مطابق قانون اساسی آمریکا، به‌رغم تأثیر زیادی که قضات بر صدور حکم کیفری دارند، اما حرف آخر را آن‌ها نمی‌زنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، جدال اخیر ایلهان عمر، نماینده مسلمان کنگره آمریکا با الیوت آبرامز، نماینده جدید این کشور در امور ایران، مورد توجه بسیاری از مخاطبان در جهان قرار گرفته است. در ویدئوی منتشر شده از جلسه استماع کنگره (با حضور الیوت آبرامز)، ایلهان عمر به‌صراحت به جرایم آبرامز نظیر دروغگویی در چندین پرونده اشاره می‌کند. با این حال، نماینده کنگره آمریکا تاکید می‌کند او هر بار بابت این جرایم اثبات شده، مورد عفو قرار گرفته است. به راستی عفو سیاستمداران آمریکایی چگونه و بر اساس چه مکانیسمی رخ می‌دهد؟

مطابق قانون اساسی آمریکا، به‌رغم تأثیر زیادی که قضات بر صدور حکم کیفری دارند، اما حرف آخر را آن‌ها نمی‌زنند. به عبارت بهتر، حتی اگر جرم یک شهروند عادی یا فراتر از آن، یک سیاستمدار محرز و مفاسد وی نیز آشکار باشد، اختیارات فراقانونی زیادی برای عفو بی‌دلیل آن‌ها وجود دارد. هنگامی که مدت زندان (متناسب با جرم صورت گفته) از سوی قاضی تعیین می‌شود، هنوز قوانین مربوط به آزادی به قید التزام دولت فدرال و ایالت و دستور رئیس‌جمهور، روی حکم نهایی تاثیرگذار است. بر این اساس، در بیشتر پرونده‌ها، رئیس‌جمهور و فرمانداران ایالات، قدرت عفو یا تغییر احکام کیفری را دارند.

عفو بی‌دردسر رئیس‌جمهور دروغگو
بیل کلینتون، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، از جمله سیاستمدارانی بود که بابت دروغگویی به مردم آمریکا در خصوص رسوایی اخلاقی خود، حتی کمترین حدی از مجازات را تحمل نکرد و با یک عذرخواهی ساده به حضور خود در راس معادلات سیاسی و اجرایی آمریکا ادامه داد.

رسوایی اخلاقی بیل کلینتون و مونیکا لوینسکی، کارآموز دفتر وی در سال ۱۹۹۴ افشا شد. موضوع در آغاز از طریق یکی از دوستان نزدیک لوینسکی فاش شد.

جمهوریخواهان آمریکا از طریق کنت استار دادستان ویژه، بیل کلینتون را در مورد پرونده دیگری که مربوط به آزار جنسی فرد دیگری بود تحت تعقیب قرار دادند، اما کلینتون در آن پرونده هرگز محکوم نشد.

پس هنگامی‌که در مورد لوینسکی مورد سؤال قرار گرفت منکر هرگونه رابطه نامشروع با او شد. درنهایت در پی افشای مدارک غیرقابل انکار، سرانجام در مقابل دوربین‌های تلویزیون به گناه خود و دروغگویی به دادگاه و مردم اعتراف و از مردم ایالات متحده آمریکا عذرخواهی کرد.

مجلس سنای ایالات متحده آمریکا سال ۱۹۹۹ کلینتون را به اتهام ادای شهادت دروغ و تلاش برای جلوگیری از اجرای عدالت محاکمه کرد؛ اما وی با یک رای اضافی توانست از برکناری رهایی یابد.


بیشتر بخوانید


عفو نیکسون بابت رسوایی واترگیت
ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور آمریکا طی سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۵ میلادی، سیاستمدار ارشد دیگری بود که بابت رسوایی واترگیت مجرم شناخته شد. او حتی بابت این رسوایی ناچار شد از سمت خود استعفا کند. اصل ماجرا از این قرار بود که در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا تعدادی از مأموران اف‌بی‌آی وارد ساختمان هتل واترگیت محل استقرار ستاد انتخاباتی حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا شدند و دستگاه‌های شنود کار گذاشتند و سپس اسناد و مدارکی را برای اهداف مختلف به سرقت بردند.

