رئیس سازمان اورژانس کشور:

کمبود آمبولانس در کشور نداریم

کولیوند گفت: تعداد آمبولانس‌ها در کشور به ۵۴۰۰ دستگاه رسیده است بنابراین کمبود آمبولانس نداریم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پیر حسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور صبح امروز در نشست خبری که در ساختمان مرکزی اورژانس برگزار شد، اظهار کرد:  اورژانس کشور در سال ۵۴ با چهار پایگاه راه اندازی شد و بعد از انقلاب این سازمان پیشرفت خوبی پیدا کرد. 

او ادامه داد: دیر رسیدن‌ها در هنگام حوادث برطرف شده است و این مسائل با شکل گیری اورژانس به صورت سازمان یافته، انجام گرفته است. در حال حاضر مدت زمان رسیدن موتورلانس بر بالین بیماران کمتر از ۱۰ دقیقه و آمبولانس نیز به زیر ۱۴ دقیقه کاهش پیدا کرده است، در برخی از شهر‌ها این زمان به هفت دقیقه رسیده است.

رئیس سازمان اورژانس کشور  افزود: تعداد آمبولانس‌ها در کشور به ۵۴۰۰ دستگاه رسیده است، در حال حاضر ۳۳۰ موتورلانس در تهران فعالیت می‌کنند، همچنین ۵ شناور برای اورژانس دریایی داریم که ۳ تا از آن‌ها در هرمزگان قرار دارد که اکنون مشغول به فعالیت هستند.  در چنین شرایطی ما با مشکل خاصی روبه رو نیستیم هر چند که ما نیازمند خریداری آمبولانس‌های بیشتری هستیم.

کولیوند با تاکید بر اینکه اورژانس هوایی در انتقال اعضای اهدایی نقش موثری دارد، افزود: در حال حاضر ۴۵ فروند بالگرد در اورژانس هوایی فعالیت می‌کنند و ۶۵ درصد از مصدومان توسط اورژانس هوایی به اتاق عمل منتقل می‌شوند.

او بیان کرد: در بحث اربعین حسینی دو هواپیما را تبدیل به بیمارستان هوایی می‌کنیم تا در صورت نیاز استفاده شود.

کولیوند افزود: با انجام آموزش‌های لازم تعداد مصدومان چهارشنبه آخر سال به میزان ۶۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

او تصریح کرد: توانستیم دستگاه نوار قلب را در ایران تولید کنیم با این تفاوت که در دستگاه نوار قلب ایرانی دو سیم کارت برای ارسال و دریافت نوار قلب وجود دارد که این مهم زمان انتقال بیمار را بسیار کاهش داده و حتی به زیر ۹۰ دقیقه رسیده است. تا به امروز ۹۰ هزار نفر در مدت ۶۰ دقیقه بر اساس اقدامات کد ۲۴۷ خدمات دریافت و نجات پیدا کرده اند. از میان ۱۹ هزار بیمار سکته مغزی در حدود ۸۶۰۰ نفر از طریق این روش نجات پیدا کرده اند و خدمات بهداشتی و درمانی دریافت کرده اند.

کولیوند یادآوری کرد: از طریق سامانه MCMC  (مرکز مدیریت مراقبت‌های درمانی) ما متوجه می‌شویم که چه بیمارستانی چه تعداد تجهیزات و تخت خالی دارد و چه پزشکانی در کدام مراکز درمانی مستقر هستند. فعالیت آمبولانس‌های ما از طریق این سامانه‌ در کل کشور رصد و پایش می‌شود.

او تاکید کرد: در سازمان اورژانس کشور، تیم‌های عملیات ویژه تشکیل شده است و این همکاران دوره‌های ویژه تری می‌بینند که در شرایط عادی ماموریت‌های اصلی شان را انجام می‌دهند. 

کولیوند بیان کرد: ما به درخواست انتقال بیماران به بیمارستان و حتی بین مراکز درمانی نیز پاسخ داده ایم. امروزه ده درصد از آمبولانس‌ها را مخصوص حملات شیمیایی و بیولوژیکی در نظر گرفته ایم.

او یادآوری کرد: یکی از اقدامات مثبت اورژانس، تربیت و جذب نیروهای خانم است. باید برای گسترش این موضوع اقدامات لازم انجام شود، همچنین افتتاح دانشگاه فوریت‌های پزشکی در دستور کار است.

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: در تلاش برای ایجاد یک دانشگاه فوریت‌های پزشکی هستیم که دروس تخصصی از جمله دروس فقهی به تکنسین‌ها داده شود.

کولیوند گفت: ۴ نفر از پرسنل اورژانس در دوران کرونا به شهادت رسیدند و ۱۹۰۰ نفر به این بیماری مبتلا شدند.

او ادامه داد: اورژانس کشور برای افراد ناشنوا طرح خوبی ارائه کرده است، زمانی که این افراد با اورژانس تماس می‌گیرند لوکیشن محل شان بر روی سامانه ما نشان داده می‌شود. برای ارائه خدمات به بیماران اوتیسم و جانبازان قطع نخاع هم برنامه ریزی خوبی انجام داده ایم.

کولیوند گفت: در ترمینال ها، فروشگاه‌های بزرگ و مراکزی که افراد زیادی تردد می‌کنند دستگاه الکترو شوک اکسترنال گذاشته شده است و امروزه این دستگاه در ۳۰ درصد از تجهیزات اورژانس کشور جاگذاری شده است.

افتتاح ۱۱۵ پروژه به مناسبت عید قربان تا عید غدیر

در ادامه مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور  اظهار کرد: ۱۱۵ پروژه را به مناسبت عید قربان تا عید غدیر افتتاح کردیم که این پروژه‌ها بسیار مناسب بودند، به عنوان مثال یکی از این پروژه‌ها اورژانس ریلی بود و ۳۰ واگن به عنوان اورژانس ریلی در نظر گرفته شده است و قرار شد دو قطار به عنوان بیمارستان ریلی به اورژانس تحویل داده شود.

او افزود: به دلیل مشکلات فنی، اورژانس هوایی در شب فعالیت نمی‌کنند، اما در اورژانس ریلی با چسباندن دو واگن به هم می‌توان یک بیمارستان صحرایی را راه اندازی کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار