به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص آشفتگی این روزهای بازار خودرو و اقدامات وزارت صنعت برای بازگشت آرامش به بازار، افزود: شرایطی که امروز در بازار خودرو با آن مواجه ایم با دو ماه پیشتر متفاوت است.
به گفته این مقام مسوول، دو ماه پیش شورای رقابت هنوز اسناد و مدارک دریافتی از خودروسازان را به طور کامل بررسی نکرده و در قیمت تمام شده خودروها بازنگری نکرده بود، به همین دلیل فاصله زیادی بین قیمت کارخانهای و بازاری خودروها افتاد.
وی اظهار داشت: به همین دلیل تقاضای غیر واقعی در بازار وجود داشت و عدهای از این فاصله قیمتی ایجاد شده کاسبی میکردند.
مدرس خیابانی، به طور نمونه به برنامههای پیش فروش دو خودروساز بزرگ کشور اشاره کرد که برای ۲۵ هزار دستگاه خودرو، بیش از پنج میلیون و ۷۰۰ هزار نفر ثبت نام کردند و خودروسازان در نهایت مجبور به قرعهکشی شدند.
وی خاطرنشان کرد: در آن مقطع زمانی دو اقدام به انجام رسید، یکی اینکه تقاضاها را واقعی کنیم تا افرادی که مصرف کننده واقعی خودرو هستند موفق به ثبت نام شوند و اقدام دوم، ارائه قیمتهای واقعی خودرو بود.
این مقام مسوول با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با شورای رقابت به این منظور، تشریح کرد: بخشی از مواد اولیه مورد نیاز تولید خودرو از جمله ورقهای فولادی، محصولات پتروشیمی، فلزات اساسی و ... تابع شرایط بورس است.
بیشتر بخوانید
وی با بیان اینکه خودروسازان هنوز معتقدند که زیر قیمت تمام شده خودرو تولید میکنند، به زیان انباشته ۴۰ هزار میلیارد تومانی ایران خودرو و سایپا اشاره و خاطرنشان کرد: با اقدامهای انجام شده اکنون فاصله قیمتی بازاری و کارخانه کمتر شده و عطش افراد برای ثبت نام کاهش یافته است.
مدرس خیابانی ادامه داد: شرایطی که امروز در بازار خودرو مشاهده میشود، ناشی از افزایش نرخ ارز است و همه خودروهای داخلی و خارجی از این قضیه متاثر شده اند.
وی در خصوص خودروهای خارجی نیز گفت: قیمت این خودروها به دلیل ممنوعیت واردات افزایش یافته است، زیرا امروز کشور انتخاب کرده که واردات خودرو خارجی نداشته باشد و از توان داخل خود استفاده کند.
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قیمت خودروهای داخلی نیز متاثر از نرخ ارز شده است، تاکید کرد: اگر با تلاشهای بانک مرکزی نرخ ارز کنترل شود، بازار خودرو بیش از پیش به تعادل نزدیک خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: ما برای متعادل کردن بازار، عرضه خودرو را افزایش داده ایم، به طوری که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۹ درصد تولید خودرو و ۳۰ درصد تحویل خودرو به مشتریان افزایش یافته، همچنین تعداد خودروهای ناقص خودروسازان ۷۱ درصد کاهش یافته و میزان تعهدات معوق در اکثر خودروها صفر شده است.
مدرس خیابانی تاکید کرد: مراقبت و کنترل نرخ ارز بسیار مهم است وگرنه افزایش قیمت روی همه کالاها از جمله خودرو اتفاق خواهد افتاد.
انتهای پیام/
مردم تحمیل کرده اید و برای تامین منافع جلوی ورود
خود رو های خارجی را گرفته اید
همین الان قیمت ایرانی وخارجی وامکانات را مقایسه
کنید شما و اطرافیان شما چه ماشین های سوارید
مردم عقل دارند شعور دارند و می فهمند
و فقط خرید از روی اجبار و نا چاری است
اگر راست میگین شما ورود را آزاد کنید
خریدار خود انتخاب کند
پارس کارخونه ۹۰تومنه
بازار ۲۴۰تومن
این کجاش نزدیکه
درب این دو جیب بر
سایپا و ایران خودرو هم ببندید
اگه میخوایین تعادل برقرار کنید بیایید یک ماه با درآمد ما در شرایط زندگی ما خودتون و خانودتون زندگی کنید ببینید می تونید زندگی کنید.
زندگی مردم رو نا متعادل کردین که یه عده دلال و مایه دار رو به تعادل برسونید.
واقعا چه ربطی به دولت داره ؟؟؟؟؟ مردم به خودشون رحم نمیکنن. همه شدن منفعت طلب و دلال. طرف پزشکه افتاده تو خط دلالی ماشین. میخره 160 میفروشه 220
سایپا و ایران خودرو دارن ضرر میکنن !!!!!!!!!!
بهتر است بگویید دزدی 40 هزار میلیاری تا مدیون وشرمنده مردم نباشید
هر کسیو میبینی از تورم و گرانیها انگار داره حرکات موزون میزنیه دیگه فکر نمیکنن جیب بی پول باعث بی تعادلی شده
اقای وزیر خدایی اگه یه روز خودروساز بخواد صادرات خودرو داشته باشه کدوم کشور ماشینهای ایرانی رو با این قیمت حاضر بخره
آقای وزیر اندکی تامل کنید قیمت تمام شده خودرو نصف قیمتهای فعلی است
که باهاش چند میلیون بابت کادو و زحمتیانه به مسئولین داده میشه بقیش رو هم به بدهی های میلیاردی شون میدن که چند ساله دزدیدن و جاهای دیگه سرمایه گذاری کردن ،حالا هم دارن از جون مردم در میارن.
خوب مگه مردم ساده ندارن نخرند.
نخرید .نخرید.نخرید.نخرید.خواهش میکنم بخاطر شخصیت خودمان هم که شده نخرید و اجازه ندیم از ما سوء استفاده بشه و پولی رو که بابت جون میکنیم رو تو کیسه های پر نشدنی این دلالان بریزیم.
این خودروهاتون کیلویی چن؟
این وزیر بشه همه چیز مجدد گران می شود
نماینده های محترم مجلس این آقا را تایید نکنند
افزایش تولید زیان انباشته افزایش تحویل خودرو
دیگه بدون اینکه متن خبر رو بخونیم میدونیم حرفشون چیه
خودرو سازها از یک طرف میگن زیان انباشته داریم و از طرف دیگه هر روز شاهد تولید یک خودروی جدید هستیم
که برای اینکه یک خودرو جدید تولید شود باید میلیاردها تومان هزینه کرد و واقعاً این باعث تعجبه
از مردم کارگر و بدبخت میگیره میده به خودروساز و دلال.
قدیما از مایه دار میگرفتن میدادن به فقیر فقرا
آقای روحانی میگه هر طور باشه فقیر فقرا دستشون به جایی بند نیست و عادت دارن تو بدبختی زندگی کنن.ما هم که کسری بودجه داریم از مایه دار حمایت کنیم
حرامخوری میدونین چیه ؟
معلومه فقط حرف میزنید، توان تولید هیچ قطعه ای را ندارید.
اکثر فرزندان مسئولین آن طرف تشریف دارند خرج دارند
افتاد
دولت حقوق میده