رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در ۴ ماهه نخست سال ۹۹ با عوامل حدود ۲۳۰۰ مورد قلع و قمع تغییر کاربری در سطح خراسان رضوی برخورد شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدرضا اورانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در مراسم افتتاحیه این مرکز خدمات کشاورزی غیردولتی در بخش طرقبه، گفت: در ۴ ماهه نخست سال ۹۹ حدود ۲۳۰۰ مورد قلع و قمع تغییر کاربری در سطح خراسان رضوی برخورد شده است، با توجه به اینکه ۳۵ درصد از اراضی کشاورزی استان درجه یک است متاسفانه تغییر کاربری‌ها بیشتر در اراضی درجه یک متمرکز شده است.

او افزود: به ازای هر یک هکتار زمین کشاورزی که از دسترس بخش کشاورزی خارج می‌شود غذای ۹ تا ۱۰ نفر نیز عملاً از قسمت تولید حذف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی به لحاظ محدودیت اقلیم، حرفی از توسعه نداریم، تاکید کرد: به لحاظ منابع آبی محدودیت داریم پس باید کشاورزی موجود را مورد بهره‌وری بیشتر قرار دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد:ضمن تاکید بر اینکه با ۳ موضوع می‌توانیم بخش کشاورزی موجود را بهره‌ور کنیم، افزود: با ورود دانش بیشتر، سرمایه و کارآمدسازی بازار محصولات کشاورزی استان این موضوع اتفاق می‌افتد.

اورانی بیان کرد: اولین مشکل ما در بخش کشاورزی کمبود دانش است، در ۱۷۰ دهستان ۵۲ مرکز جهادکشاورزی در بخش داریم که توسعه ساختار اداری برای ما ممنوع است و قانوناً نمی‌توانیم واحد دولتی و جهاد کشاورزی احداث کنیم، بهترین پاسخ برای بیرون رفت از این موضوع، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است.


بیشتر بخوانید:


او با بیان اینکه در استان، ۱۵ هزار نفر متخصص بخش کشاورزی داریم، تصریح کرد: از این تعداد ۱۲۰۰ نفر با تحصیلات دکترا و باقی تحصیلات ارشد و کارشناسی کشاورزی دارند که اگر بتوانیم از این ظرفیت که به صورت متخصص کشاورزی در دانشگاه تربیت شدند به سمت بخش کشاورزی سوق دهیم، بعضی ناکارآمدی‌ها برطرف می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی  با اشاره به افتتاح مرکز خدمات کشاورزی غیردولتی در بخش طرقبه، به مسوولان این واحد خدماتی تصریح کرد: اقدام بسیار خوبی است به شرط توسعه و پایداری در این کار و بالابردن سطح سواد، کسب تجربیات و مهارت‌های دیگران و در این زمینه دانش بومی مردمی را با دانش خود ترکیب کنید و سطح ارتباطات خود را با مردم و کشاورزان تقویت کنید و همواره با کشاورزان و باغداران مراجعه کننده با عزت و احترام برخورد کنید.
 
انتهای پیام// ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار