طرح ایمن‌سازی بنا‌های تاریخی قزوین به منظور اجرای برنامه‌های حفاظتی برای جلوگیری از آتش‌سوزی در بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، علیرضا خزائلی، مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین با اشاره به آغاز طرح ایمن‌سازی آثار تاریخی قزوین گفت: در حال حاضر بازدید‌های میدانی برای بررسی و بروزرسانی تجهیزات موجود و شناسایی برخی نقاط نا ایمن آثار تاریخی با کمک کارشناسان سازمان آتش‌نشانی در دستور کار قرار دارد و بازدید از بخش‌های مختلف دولتخانه صفوی اعم از کتابخانه و مرکز اسناد، آزمایشگاه مرمت آثار، سردرعالی قاپو، کاخ موزه چهلستون، موزه شهر و موزه سنگ‌نگاره‌ها انجام شده که پس از اعلام گزارش تخصصی سازمان‌آتش‌نشانی برای رفع نواقص موجود اقدام می‌شود.

خزائلی افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه کارکنان واحد معاونت میراث‌فرهنگی و یگان حفاظت اداره کل و تهیه شناسنامه ایمنی برای بنا‌ها در کنار بازدید از فضا‌های تاریخی از جمله برنامه‌های مشترک در نظر گرفته شده به شمار می‌روند.

آرش رشوند آوه مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین هم گفت: برای ارتقای سطح الزامات ایمنی بنا‌های تاریخی قزوین و مطلوب‌سازی مسیر‌های گردشگری طرح بررسی و بازدید از تاسیسات برق و تجهیزات ضد حریق تمام فضاها، حجرات و کارگاه‌های صنایع‌دستی مجموعه تاریخی سعدالسلطنه با هدف آموزش و رفع نواقص احتمالی با تعامل اداره کل میراث‌فرهنگی استان و سازمان آتش‌نشانی قزوین و همراهی حجره‌داران در حال انجام است.

مدیر عامل سازمان نوسازی وبهسازی قزوین افزود: با توجه به حساسیت مجموعه سعدالسلطنه به لحاظ پیشینه تاریخی، ظرفیت جذب گردشگران و انجام مقدمات ثبت جهانی بازارچه صنایع‌دستی آن، اجرای اقدامات حفاظتی برای جلوگیری از بروز حوادث احتمالی از اهمیت زیادی برخوردار است.

رشوند یادآور شد: پس از انجام بازدید‌ها و ارائه گزارش تخصصی سازمان آتش‌نشانی، مراحل آموزش استفاده از تجهیزات ضد حریق و مانور ایمنی در سطح حجره‌داران، بخش انتظامات خدمات و کارشناسان اداری مستقر در مجموعه اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.