برگزاری مجازی آموزش‌ها پس از شیوع کرونا در کشور به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های مناسب دانشگاه‌ها و دانشجویان را با مشکلات فراوانی دست به گریبان کرده که لازم است برای رفع آن‌ها چاره‌ای اندیشیده شود.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  همزمان با شیوع ویروس کرونا سازمان جهانی بهداشت طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد تمامی مراکز به خصوص مراکز علمی باید تعطیل شده و آموزش‌های مجازی جایگزین آموزش‌های حضوری شوند.

پس از شیوع کرونا ویروس در کشور مجازی شدن آموزش‌ها به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب اینترنتی باعث بروز مشکلات گوناگونی برای دانشگاه‌ها و قشر دانشجو شد و بر مشکلات آموزشی کشور بیش از پیش افزود.

اطلاعات کم دانشگاه‌ها در خصوص پیش بردن آموزش‌ها به صورت مجازی برخی از آن‌ها را با مشکلات فراوانی همراه کرد و بعضی دیگر توانستند به راحتی با این معضل کنار آمده و دانشجویان خود را از وجود یک ترم مجازی راضی نگهدارند.

بیشتر دانشجویان از آموزش‌های مجازی به علت نبود زیر ساخت کافی و قطع و وصل شدن اینترنت ناراضی بودند و به همین علت اقدام به حذف ترم کردند، اما برخی دیگر با تمام مشکلات به وجود آمده سوختند و ساختند تا بتوانند این ترم را به هر صورتی که شده است به پایان برسانند و خانواده را از نظر اقتصادی تحت فشار قرار ندهند.

حذف ترم مجازی برای داوطلبان مشکلات زیادی به همراه داشت؛ چرا که در صورت عدم عودت شهریه توسط هیئت امنای دانشگاه‌ها لازم بود تا آنان همین مبلغ را مجدد برای ترم آینده هزینه کنند. علاوه بر این گزینه عقب افتادن از ترم تحصیلی به مدت یک سال دغدغه دیگری بود که قشر دانشجو را با چالش‌های بزرگی رو به رو کرد.

وجود یک مرکز فناوری و زیر ساخت‌های حداقلی موجود در دانشگاه‌ از امکانات دانشگاه‌ها برای برگزاری کلاس‌ها به صورت مجازی بود که برخی از آن‌ها در چنین شرایطی اقدام به اجاره کردن پهنای باند قوی کردند و از آنجایی که تامین سرور‌های مورد نیاز برای ضبط فایل‌های صوتی و ذخیره کردن آن‌ها برای دانشجویان به منظور عدم دسترسی به اینترنت در آن لحظه امری حیاتی بود؛ هزینه سنگینی برای دانشگاه‌ها به همراه داشت.

افزایش چشمگیر قیمت سرورها در روزهای کرونایی

در حال حاضر قیمت سرور‌ها به حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیون تومان رسیده و این در حالی است که دانشگاه‌ها تا پایان سال ۹۸ با قیمت حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون تومانی می‌توانستند این سرور را تهیه کنند. این موضوع یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی است که هزینه‌های زیادی را بر دانشگاه‌ها تحمیل کرده است.

دانشگاه‌ها برای اینکه بتوانند زیر ساخت ها، سرور‌ها و پهنای باند خود را تقویت کنند، باید در وهله اول به هزینه کردن‌های میلیاردی بپردازند و سپس آموزش‌های مجازی را به خوبی ارائه دهند.

زندگی در مناطق محروم کشور و عدم دسترسی به اینترنت یکی از مهم‌ترین معضلات دانشگاه‌ها در ترم گذشته بود که آن‌ها برای رفع این مشکلات اقدامات زیادی انجام دادند، اما دانشجویی که با یک موبایل ساده امورات زندگی خود را می‌گذراند و با وجود مشکلات اقتصادی نمی‌تواند این روند را به خوبی طی کند و به این ترتیب چاره‌ای جز حذف ترم و عقب ماندن از تحصیل نخواهد داشت.

آموزش‌های مجازی

مشکلات آموزش مجازی دانشگاه‌ها

نبود زیرساخت‌های لازم در دانشکده‌ها و عدم تجربه کافی استادان و دانشجویان، کمبود امکانات برای بعضی از دانشجویان و عدم دسترسی کافی به اینترنت مورد نیاز، صرفه‌جویی در هزینه و زمان دانشجویان، وقت‌گیر بودن تهیه مطالب مناسب به منظور ارائه آن‌ها در بستر آموزش‌های مجازی و عدم برگزاری کلاس‌های عملی (کارگاهی وآزمایشگاهی) از مشکلات آموزش‌های مجازی در ترم گذشته بود.

با وجود اینکه تغییر رویه آموزش‌ها از حضوری به مجازی با مشکلات بی شماری همراه بود و در ابتدا تمامی استادان و دانشجویان از این روش استقبال نکردند، اما به مرور زمان تمامی دانشگاه‌ها با این روند کنار آمده و به تدریج با آموزش‌هایی که برای استادان و دانشجویان در خصوص نحوه ارائه آموزش‌ها به صورت مجازی برگزار شد تا حدودی به حل این معضل پرداختند.

