رئیس اداره بهداشت گفت: بیماری تب سه روزه یک ویروس واگیردار در بین گاو و گاومیش‌ها است که از طریق گزش و نیش حشرات به دام‌ها منتقل می‌شود.

هشدار دامپزشکی استان مرکزی نسبت به احتمال شیوع بیماری تب سه روزهبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، رحیمی، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی نسبت به احتمال شیوع تب سه روزه (BEF) در بین دام‌های سنگین این استان هشدار داد و گفت: این بیماری ویروسی و واگیردار در بین گاو و گاومیش است که از طریق گزش و نیش بندپایان و حشرات به دام‌ها منتقل می‌شود.

رحیمی افزود: تب بالا با فاصله زمانی ۱۲ تا ۱۸ ساعته، لنگش همراه با عدم تعادل در حرکت، بی اشتهایی و ریزش اشک، ترشحات بزاق و بینی و زمین گیر شدن دام از جمله علایم بیماری تب سه روزه است.

او با بیان اینکه شیوع این بیماری کاهش وزن، کم شدن تولید شیر و ضرر و زیان بالا را به همراه دارد، اظهار داشت: شدت بیماری تب سه روزه در گوساله‌های چاق بیشتر بوده و ممکن است درصد تلفات به ۳۰ درصد نیز برسد.

رحیمی افزود: سم پاشی و ضدعفونی جایگاه دام‌ها برای مبارزه با حشرات ناقل، استفاده از جیره غذایی مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن حیوان و واکسیناسیون دام‌ها در مناطق پرخطر از جمله راه‌کار‌های مهم مقابله با بیماری تب سه روزه در بین دام‌ها است.

او ادامه داد: تاکنون موردی از بیماری تب سه روزه در استان مرکزی مشاهده نشده و با توجه به افزایش فعالیت حشرات و بندپایان در فصل تابستان و احتمال شیوع این بیماری در استان نیاز است دامداران نسبت به رعایت مسائل بهداشتی و مقابله‌ای برای پیشگیری از این بیماری اقدام کنند.

استان مرکزی دارای ۱۲ شهرستان و یک هزار و ۵۳۹ روستا است و ۸۰۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان در این استان وجود دارد.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.