به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علی باقرزاده، رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش در جلسه شورای معاونین آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا پدیدهای غیر منتظره و ناشناخته برای نظامهای آموزشی، اقتصادی و سیاسی کشورهای مختلف جهان بود، اظهار کرد: شیوع این ویروس، بزرگترین وقفه آموزشی را در مدارس جهان بعد از جنگ جهانی ایجاد کرد.
او بر پایش و بررسی تاثیر ویروس کرونا بر روند فرایند یاددهی یادگیری تاکید کرد و افزود: بررسی دسترسی دانش آموزان به آموزش با کیفیت مهمترین راهبرد پروژه مهر است.
باقرزاده با بیان اینکه نظامهای آموزشی دنیا به یک استراتژی روشن و مطلوبی جهت مواجه با پدیده کرونا نرسیدهاند، تصریح کرد: اکثر توصیههای آموزشی در ارتباط با کرونا در جهان کلی و کوتاه مدت بوده و نتیجه آن نامعلوم است.
رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش درک شرایط کرونایی را مهمتر از اقدامات انجام گرفته در این حوزه دانست و گفت: تبیین شرایط پیش آمده و داشتن برنامه استراتژی در حوزههای مختلف لازمه حل بسیاری از مشکلات احتمالی است.
باقرزاده با بیان اینکه هرچه وقفه آموزشی بیشتر باشد، نرخ بازگشت کمتر است، افزود: دانش آموزان پایههای ورودی ابتدایی و متوسطه از تعطیلی مدارس به علت شیوع ویروس کرونا آسیب پذیرتر هستند.
او با تاکید بر توجه به زمان آموزش در دوره ابتدایی در شرایط کرونایی گفت: پژوهشها نشان دادهاند ۳۰تا ۳۵ درصد زمان آموزش به هدر میرود پس باید به گونهای برنامهریزی شود که دانش آموز در زمان آموزش درگیر یادگیری شود.
دانش آموزان از رفتار و کردار معلم درس میگیرند
باقرزاده با بیان اینکه دانش آموزان از رفتار و کردار معلم درس میگیرند، بیان کرد: متاسفانه آموزش مجازی در روند تعامل بین معلم و دانش آموز اختلال ایجاد میکند و باید برای این مهم نیز برنامهریزی صورت گیرد.
او با بیان اینکه کارکرد اجتماعی مدرسه در شرایط کرونا تحت تاثیر قرار گرفته است، ادامه داد: دانش آموزان بسیاری از مهارتهای اجتماعی و زندگی را در مدرسه یاد میگیرند و باید در بحث آموزش مجازی، مهارت آموزی مورد توجه ویژه قرار گیرد.
باقرزاده با بیان اینکه کرونا و ماندن دانش آموزان در خانه، سلامتی آنها را تحت تاثیر قرار میدهد، بیان کرد: اجرای بسته تحولی پایش و ارزیابی وزن دانش آموزان نقش موثری در کنترل وزن دانش آموزان دارد.
رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش گفت: با توجه به اختلال کرونا در روند نظارت بر جریان یادگیری باید در این راستا برنامه ریزی مدونی متناسب با شرایط کرونا داشته باشیم.
باقرزاده با بیان اینکه بر اساس پژوهشهای انجام شده استفاده از فناوری برای معلم، اولیا و دانش آموز استرس ایجاد میکند، افزود: حمایت از فرهنگیان در شرایط فعلی ضروری است.
او با اشاره به راهاندازی شبکه اختصاصی شاد در کشور تصریح کرد: شبکه شاد در حال تکمیل است و روز به روز قابلیتهای مختلفی از قبیل برگزاری آزمون، تکلیف گیری، پوشه گیری و برقراری ارتباط زنده در این شبکه ایجاد میشود.
رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی در پایان از رایزنی جهت افزایش سهم شبکه شاد از پهنای باند اینترنت کشور خبر داد.
انتهای پیام/