در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

کاهش ۷۰ درصدی خسارت سیل با اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری

حسین پور گفت: بنابر مطالعات صورت گرفته فعالیت آبخیزداری و آبخوانداری تا ۷۰ درصد خسارت سیل را کاهش می‌دهد.

ابوالقاسم حسین پور مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اهمیت پوشش گیاهی و اقدامات آبخیزداری در کنترل سیلاب اظهار کرد: در بحث مدیریت سیل اقدامات پیشگیرانه و اولویت دادن به فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری اعم از احیای پوشش گیاهی و فعالیت‌های بیومکانیک و بیولوژیک باید مد نظر قرار گیرد.

او با اشاره به اینکه اقدامات مکانیکی در سطح حوزه‌های آبخیز بالادست نقش موثری در کاهش سیل خیزی دارد، افزود: در رویکرد اول بعد از رخداد سیل در مناطقی که سیلاب ایجاد خسارت می‌کند به مقابله با سیل می‌پردازیم و در رویکرد دوم مدیریت سیلاب در سطح حوزه‌های آبخیز بالادست باید مدنظر قرار گیرد.

حسین پور ادامه داد: در بحث مقابله با سیلاب به جای برخورد با معلول باید به علت و ریشه آن بپردازیم و همواره با انجام مدیریت بالادست آبخیزداری و آبخوانداری و احیای پوشش گیاهی، ضریب سیل خیزی را با نفوذ سیل به درون زمین کاهش می‌دهیم.


بیشتر بخوانید


این مقام مسئول با اشاره به راهکار‌های کاهش سیل خیزی بیان کرد: با تکنیک‌های آبخیزداری و آبخوانداری که سرآمد قالب عملیات بیولوژیک، بیومکانیک، سامانه آبگیر باران از بالاترین نقاط ارتفاعات از مرز حوزه‌های آبخیز خط مستقیم آب است، انتظار می‌رود بارش‌ها را قطره قطره مدیریت و از علت بروز سیل و سیل خیزی جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه سیل واقعیتی انکارناپذیر است، افزود: ایران کشوری سیل‌خیز است که پدیده سیل به سبب شرایط اقلیمی و قهری رخداد قطعی است، از این رو سازمان جنگل‌ها و مراتع با اقدامات پیشگیرانه آبخیزداری و آبخوان داری در نظر دارد که میزان وقوع سیل را بین ۵۰ تا ۷۰ درصد کاهش دهد.
این مقام مسئول ادامه داد: بر اساس نقشه‌های پهنه بندی تنها در ۴ درصد مناطق کشور سیل‌خیزی ناچیز است و در مابقی نقاط کشور امکان سیل وجود دارد که این امر نشان می‌دهد فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در به تعویق انداختن وقوع سیل نقش مهمی دارد که برای تمامی مسئولان ملموس است.
حسین پور با تاکید بر ضرورت توسعه آبخیزداری و آبخوان داری گفت: با توجه به آنکه در ۱۴ میلیون هکتار مطالعه آماده اجرا در کشور وجود دارد، از این رو ضرورت توسعه آبخیزداری و آبخوان داری بیش از گذشته است که به همین خاطر سازمان جنگل‌ها آمادگی دارد با تخصیص اعتبارات این امر مهم را تحقق دهد.
مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها در پایان با اشاره به اهمیت اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری در کشور تصریح کرد: حفظ خاک، کنترل رسوب و مهار فرسایش به مباحث مدیریت ریسک سیل، پیشگیری از خسارت سیل، حفظ آب، پایداری آب در چرخه‌های طبیعت و اکوسیستم‌های طبیعی در سطح کشور از جمله مزایای فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان داری به شمار می‌رود.

احیای پوشش گیاهی ضریب سیل خیزی را کاهش می‌دهد

او مهم‌ترین فایده اقدامات پیشگیرانه در سطح حوزه‌های آبخیز را صد‌ها و هزاران بار کمتر از هزینه مقابله با سیلاب در پایین دست و جبران خسارت اعلام کرد و گفت: منابع محدود کشور در حوزه سیل خیزی را با اولویت دادن باید به سمت پیشگیری از خسارت سیل برد.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها درباره تاثیر فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری بیان کرد: بنابر مطالعات صورت گرفته فعالیت آبخیزداری و آبخوانداری تا ۷۰ درصد خسارت سیل را کاهش می‌دهد و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد مناطقی که تحت پوشش فعالیت‌های آبخیزداری قرار دارند؛ در ۳۳ درصد موارد فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری از شکل گیری سیلاب جلوگیری کرده است و در ۶۷ درصد الباقی با اثر گذاری مثبت در فاکتور‌های سیل به طور محسوسی حجم سیلاب کاهش و زمان تمرکز سیلاب افزایش می‌یابد.

حسین پور با اشاره به برنامه‌های سازمان جنگل‌ها در کاهش خسارت سیل بیان کرد: سازمان جنگل‌ها و مراتع با هدف مدیریت حوزه‌های آبخیز، پایداری اکوسیستم و عرصه‌های طبیعی کشور که ماموریت ذاتی و سازمانی محسوب می‌شود، در ابتدای سال منابع آبخیز و حوزه‌های آبخیز را جز اولویت‌های خود در بحث آبخیزداری و آبخوانداری قرار داد.

این مقام‌مسئول ادامه داد: امسال سازمان جنگل‌ها با سیاست گذاری جدید، ۴ طرح محوری و ۸ اقدام جهشی را که مجموعه متنوعی از فعالیت‌های مختلف مدیریتی، حفاظتی و اجرایی سازمان را در بر می‌گیرد، مصوب و تا پایان سال نتایج ملموسی از آن را شاهد خواهیم بود.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه طی ۲ سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی اعتباراتی تخصیص یافته است، گفت: طی یک تا ۲ سال اخیر حوزه‌های آبخیز بحرانی و سیلابی که دچار خسارت سیل شدند، با اولویت ویژه منابع اختصاص می‌یابد و تا پایان شهریور طرح در ۱۲ استان به بهره برداری می‌رسد.

او در پایان با بیان اینکه اجرای عملیات اجرایی در بیش از ۶۰۰ حوزه و ۳۰۰ شهرستان آغاز شده است، تصریح کرد: در نیمه دوم سال عملیات بیولوژیک و بیومکانیک در ۳۰۰ حوزه آبخیز به بهره برداری می‌رسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار