گفتگو با مدیر مرکز مطالعات بین‌الملل دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکا را از نظر می گذرانید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران به روزنامه نیویورک‌تایمز اعلام‌کرده از سمت خود استعفا خواهد داد وحضور الیوت آبرامز در مسند جایگزینی برایان هوک، مولد تحلیل‌های مختلفی در حوزه سیاست خارجی آمریکا بوده‌است.


بیشتربخوانید


بسیاری از تحلیلگران، استعفای برایان هوک و حضور آبرامز را نشانه‌ای دال بر سردرگمی کاخ‌سفید در قبال ایران و شکست سیاست‌های واشنگتن در قبال کشورمان طی سال‌های اخیر تلقی می‌کنند. در این خصوص گفت‌وگویی با جان تیرمن مدیر اجرایی مرکز مطالعات بین‌المللی دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکا صورت داده‌ایم که از نظرتان می‌گذرد:

دوره ریاست‌جمهوری ترامپ رو به اتمام است و شاید این یک تصمیم طبیعی برای خاتمه‌دادن به همکاری از سوی برایان هوک باشد. از سوی دیگر، اعلام‌شده که الیوت آبرامز فردی خشن‌تر است و به سیاست سخت اعتقاد بیشتری دارد. بر این اساس، ترامپ شاید با انتخاب آبرامز می‌خواهد پیام افزایش شدیدتر فشار‌ها علیه ایران را به نظام بین‌الملل مخابره کند.

برایان هوک، از پیشگامان سیاست فشار حداکثری علیه ایران به رهبری مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا بود. آیا استعفای وی نشان از اذعان به شکست این سیاست از سوی دولت ترامپ است؟
درست است. این سیاست، در طول دوران ریاست‌جمهوری ترامپ ناموفق بوده‌است. با این حال ترامپ قصد دارد با انتخاب آبرامز، رویکرد فشار حداکثری علیه ایران را ادامه دهد و بلکه تقویت کند. درخصوص عدم‌موفقیت سیاست‌های ترامپ (در قبال ایران) نیز نکته‌ای وجود دارد که لازم است روی آن تاکید کنم. این‌که افول هژمونی آمریکا از مدت‌ها قبل آغاز شده‌است. هژمونی آمریکا در منطقه، قبل از هر چیز دیگر به‌واسطه جنگ‌های آمریکا تحلیل‌رفته‌است. این پروسه، از زمان ریاست‌جمهوری ریگان آغاز شد و از آن زمان توسط روسای‌جمهور دیگر آمریکا، تکمیل شده‌است.

قرار است الیوت آبرامز، نماینده ویژه دولت ترامپ در امور ونزوئلا جانشین برایان هوک شود. این انتخاب به چه معناست؟
آبرامز، نئوکان است، آن هم از بدترین نوعش. وی در موارد متعددی به کنگره دروغ گفته و بابت همین موضوع هم محکوم شده‌است. سوابق وی کاملا مشخص است که او کیست. باید بگویم که آبرامز جنایتکار است. او یک محافظه‌کار متخاصم و دروغگو است. اگر ترامپ در ماه نوامبر انتخاب شود، شاهد بحران‌های زیادی در حوزه سیاست خارجی آمریکا خواهیم‌بود.

تمرکز ترامپ بر حوزه سیاست خارجی آمریکا را در فاصله باقیمانده تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر چگونه ارزیابی و تحلیل می‌کنید؟
البته درحال‌حاضر، شهروندان آمریکایی تمرکز خاصی بر حوزه داخل (بحران کرونا و بحران‌های اقتصادی ناشی از آن) دارند. بااین‌حال بایدن در مناظره‌های انتخاباتی و سخنرانی‌های خود می‌تواند این مساله را مطرح کند که خروج از توافق هسته‌ای با ایران اوضاع را بدتر کرده‌است. بیشتر آمریکایی‌ها از توافق هسته‌ای حمایت می‌کنند. اما انتخابات بر ویروس، اقتصاد و تلاش‌های ترامپ برای تضعیف نهاد‌های دموکراتیک متمرکز خواهد بود. درواقع مواردی مانند مسائل اقتصادی، موضوع کرونا، و ازبین‌بردن نهاد‌های دموکراتیک توسط ترامپ در این انتخابات، اهمیت زیادی برای رای‌دهندگان آمریکایی دارد. بدیهی است که تشدید این بحران‌ها طی ماه‌های اخیر، بر موقعیت ترامپ تاثیر منفی و بدی گذاشته است.

به نظر شما سیاست ترامپ در مدت باقیمانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری و در قبال ایران چیست؟
تحرکات آمریکا علیه ایران ادامه خواهدیافت. من مدت‌هاست فکر کرده‌ام که ترامپ یک جنگ تمام‌عیار علیه ایران را نمی‌خواهد. او یک قلدر کلاسیک است، اما واقعا از رقیبی مصمم به نام ایران و به‌عبارت‌بهتر، از واکنش ایران نسبت به هرگونه اقدام خود وحشت‌زده است. بااین‌حال ترامپ از سوی مایک پمپئو و لابی‌های اسرائیلی در آمریکا تحت فشار قرار می‌گیرد. من معتقدم که ترامپ تا پایان سال ۲۰۲۰، البته اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شود، اقدام خاصی را صورت نخواهدداد.

جان تیرمن کیست؟
جان تیرمن، مدیر اجرایی مرکز مطالعات بین‌الملل دانشگاه ام‌آی‌تی ایالات‌متحده است. حوزه‌های پژوهشی وی روابط‌بین‌الملل، منازعات‌بین‌المللی، مطالعات غرب آسیا، سیاست‌خارجی، تروریسم و حقوق‌بشر را شامل می‌شود. تیرمن آثار مختلفی را در قالب کتاب، مقاله و یا مشارکت منتشر کرده‌است. از آثار اخیر او می‌توان به کتاب «مرگ دیگران: سرنوشت غیرنظامیان در جنگ‌های آمریکا» پرداخت که از سوی انتشارات آکسفورد منتشر شده‌است.

جان تیرمن، مطالعات و تحقیقات زیادی را درخصوص افول هژمونی آمریکا و چرایی و ریشه‌های آن صورت‌داده‌است. او دارای آثار مکتوب زیادی در این خصوص است. تیرمن، روی نقش چین در آینده نظام بین‌الملل، تمرکز ویژه‌ای دارد. او معتقد است که چین اقدامات زیادی را برای به‌چالش‌کشاندن هژمونی آمریکا انجام می‌دهد و رابطه با ایران، بخش دیگری از این راهبرد است. با همه این اوصاف، تیرمن معتقد است هژمونی آمریکا مدت‌هاست دیگر وجود عینی و کامل ندارد.

منبع:روزنامه جام جم

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.