تنها واحد تولیدی دیوار پوش pvc شرق کشور، این روز‌ها به دلیل کمبود مواد اولیه و سرمایه درگردش، تنها با ۴۰ درصد ظرفیت کار می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،کمبود نقدینگی برای تامین مواد اولیه، نداشتن سرمایه در گردش و گرانی مواد اولیه، مدتهاست گریبانگیر بیشتر واحد‌های تولیدی استان شده است.

نمونه اش تنها واحد تولیدی دیوار پوش pvc شرق کشور در شهرک صنعتی بیرجند است که چند ماهی است سهمیه مواد اولیه آن کاهش یافته و از دو خط تولید آن، تنها یک خط فعال است.

تولید با ۴۰ درصد ظرفیت/ تنها تولید کننده دیوار پوش pvc شرق کشور چشم انتظار حمایت‌های دولتی

شریف منش مدیر عامل این شرکت تولیدی می‌گوید: سال ۱۳۸۶ این واحد تولیدی به دلیل مشکلات مالی تعطیل شد و در سال ۱۳۹۴ آن را خریداری و دوباره احیا کردیم.

این تولید کننده بیان می‌کند : ورق‌های pvc چند سالی است که وارد دنیای معماری شده؛ ورق‌هایی که جایگزین گچ و کاغذ دیواری شده و قابل شستشو، عایق صدا و رطوبت است.

شریف منش به تنوع تولیدات در این واحد صنعتی اشاره می‌کند و می‌گوید: ورق‌های pvc در ۸۰ طرح مختلف، بسته به نیاز و سلیقه مشتری تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

این تولید کننده در ادامه به بازار پر مشتری محصولات کارخانه اشاره و بیان می‌کند: کیفیت محصولات این شرکت به گونه‌ای است که هر چه تولید می‌کنیم فروخته می‌شود و بازار فروش خوبی در خراسان جنوبی و استان‌های تهران، مشهد و یزد داریم.

تولید با ۴۰ درصد ظرفیت/ تنها تولید کننده دیوار پوش pvc شرق کشور چشم انتظار حمایت‌های دولتی

افغانستان و ترکمنستان، مشتاق تولیدات کارخانه

با تلاش مدیران و مهندسان واحد تولیدی پنل‌های pvc شرق کشور، تولیدات این کارخانه حتی پا را فراتر از بازار‌های داخلی گذاشته و در راه صادرات به کشور‌های همسایه است.

 قلی زاده مدیر بازاریابی و فروش این واحد تولیدی  گفت : پیش از این یک محموله صادراتی به کشور ترکمنستان صادر شده است و هم اکنون در حال رایزنی برای صادرات بیشتر به کشور‌های افغانستان و ترکمنستان هستیم.

تولید با ۴۰ درصد ظرفیت/ تنها تولید کننده دیوار پوش pvc شرق کشور چشم انتظار حمایت‌های دولتی

افزایش دو برابری اشتغال و تولید در صورت تامین مواد اولیه

مدیر عامل واحد تولیدی دیوار پوش pvc با بیان اینکه هم اکنون ۳۵ نیرو در این واحد تولیدی مشغول به کارهستند می‌گوید: در حال حاضر به علت کمبود مواد اولیه، این واحد با یک خط تولید فعال است و خط دیگر را مجبور شده ایم تعطیل کنیم.

شریف منش اضافه می‌کند: در حال حاضر مجبوریم به جای بورس، مواد اولیه را با قیمت‌های بالاتری از بازار آزاد بخریم که این مشکل، قیمت تمام شده محصولات را افزایش می‌دهد.

به گفته این تولید کننده، حدود یک سال است که برای تامین مواد اولیه، دچار مشکل شده ایم و برخی که تولید کننده واقعی نیستند، سهمیه مواد اولیه می‌گیرند، اما من تولید کننده مجبورم مواد اولیه را گران‌تر از قیمت واقعی بخرم.

تولید با ۴۰ درصد ظرفیت/ تنها تولید کننده دیوار پوش pvc شرق کشور چشم انتظار حمایت‌های دولتی

شریف منش تاکید می‌کند:اگر موانع تولید برطرف و سهمیه مواد اولیه به درستی بین تولید کنندگان عرضه شود، میزان تولید به ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع در روز و اشتغال مستقیم هم به دو برابر یعنی ۷۰ نفر افزایش می‌یابد.


بیشتر بخوانید


یکی از کارگران این واحد تولیدی هم   می‌گوید: قبلا تعداد شیفت‌ها در کارخانه بیشتر بود و کارگران زیادی کار می‌کردند، اما حالا با کمبود مواد اولیه، تولید هم کاهش یافته است که از مسئولان می‌خواهیم ما را حمایت کنند تا بتوانیم نیرو‌های بیشتری در اینجا مشغول به کار شوند.

اختصاص سهمیه مواد اولیه، مستلزم ثبت آمار تولید و فروش در سامانه

تولید کنندگان خراسان جنوبی در حالی از کمبود مواد اولیه و سرمایه در گردش گلایه دارند که به گفته سرپرست معاونت امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، این مشکل راهکاری ساده دارد و واحد‌های مصرف کننده مواد اولیه پتروشیمی باید آمار تولید سالانه خود را در سامانه بهین یاب و فاکتور‌های فروش خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند.

تولید با ۴۰ درصد ظرفیت/ تنها تولید کننده دیوار پوش pvc شرق کشور چشم انتظار حمایت‌های دولتی

حسن نژاد سرپرست معاونت امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان  با بیان اینکه تامین مواد اولیه واحد‌های تولیدی بر مبنای ارائه میانگین آمار ۲۴ ماه گذشته تولیدات واحدهاست است گفت : بر اساس دستور العمل ابلاغی وزارت صمت اگر فاکتور فروش، میزان تولید و میانگین تولید ۲۴ ماه با یکدیگر تطبیق نداشته باشد، سهمیه مواد اولیه واحد‌های تولیدی کاهش پیدا می‌کند.

او ادامه می‌دهد: برای افزایش سهمیه واحد‌های تولیدی که در سال‌های گذشته تعطیل بودند و دوباره فعال شده اند، به دنبال رایزنی با وزارت صنعت، معدن و تجارت هستیم تا سهمیه مواد اولیه مورد نیاز این واحد‌ها را افزایش دهیم.

۹۹؛ سال احیای ۲۰ واحد راکد و نیمه فعال خراسان جنوبی

از ابتدای امسال ۴ واحد صنعتی راکد استان در حوزه صنایع غذایی، سلولزی و شیمیایی به چرخه تولید بازگشتند که با تغییر خط تولید و یا تزریق نقدینگی رونقی دوباره گرفتند.

به گفته سرپرست معاونت امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، تا پایان امسال هم ۲۰ واحد صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل دیگر استان که عمدتا مشکل سرمایه در گردش دارند، احیا می‌شوند.

با راه اندازی این واحد‌ها حداقل ۵۰۰ نیروی کار به صورت مستقیم مشغول به کار می‌شوند.

گزارش از سیده محبوبه فاطمی

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۰۴ دی ۱۴۰۰
سلام خریدار ضایعات pvc شما هستم.مظفری