مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: مسجد روستای کامه بجستان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

به گزارش خبرنگار گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ابوالفضل مکرمی‌فر مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: نمای بیرونی مسجد روستای کامه کاملا بازسازی شده است اما سازه و هسته اولیه بنا و فضاهای معماری موجود در آن هنوز باقیمانده است که از جنس آجر و ملات گل و آهک است.

او افزود: ورودی این مسجد شامل فضایی به عنوان کفش‌کن در گوشه جنوب غربی و یک در فرعی در ضلع جنوب شرقی بنا مختص ورود و خروج بانوان است که در قسمت جنوب غربی در دو لنگه‌ای، فضای کفش‌کن را به شبستان مسجد متصل می‌کند.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: پوشش این فضا همانند سایر قسمتهای این مسجد به صورت گنبد آجری است که بر روی چهار طاق جناقی از نوع پنج و هفت کند بنا شده است.

مکرمی فر بیان کرد: شبستان این مسجد دارای طاق و تویزه و گنبدی عرقچین است که فضای بزرگ مستطیل شکلی را پوشانده است و در انتهای هر ردیف از ستون‎های طاق‌دار، طاقچه‌هایی با قوسی از نوع پنج و هفت کند بنا شده است که حرکت و تکرار مداوم ستون‌ها و طاق‌ها را تکامل بخشیده است.

او تصریح کرد: ابعاد تقریبی ستون‌های این شبستان تقریبا ۹۰ سانتی متر در ۹۰ سانتی متر است که به فاصله تقریبی ۲.۸۰ متری از هم قرار دارند.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تاکید کرد: در ضلع جنوبی بنا دو پنچره به ابعاد یک متر در ۹۳ سانتی‌متر در راستای ورودی اصلی مجموعه وجود دارد و از خیابان اصلی نورگیری می‌کند و همچنین در دو ضلع شمالی و شرقی بنا پنجره‌های کوچک‌تری رو به باغات است که برای ورود بیشتر نور به مسجد تعبیه شده است.

انتهای پیام//ی.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.