آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره چگونگی انجام هدایت تحصیلی و پرداخت حقوق حق التدریسی‌ها گذشت.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری چون  «شرایط هدایت تحصیلی برای دانش آموزانی که حداقل نمره را ندارند»، «نحوه پرداخت حقوق حق التدریسی‌ها و خرید خدمات برای سال تحصیلی آینده» و «تعطیلی پنج شنبه مدارس منتفی شد» سپری شد.

شرایط هدایت تحصیلی برای دانش آموزانی که حداقل نمره را ندارند

مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی درباره شرایط هدایت تحصیلی برای دانش‌آموزانی که کل نمره لازم برای انجام هدایت تحصیلی را کسی نکرده‌اند، اظهار کرد: دانش آموزانی که چنین شرایطی دارند بابد در آزمون جبرانی که برای دانش آموزان تجدیدی در نظر گرفته می‌شود شرکت کنند و بعد از کسب نمره لازم امکان هدایت تحصیلی برای آن‌ها وجود دارد.

او ادامه داد: این دانش‌آموزان باید ابتدا فرم لازم را از مدرسه دریافت و با مراجعه به اداره آموزش و پرورش منطقه خود برای شرکت در آزمون مجدد اقدام کنند.

دلیل تجمیع کلاس‌های المپیاد مدارس فرزانگان چیست؟

فاطمه مهاجرانی رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره تجمیع کلاس‌های المپیاد فرزانگان تهران و اعتراض‌هایی که به دنبال داشته است، اظهار کرد: متمرکز کردن کلاس‌های المپیاد دختران برای بهبود کیفیت و خدمات در نظر گرفته شده انجام می‌شود.

او با اشاره به اینکه آموزش و پرورش شهر تهران این طرح را ارائه داد و به نظر طرحی مطلوب بود، ادامه داد: در برخی مدارس یک یا ۲ دانش آموز المپیادی وجود داشت که با اجرای این طرح ضمن متمرکز کردن خدمات، بار مالی کمتری هم به خانواده‌های آن‌ها تحمیل می‌شود و ارتقای کیفیت را هم در پی دارد.

رئیس سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان درباره ممنوعیت فعالیت معلم مرد در مدارس دخترانه حتی در کلاس‌های آمادگی المپیاد بیان کرد: سال گذشته بخشنامه‌ای مبنی بر این ممنوعیت صادر شد که پیگیری‌هایی در این مورد داشتیم البته نباید فراموش کنیم که دبیر توانمند خانم حداقل در تهران کم نداریم و باید تغییر نگرشی نسبت به این دیدگاه که صرفا معلمان مرد برای المپیاد توانمندی کافی دارند، داشته باشیم.

نحوه پرداخت حقوق حق التدریسی‌ها و خرید خدمات برای سال تحصیلی آینده

علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش درباره روش‌های تامین نیروی انسانی برای سال تحصیلی آینده بیان کرد: امسال هم پکیج حق التدریس آزاد، سرباز معلم، نیرو‌های بازنشسته، خرید خدمات آموزشی و حق التدریس شاغل را مانند سال گذشته را برای تامین نیروی انسانی به کار می‌گیریم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش درباره نحوه پرداخت حقوق به معلمان حق التدریس آزاد و خرید خدمات برای سال تحصیلی جدید با توجه به برگزاری کلاس‌های ترکیبی مجازی و حضوری اظهار کرد: تنها منبع درآمد این ۲ گروه حقوق ماهیانه است بنابراین صرفا برای این گروه‌ها حقوق شان کم یا قطع نخواهد شد حتی اگر شیوه آموزش به صورت ترکیبی پیش برود.

تعطیلی پنج شنبه مدارس منتفی شد

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در حدود ۴۰ درصد مدارس امکان فاصله گذاری اجتماعی را دارند، اظهار کرد: در این مدارس کلاس‌ها برگزار می‌شود، اما در مدارس با جمعیت بالا گروهی از دانش آموزان در روز‌های زوج و گروهی دیگر در روز‌های فرد می‌آیند به این منظور تعطیلی پنج شنبه‌ها در این نوع مدارس منتفی است؛ در این مدارس بخشی از دانش آموزان که روزهای فرد برای آموزش حضوری آمدند ادامه همان درس را در روز بعدی به طور مجازی آموزش می‌بینند و بالعکس.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه در شرایطی که شرایط سفید باشد مدارس مانند گذشته برقرار است، گفت: هنوز قطعیتی برای آینده نداریم به همین دلیل برنامه منعطف و ترکیبی را برای سازگاری با تمام شرایط در نظر گرفتیم.