دانشگاه‌ها مدعی هستند که تعهد استادان به ارائه کلاس‌ها به صورت مجازی باعث شد تا حدودی عمده مشکلات رفع شوند، اما در حال حاضر کیفیت مطالب ارائه شده و ضبط فایل‌ها با معضلاتی همراه است که با نظارت هرچه بیشتر گروه‌های آموزشی این نقایص هم برطرف خواهد شد.

برگزاری کلاس‌های عملی به صورت مجازی کار بسیار دشواری بود به همین علت دانشگاه‌ها تصمیم به برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری در تابستان کردند، اما با شیوع بیشتر ویروس کرونا این برنامه ریزی کنسل شد و این آموزش‌ها به زمان مناسب تری موکول خواهد شد که نیاز به برنامه ریزی‌های دقیقی برای ارائه آموزش‌های با کیفیت‌تر دارد.

نبود زیر ساخت‌های قوی؛ ضعفی که کرونا برای آموزش‌های مجازی آشکار کرد!

از آنجایی که وزیر علوم زمان بازگشایی دانشگاه‌ها را از تاریخ ۱۵ شهریور ماه اعلام کرده است؛ برخی از دانشگاه‌ها شیوه آموزش‌های خود را به صورت حضوری، مجازی یا ترکیبی از این دو انتخاب کرده اند که به علت نبود زیر ساخت‌های مناسب برای وصل شدن به اینترنت لازم است تا دانشگاه‌ها به فکر چاره‌ای برای حل این معضل بوده و مشکلات ترم گذشته خود را رفع کنند تا به این صورت آموزش‌های مجازی در این ترم با خیال آسوده تری ارائه شوند.

محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، با اشاره به هزینه آموزش‌های مجازی در این دانشگاه اظهار کرد: هزینه آموزش‌های مجازی به ۲ قسمت سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم بندی می‌شود.

او افزود: در قسمت سخت افزاری آموزش ها، لازم است تا سرورها، استوریج‌ها و پهنای باند افزایش پیدا کند که تاکنون اعداد آن در دانشکده‌ها استخراج نشده است، باید اتاق‌ها و کلاس‌های لازم را برای تصویر برداری، ضبط صدا و ارائه درس به شکل الکترونیکی تجهیز کنیم.

نیلی احمد آبادی تصریح کرد: برخی از استادان نیازمند به تجهیزاتی مانند صفحه‌های درز نوری بودند که این نیاز را یا خودشان یا از طریق دانشکده‌ها آن را رفع می‌کردند که این عوامل در مجموع هزینه سخت افزاری‌ دانشگاه تهران بود و از لحاظ زمانی که خود استادان باید برای تهیه درز‌های نوری وقت می‌گذاشتند طولانی بود.

او با بیان اینکه دانشگاه تهران در ترم گذشته به شدت درگیر توسعه زیر ساخت‌ها بود، تاکید کرد: تجهیز کلاس‌ها و توسعه زیر ساخت‌ها از برنامه‌های دانشگاه تهران در ترم گذشته بود؛ چراکه استادان زمان زیادی را برای ارائه دروس صرف می کردند و سالیان طولانی آموزش‌ها به صورت الکترونیکی داده نمی‌شد.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: ارائه آموزش به دانشجویان و برگزاری امتحانات به صورت مجازی در ترم گذشته بسیار وقت گیر بود؛ چرا که طراحی سوالات در اینگونه آموزش‌ها سخت گیر‌انه‌تر و مشکل‌تر است.

ترم جاری

برنامه دانشگاه تهران برای ترم جدید به صورت مجازی است

نیلی احمدآبادی درباره برنامه ریزی دانشگاه تهران برای ترم جدید گفت: در حال حاضر تصمیم دانشگاه برای ترم جدید به صورت مجازی است؛ چرا که در این ترم ابلاغ شده است تا تمام اعضای هیئت علمی باید از سامانه‌های دانشگاه استفاده کنند در حالی که  ترم گذشته با توجه به اینکه آمادگی کامل برای ارائه آموزش‌ها به صورت مجازی نبود برخی از همکاران از سامانه‌های دیگر استفاده کردند.

او اظهار کرد: پیش بینی می‌شود در ترم جدید در دانشگاه تهران بار سنگین تری روی سامانه‌های دانشگاه، سرور و سایر امکانات دانشگاه قرار بگیرد؛ بنابراین باید با فرض مجازی بودن کلاس‌ها خود را آماده کنیم و استادان هم برای اینگونه آموزش‌ها آمادگی کامل را کسب کنند.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: اگر شرایط مساعدی برای حضور دانشجویان در دانشگاه تهران در ترم جدید فراهم بود، طبیعتا کلاس‌ها به صورت تلفیقی یا در صورت اجازه ستاد ملی مقابله با کرونا به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

کلاس مجازی

نیلی احمدآبادی اظهار کرد: کلاس‌ها از ۲۹ شهریور برای دانشجویان دانشگاه تهران آغاز خواهد شد و برای دانشجویان نو ورود هم بستگی به اعلام نتایج کنکور توسط سازمان سنجش دارد. پیش بینی سازمان سنجش برای اعلام نتایج در اواخر مهر است و در این خصوص منتظر تصمیم سازمان سنجش خواهیم بود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار