جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه اتفاقات رخ داده در مرز میلک مربوط به پیش از تعطیلات عید قربان بوده است گفت : اکثر مالکان خودروهایی که در مرز میلک افغانستان تردد می کنند افراد افغان هستند که از چابهار و سایر شهرهای جنوبی اقدام به جابهجایی کالا و محموله سوخت به داخل کشور افغانستان می کنند.
او ادامه داد : برخی از این اتفاقات رخ داده در مرز میلک مربوط به قاچاق سوخت و مواد غذایی از سوی برخی بوده است.
هدایتی با اشاره به اینکه برخی رانندگان در کشورهای همسایه، انگیزه بالایی برای تردد به کشورمان دارند تا علاوه بر سهمیه سوختی که در ایران دریافت میکنند بتوانند با نرخ سوخت یارانهای کشورمان گازوئیل خریداری کرده و به افغانستان قاچاق کنند افزود: از دیگر انگیزهها برای تردد کامیونهای افغانستان در داخل کشورمان علاوه بر حمل بار، حمل کالاهای اساسی داخل ایران مانند آرد است که با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی خریداری میکنند تا بتوانند به صورت قاچاق به افغانستان ببرند.
او گفت: در راستای جلوگیری از قاچاق، شورای تامین سیستان و بلوچستان بر حسب وظیفه خود تصمیم گرفت که رانندگانی که در مرز اقدام به قاچاق کالاهای غیرمجاز از کشور میکنند، خودروهایشان را سه ماه توقیف کند که این مصوبه اطلاعرسانی و همین موضوع باعث ناراحتی تعدادی از رانندگان کامیون افغان شد.
مدیر کل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با اشاره به اینکه بعد از اطلاع رسانی، شورای تامین اقدام به کشف و توقیف خودروهای برخی از رانندگان میکند افزود: اطلاع رسانی مصوبه در مرکز میلک انجام و به رانندگان کامیونهای افغانستانی که وارد کشور میشدند این هشدار داده شد اما پس از آنکه کنترل نیروهای انتظامی در مرز میلک افزایش یافت، در ابتدا تعداد خودروهای افغان که در پارکینگ توقیف شدند ۵۰ تا ۶۰ دستگاه رسید و سپس مجدد این رویه تکرار شد که تعداد خودروهای توقیفی افغان در ایران به حدود ۱۰۰ دستگاه کامیون افزایش یافت.
هدایتی تصریح کرد: بسیاری از رانندگان هم در جهت حمایت از این اقدام توقیف خودروها، خواستار رفع توقیف کامیون ها می شوند این اقدام همزمان با تعطیلات عید قربان بود که باعث سه تا چهار روز تعطیلی مرزها شد.
مدیر کل دفتر ترانزیت سازمان راهداری اظهار کرد :رانندگان کامیونهای افغانستانی به حمایت از همکاران و هم صنفان خود برخاستند و مرز دو کشور را از سمت افغانستان مسدود کردند. اعتراضات آنها سازمان یافته تر شد و سبب شد تا پل ابریشم بر روی هیرمند که مرز ایران و افغانستان است با پارک یک کامیون به صورت عرضی مسدود شود و کامیونهای ایرانی که در خاک افغانستان بودند نمیتوانند به داخل کشور برگردند.
او یاد آور شد: برخی از کامیوندارهای ایرانی هم در اعتراض به این اقدامات صف های طولانی را ایجاد کردند و باعث ایجاد مشکلاتی در مرز شد .
او تصریح کرد: این اقدامات آنها توسط مقامات کشوری و دیپلماتیک در دست بررسی است و چندی پیش هم در مرز ملاقاتی با برخی از مسئولان مرزی انجام شده تا توافقاتی برای رفع انسداد ها صورت گیرد و مسیر مجدد بازگشایی شود.
این مقام مسئول گفت: بعد از دو روز که مرز باز نشد رانندگان ایرانی نیز از سمت خاک کشورمان در جهت حمایت از همکاران ایرانی خود که در آن سوی مرزها متوقف شده بودند دست به اعتراض زدند و مرکز افغانستان را مسدود کردند تا رانندگان افغانستانی نتوانند از ایران خارج شوند.
هدایتی یادآور شد: این کار افغانها اشتباه بود و نباید مرکز عبوری رانندگان ایرانی را مسدود میکردند چون کار افغانها غیرقانونی و حمل کالاهای قاچاق بوده است که از نظر قوانین داخلی تخلف محسوب شده و هر تخلفی باید جریمه شود.
او تصریح کرد: این اتفاق همزمان با تعطیلات عید قربان بود که عملاً مرز چند روزی بسته ماند اما ملاقات مرزی مقامات استانی دو کشور از سیستان و بلوچستان ایران و ولایت نیمروز افغانستان انجام شده و امیدواریم با حفظ حقوق طرفین، جریان حمل و نقلی مجدد برقرار شود.
هدایتی با اشاره به اینکه با این حال طرف ایرانی تاکید دارد که باید قوانین اجرا شود گفت: ملاقات مجددی میان مقامات استانهای مرکزی کشور انجام شد که امیدواریم نتیجه آن توافق و بازگشایی پایانه مرزی میلک باشد.
هدایتی با اشاره به اینکه هم اکنون تردد خودروها و کامیون ها در حال انجام است افزود: به دلیل تعطیلی چند روزه مرز حجم خودروها و کامیون ها در مرز افزایش یافته و حجم گسترده و طولانی از صف خودرویی ایجاد شده به همین دلیل تعدادی از رانندگان در این مسیر معطل شده اند.
او تاکید کرد: به مرور و کم کم خودروها در حال عبور از مرز هستند و در حال رایزنی هم برای رفع این مشکل هستیم.
انتهای پیام/