او با تاکید بر اینکه هیچ درآمدزایی از شبکه شاد وجود ندارد، افزود: فضایی اختصاصی و ایزوله برای دانش آموزان نیاز داشتیم و از همه اپراتور‌ها و پیام‌رسان‌ها دعوت کردیم که فقط همراه اول با توجه به خواسته‌های ما وارد عمل شد و هزینه‌ای نکردیم، اما این مجموعه از این ترافیک بهره‌مند می‌شود بدون اینکه ما هزینه‌ای کرده باشیم.

برگزاری دوره بازآموزی حروف الفبا در مدرسه تلویزیونی

محمدرضا سیفی، مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر در برنامه صبح بخیر ایران درباره اقدامات انجام شده برای مناطق عشایری در دوران کرونا اظهار کرد: در موضوع عدالت آموزشی به طور ظاهری جزو کشورهای پیشرو جهان هستیم؛ چراکه ۹۷/۳ درصد دانش آموزان وارد مدرسه می شوند اما در تحقق عملی عدالت آموزشی یعنی فرصت های برابر فاصله داریم چراکه زیرساخت های لازم وجود ندارد. البته قدم های خوبی برداشته شده است اما همچنان تا نقطه آرمانی فاصله داریم.

او ادامه داد: آموزش و پرورش‌ در بحران کرونا خوب عمل کرد، به ویژه در دورانی که شیوع این ویروس گسترش یافت، اقدامی جهادی انجام داد.

سیفی تصریح کرد: شبکه آموزش از هشتم اسفند، طی حرکتی دغدغه مند، به پخش برنامه های زنده برای آموزش دروس اقدام کرد. برای ادامه این برنامه فراخوانی داده شد و معلمان به طور داوطلبانه شرکت کردند و این روند تا تابستان هم ادامه داشت.

دانش آموزان در طول دوران تحصیل حدود ۱۳ هزار ساعت آموزش می‌بینند

علی الهیار ترکمن معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش با بیان اینکه جذب نیرو بدون نگاه به تقویم آموزشی و برنامه درسی امکان پذیر نیست، تاکید کرد: در شرایط فعلی ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت طی ۱۲ سال به دانش آموزان درس می‌دهیم در حالی که متوسط آن در دنیا ۸ هزار ساعت است.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش ادامه داد: برای آنکه به آموزش‌های در تراز سند تحول برسیم باید تعادلی برقرار کنیم و نیاز به اصلاحاتی است.

کمبود معلم؛ درد قدیمی آموزش و پرورش که نسخه‌ای برای آن نیست

منصور کبگانیان دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور درباره این موضوع به خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گفت که یکی از بخش‌های بسیار مهم اصلاح آموزش عمومی و تحول در آن دانشکاه فرهنگیان است؛ معلمان علاوه بر تخصص علمی خاص نیازمند شیوه مدیریتی خاص هستند و باید تربیت آن‌ها از سیستم منسجم و هماهنگی برخوردار باشد.

او با اشاره به اینکه اساسنامه دانشگاه فرهنگیان از مصوبه‌های پربرکت شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است، اظهار کرد: این مصوبه تا حدی هم خوب اجرا نشد، اما به تدریج این دانشگاه باید در ریل اصلی قرار بگیرد و کار آن جدی شود.

کبگانیان با بیان اینکه شغل معلمی در شرایط فعلی شغلی درجه یک در کشور نیست، تصریح کرد: بخش عمده انقلاب ما فرهنگی است و باید به موضوع فرهنگ نگاه جدی تری شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
دختر من مدارس سمپاد زنجان قبول شد متاسفانه معلم های خانم فقط نمرات الکی در حد 20 میدادن وهیچ اموزشی به بچه ها داده نشد . در مقایسه سمپاد پسران و دختران شهرمان، سال گذشته پسران 12 نفر قبول پزشکی تهران داد ودخترانه فقط یک نفر آنهم بین الملل اراک !!! متاسفانه آموزش دبیران خانم به خاطر تنوع مسئولیت هاشون بسیار پائین است
آخرین اخبار