معاون صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با نوسازی و تجهیز ۴۷۵ شالیکوبی در استان از ۳۵ هزار تن ضایعات ناشی از تبدیل شلتوک به برنج جلوگیری می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت،قاسم جوادزاده مقتدر، معاون صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: ۴۷۵ شالیکوبی نیز برای کاهش ضایعات و افزایش بهره وری تجهیز، نوسازی و اصلاح شده است و با تجهیز، و نوسازی و اصلاح ساختار این شالیکوبی‌ها سالانه از ۳۰ تا ۳۵ هزار تن ضایعات ناشی از تبدیل شلتوک به برنج به ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان جلوگیری می‌شود.

او با اشاره به تعیین نرخ تبدیل شلتوک به برنج در سال زراعی امسال گفت: نرخ تبدیل شلتوک به برنج برای کارخانه‌های شالیکوبی با درجه ۱ به ازای هر کیلوگرم شلتوک ۶۰۰ تومان و برای کارخانه‌های شالیکوبی درجه ۲ به ازای هر کیلوگرم شلتوک ۵۵۰ تومان تعیین شده است.

معاون صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: در صورتی که کشاورز تمایل به پرداخت اجرت به صورت محصول را داشته باشد، با احتساب قیمت روز برنج ملاک پرداخت حق الزحمه برای واحد‌های درجه ۲ به ازای هر ۱۰۰ کیلوگرم شلتوک، ۲ کیلو و ۷۵۰ گرم و واحد‌های درجه یک حداکثر ۳ کیلو خواهد بود.

جوادزاده افزود: اتحادیه شالیکوبان استان نیز موظف به اعلام لیست واحد‌های درجه یک خود به دستگاه‌های نظارتی نظیر صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات و استانداری است و این نرخ‌ها باید در قالب بنر به تمامی واحد‌های شالیکوبی ابلاغ شود.

او با بیان اینکه صاحبان واحد‌های شالیکوبی نیز باید نسبت به صدور فاکتور به کشاورزان اقدام کنند، گفت: انتخاب نوع پرداخت ریالی به صورت نقدی و نه مهلت دار یا محصول به عهده کشاورز است.

معاون صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان همچنین از تداوم اجرای طرح نوسازی، تجهیز و اصلاح ساختار شالیکوبی‌ها، بر اساس اهداف پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: بر اساس این برنامه هر ساله ۲۸ تا ۳۰ شالیکوبی با بهره گیری از تسهیلات بانکی نوسازی و اصلاح می‌شود.

قاسم جوادزاده مقتدر در ادامه از اعطای ۵۷ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به صاحبان ۴۰ شالیکوبی استان در سال ۹۸ خبر داد و افزود: نیاز واقعی استان در این بخش حداقل ۲ برابر این رقم است و انتظار می‌رود در برنامه ریزی آینده، دست اندرکاران مالی دولت، به این موضوع توجه کنند.

او تصریح کرد: تاکنون ۱۵ زنجیره تولید برنج در گیلان شناسایی و ۶۵ برند رسمی برنج با مشارکت ۵۵ کارخانه و ۷۰ هزار تن ظرفیت ایجاد شده است و این ظرفیت تا ۲ سال آینده به ۲۰۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

 

انتهای پیام/م.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.