که همیشه به این افتضاحات راضی هستین وگند زدین به همه چیز.
برا من تز مثبت نگری گرفتین!
امثال تو برا هردو مدل آماده اید چون درهردوصورت اصلا کار نمیکنین ودغدغه اموزش ندارین.فقط هرچی بهتون میگن حمایت میکنین تا مبادا تو این سیستم کثیف ذلیل بشین
آخرین اخبار