مسئول کلینیک مرجع دامپزشکی خراسان جنوبی در مورد بیماری تب سه روزه به دامداران هشدار داد.

عندلیبی مسئول کلینیک مرجع دامپزشکی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: تب سه روزه، بیماری ویروسی است که توسط گونه‌هایی از پشه خاکی منتقل می‌شود و علائمی شبیه به آنفلوآنزا دارد.

او افزود: عامل ویروسی تب سه روزه، ویروس تب افمرال گاوی نام دارد که به آن تب پشه خاکی و تب پاپاتاسی هم گفته می‌شود.

عندلیبی اظهار کرد: این بیماری به طور ناگهانی با علائم سردرد، تب شدید، درد پشت چشم به هنگام حرکت چشم، پرخونی ملتحمه، کوفتگی، بی‌حالی، تهوع، درد دست و پا و کاهش تعداد گلبول‌های سفید خون بروز می‌کند.

مسئول کلینیک مرجع دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان این که تب سه روزه معمولاً منجر به مرگ نمی‌شود و بیماران بهبود می‌یابند عنوان کرد:، اما ممکن است پس از بهبودی باعث افسردگی کوتاه مدت شود.

او بیان کرد: اولین علائم بالینی با تب ناگهانی ۴۱.۵ تا ۴۰ درجه سانتی گراد به صورت دومرحله‌ای و گاهی هم سه مرحله‌ای مشاهده می‌شود که معمولاً ۱۸ تا ۱۲ ساعت طول می‌کشد.


بیشتر بخوانید


عندلیبی با اشاره به این که سایر علائم چند ساعت پس از کاهش و قطع تب در اکثر گاو‌ها بروز می‌کند تصریح کرد: قطع اشتها، کاهش شدید شیر، یبوست شدید در بعضی از دام‌ها، اسهال، تنفس و ضربان قلب به همراه ترشحات غلیظ و چسبنده در بینی و ترشحات سروزی آبکی از چشم نیز از علائم بارز تب سه روزه است.

مسئول کلینیک مرجع دامپزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: لرزش عضلانی و تکان دادن مستمر سر حیوان و آماس و تورم در شانه‌ها، گردن و پشت دام علائم عضلانی است که در روز دوم آشکار می‌شود و با جمود شدید عضلات و مفاصل توأم با ضعف در عضلات اندام‌های حرکتی و لنگش یا زمین گیری نمایان می‌شود.

او با بیان این که گوساله‌ها کمترین تأثیر بالینی را از تب سه روزه نشان می‌دهند افزود: گوساله‌های کمتر از ۶ ماه هیچگونه علائم بالینی را نشان نمی‌دهند.

عندلیبی گفت: گاو‌های شیری، گاو‌های نر با شرایط بدنی خوب و مناسب و تلیسه‌ها و گاو‌های چاق بیشترین تأثیر را از ویروس بی یی اف می‌پذیرند و از شش ماهگی تا دو سالگی بیشترین موارد ابتلا مشاهده می‌شود.

مسئول کلینیک مرجع دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: بهبود سریع پس از شدت بالینی بیماری رخ می‌دهد، ولی در موارد حاد گاهی با مرگ سریع همراه است.

او اظهار کرد: ویروس تب سه روزه در طبیعت تنها از طریق نیش حشرات گسترش می‌یابد و به‌ غیر از گاو، بیماری مخزن دیگری ندارد.

عندلیبی در مورد درمان و پیشگیری این بیماری گفت: واکسیناسیون به عنوان تنها روش مؤثر کنترل این بیماری در دنیا مطرح است.

مسئول کلینیک مرجع دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بیماری تب سه روزه در نقاط گرمسیری و نیمه گرمسیری و پس از آغاز فصل گرما و فعالیت حشرات بروز می‌کند، تاکید کرد: این بیماری گذرا بوده و قابل درمان است.

او پیشنهاد کرد: گاوداران به وسیله سمپاشی منظم بدن و جایگاه دام خصوصا در فصل تابستان با حشرات به عنوان ناقلین این بیماری مبارزه کنند.

عندلیبی ادامه داد: در سال‌های اخیر هیچگونه گزارشی از این بیماری در استان خراسان جنوبی اعلام نشده است.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.