خانه لاری‌ها مرکز هنر و معماری می‌شود

رئیس کمیسیون معماری و عمران شورای شهر یزد از بازسازی خانه لاری‌ها برای تبدیل این مجموعه به مرکزی برای هنر و معماری خبر داد.

خانه لاری‌ها محسن عباسی هرفته رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای شهر یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: مجموعه خانه احمد لاری، یکی از خانه‌های تاریخی و نفیس شهر یزد است. نسل امروز این خانواده که ساکن خارج از کشور هستند به ایران بازگشته و به مرمت و بازسازی این خانه تاریخی اقدام کرده اند. این مرمت به منظور تبدیل این خانه به یک مجموعه غیرانتفاعی و کانون هنر و معماری در حال انجام است.

او افزود: کار مرمت این بنا یک پروژه آموزشی بوده و هدف نهایی از این پروژه، توانمندسازی صنعتگران هنر‌های دستی و هنرمندان و معماران جوان است تا بتوانند اندیشه‌ها و خواسته‌های خود را در محیطی الهام بخش به کمال رسانند.

عباسی ادامه داد: این بنا دارای سبک معماری ویژه و شامل چند حیاط مرکزی، تالار، پنج دری، مطبخ و یکی از بلندترین بادگیر‌های یزد است.

همچنین در کنار این مجموعه، خانه دیگری است که در زمان ساخت آن به صورت نیمه کاره رها شده و در طول چند صد سال بدون استفاده و دست نخورده باقی مانده است. وجود این بنا در جوار خانه لاری سبب شده تا این مجموعه به لحاظ آموزش معماری برای هنرمندان و هنردوستان منحصر به فرد باشد.

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران تصریح کرد: کار مرمت این بنا یکی از بهترین نمونه‌های مرمتی بنا‌های تاریخی بوده و به صورت کاملاً علمی و دقیق در حال انجام است.

او افزود: زمان مشخصی را نمی‌توان برای پایان پروژه مرمت این بنا تعیین کرد، زیرا عملیات مرمت خانه نیز بخشی از پروژه آموزشی بوده و فرصت مناسبی برای هنرمندان و گردشگران داخلی و خارجی برای آموزش و تهیه مستند فراهم کرده است.

انتهای پیام/ و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.