به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح امروز جمعی از اهالی رسانه به همراه هادی مظفری مدیرکل اداره هنرهای تجسمی ارشاد، احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر و مجید حبیبی نژاد مهندس کنترل پروژه از بخش گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران بازدید کردند.
هادی مظفری در خصوص بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران گفت: آخرین وعدهای که برای پایان بازسازی موره هنرهای معاصر تهران داده بودیم، شهریورماه بود. خوشبختانه با تلاش شبانه روزی همکاران، به این مهم نزدیک شده ایم و در حال حاضر شاهد پیشرفت ۹۱ درصدی روند بازسازی موزه هنرهای معاصر هستیم.
وی افزود: همانطور که میدانید پروژه بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران از اردیبهشت ۹۷ کلید خورد؛ به مرور که پیش رفتیم اهمیت جزئیات کار هم بیشتر شد. بنابراین اگر تأخیری در زمانبندی مراحل مرمت و بازسازی موزه پیش آمد، نه از روی خلف وعده، که به دلیل حساسیت بالای کار بود. به طور مثال جابهجایی آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر، ظرف دو ، سه هفته هم میتوانست انجام شود؛ اما برای دقت بیشتر در ۲ یا ۳ ماه آن را به انجام رساندیم؛ چرا که این حساسیت به نفع حفظ گنجینه و معماری مجموعه بوده است.
مدیر کل اداره هنرهای تجسمی ارشاد اظهار کرد: مرمت موزه هنرهای معاصر در ۱۲ جبهه اصلی شروع شد؛ فاز اول ۱۳۰ جبهه فرعی و فاز دوم هم ۸۰ جبهه فرعی داشت. در فاز دوم مرمت موزه، با پیشرفت ۸۰ درصدی و در کل با پیشرفت ۹۱ درصدی مواجه بودیم. ۹ درصد باقی مانده کار هم به انتقال آثار و انجام تستهای نهایی مربوط میشود. مجموع ریلها و ماشینهای ایلی گنجینه تعویض و از ۸۶ به ۱۰۶ ریل افزایش یافت.
وی ادامه داد: در مرمت ساختمانهای مهم و فرهنگی دقت باید به قدری زیاد باشد تا کسی که قبلاً موزه را دیده، احساس نکند کل موزه تغییر پیدا کرده است. ما این امر را در نظر گرفتیم و الان گویا کاری انجام نشده؛ اما به واقع خیلی کارها انجام شده و به چشم نمی آید. ریلهایی که نصب شده اند، هیچگونه ارتعاشی نخواهند داشت؛ یعنی اثری که روی آن قرار بگیرد با کمترین ارتعاش ایستا و پایا خواهد بود. بالابردن ضریب امنیت موزه و آثار تاریخی از دیگر نکاتی بود که در مرمت موزه به آن توجه کردیم.
مظفری خاطرنشان کرد: موزه هنرهای معاصر تهران آخرین جایی بود که در اسفندماه تعطیل شد و پس از شروع مجدد کار، همکاران ما به جای ۸ ساعت، تمام وقت روی آن کار کردند.
در ادامه حبیبی نژاد مسئول کنترل پروژه مرمت موزه هنرهای معاصر، مراحل بازسازی گنجینه را تشریح کرد و گفت: همانطور که میدانید بعد از ۴۰ سال گنجینه موزه هنرهای معاصر باز شد. ابنیه گنجینه دچار فرسودگی شده بود؛ تأسیسات مکانیکال و الکتریکال هم لازم بود، نوسازی شوند. از طرفی طبق آیین نامه نگهداری از موزهها، همه آثار باید در یک دما و رطوبت استاندارد باشند؛ یعنی دمای هوا باید ۱۸ درجه و رطوبت مناسب باشد. به همین دلیل یک دستگاه هوارسان ۷۰۰۰ فوت مکعب در دقیقه اینجا تعبیه کردیم.
وی افزود: یکسری چیزها به ابنیه اضافه شد؛ دیوارها نم گرفته بودند و در اتاق مرمت تغییرات کوچک داشتیم. در حال حاضر ۳ گنجینه داریم که در گنجینه اول آثار اصلی شامل تابلوها نگهداری خواهد شد. گنجینه شماره ۲ برای آثار کاغذی و گنجینه شماره سه هم ویژه مجسمههاست. ظرفیت گنجینه افزایش پیدا کرد و تعداد قفسهها به ۱۰۶ رسید که ۱۳ قفسه ریلی متحرک و مابقی ثابت هستند.
حبیبی نژاد اظهار کرد: بهسازی کف، نورپردازی دیوارها و ابنیه از دیگر مراحل بازسازی موزه هنرهای معاصر است. سعی کردیم اصالت موزه حفظ شود؛ به همین دلیل گرانیتهایی که قبلاً وجود داشتند را استفاده کردیم و روی همه آنها هیدیم سیلکات کشیده شد. جالب است بدانید که کل ریلها و ماشینها توسط مهندسان ایرانی کار شده اند.
وی ادامه داد: قسمتی که قبلاً راهرو بود، به اسم فضای مشترک خدمات نمایشگاهی تغییر پیدا کرد. کارهایی که در این قسمت انجام شد، شامل بهسازی دیوارها و تاسیسات بود. ۱۵۰۰ متر لوله و ۱۰۰۰ متر کابل برق به کار رفت. قفلهای درونی گنجینه هم امنیتی شدند. با توجه به وجود مجسمههای خاص در موزه، مدیران موزه هنرهای معاصر خواستند بخشی با عنوان گنجینه شماره سه تعبیه و تبدیل به قسمت مجسمهها شود؛ به این منظور قفسههایی که از زمان افتتاح موزه وجود داشتند، نگهداری و دوباره در این بخش نصب شدند.
آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر هم گفت: بعد از محرم و صفر آماده بازگشایی موزه هستیم؛ البته در این مورد هم تابع اعلام نظر ستاد ملی مقابله با کرونا خواهیم بود.
انتهای پیام/
بالاخره یک کار انجام شد
موزه هنر های معاصر دیگه بوی نم و کپک گرفته بود
امیدوارم
چند وقت دیگه نشنویم که تابلوی های گوگن و ون گوگ و اندی وارهول و رافایل و سپهری و .... غیب شدن