این اقدام غیرقانونی با پیدا شدن یک نوار توسط یک مأمور حراست هتل به‌طور تصادفی لو رفت و روزنامه واشنگتن پست از طریق دو نفر از روزنامه‌نگاران خود به نام‌های باب وودوارد و کارل برنستین آن را به اطلاع افکار عمومی رساندند.

ابتدا تصور می‌شد این قانون‌شکنی توسط افراد حتی رده پایین حزب جمهوریخواه طراحی و اجرا شده است، اما پس از آن‌که نیکسون از تحویل نوار‌های ضبط‌شده به کمیته قضایی مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا خودداری کرد پای رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا نیز به میان کشیده شد.

کمیته قضایی مجلس نمایندگان در ژوئیه ۱۹۷۴ رسیدگی عمومی به اعلام جرم علیه نیکسون را آغاز کرد و دیوان‌عالی فدرال ایالات متحده آمریکا نیز حکم کرد رئیس‌جمهور نوار‌ها را به کمیته قضایی تحویل دهد. در هفته بعد کمیته قضایی مجلس نمایندگان، رأی خود را درباره سه فقره جرم ارتکابی توسط نیکسون صادر کرد: سوءاستفاده از قدرت، کارشکنی در امر اجرای عدالت و اهانت به کنگره.

سرانجام ریچارد نیکسون در ۸ آگوست ۱۹۷۴ از سمت خود کناره‌گیری کرد تا توسط کنگره استیضاح نشود. نیکسون اولین رئیس‌جمهور آمریکا بود که استعفا کرد. پس از استعفای نیکسون، معاون وی جرالد فورد طبق قانون اساسی آمریکا تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بعدی، بر مسند ریاست‌جمهوری نشست.

نکته جالب توجه این‌که جرالد فورد بلافاصله پس از حضور در کاخ سفید در ۸ سپتامبر ۱۹۷۴، نیکسون را عفو کرد. به این ترتیب، دستگاه قضایی آمریکا نیز اتهام سنگین و ضد امنیتی رئیس‌جمهور سابق این کشور را نادیده انگاشت و پرونده را برای همیشه بست.

ترامپ چگونه دوست قدیمی خود را از زندان آزاد کرد؟
روسای‌جمهور آمریکا، اعم از دموکرات و جمهوریخواه، بار‌ها دستور آزادی مجرمان نزدیک به خود و دوستانشان را رسما صادر کرده‌اند. این اقدام، مغایرتی با قانون اساسی آمریکا ندارد. در تازه‌ترین این موارد، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد راجر استون، مشاور و دوست قدیمی دونالد ترامپ که به تحمل ۴۰ ماه حبس محکوم شده بود، با استفاده از اختیارات رئیس‌جمهور آمریکا در قانون اساسی از ادامه مجازات عفو شد.

کاخ سفید درحالی‌که دوست ترامپ به‌دلیل ارتکاب جرایم مختلف از جمله دروغگویی به کنگره و مانع‌تراشی در روند تحقیقات مربوط به دخالت ادعایی روسیه در انتخابات آمریکا به تحمل این حبس محکوم شده بود، این مجازات را از دید خود غیرعادلانه توصیف کرد.

دادگاهی در آمریکا روز یک اسفند سال ۹۸ مشاور سابق رئیس‌جمهور آمریکا را در پرونده اتهاماتش بابت دروغ به کنگره و ممانعت از انجام تحقیقات قانونی درخصوص پرونده ارتباط روسیه با پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ مجرم شناخته و او را به تحمل ۴۰ ماه حبس محکوم کرد.

استون قرار بوده روز ۱۴ جولای (۲۴ تیرماه) خود را به زندان معرفی کند؛ اما برخی از نزدیکانش با بیان این‌که ممکن است در زندان به کرونا مبتلا شود برای برخوردار شدن او از عفو یا تخفیف در مجازات لابی کرده بودند.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.