رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: هرچند در روز‌های گذشته شاهد شیب نزولی مبتلایان به کرونا در خراسان جنوبی هستیم، اما مردم نباید خیال شان راحت شود که اوضاع دارد عادی می‌شود.

دکتر دهقانی فیروز آبادی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: خوشبختانه رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک موجب شد تا خراسان جنوبی از وضعیت قرمز و هشدار کرونا خارج شود و آمار مبتلایان و بستری شدگان در بیمارستان‌های استان کاهش یابد.

او بیان کرد: از ۲۰ مرداد ماه شاهد روند کاهش بیماران حاد تنفسی در خراسان جنوبی هستیم به طوری که در تعداد این بیماران از ۲۰۰ بیمار روزانه به ۱۴۰ بیمار رسیده ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اضافه کرد: تعداد مبتلایان قطعی به کرونا هم از ۹۰ مورد به ۵۰ نفر کاهش پیدا کرده که نتیجه رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده مداوم از ماسک از سوی مردم بوده است.

دکتر دهقانی فیروز آبادی با بیان اینکه همچنان در خیز دوم بیماری کرونا در خراسان جنوبی هستیم اظهار کرد: هر چند کاهش تدریجی ابتلا به کرونا در استان ادامه دارد، اما تداوم این وضعیت، مستلزم حفظ حساسیت مردم در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک است.

پیک دوم کرونا خطرناک‌تر از پیک اول

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با تاکید بر اینکه هنوز در پیک اول شیوع بیماری کرونا هستیم هشدار داد: در صورت عادی انگاری کرونا و اطمینان کاذب مردم به کاهش آمارها، شاهد پیک دوم کرونا خواهیم بود که خطرناک‌تر از پیک اول خواهد بود.

دکتر دهقانی فیروز آبادی تصریح کرد: هنوز در مرحله پشت سر گذاشتن پیک اول کرونا هستیم و مرحله دوم افزایش مبتلایان به کرونا، همان خیز دوم کرونا بود نه پیک دوم؛ اگر پیک دوم اتفاق بیفتد، میزان مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا حتی شدید‌تر از پیک اول خواهد بود.

او هشدار داد: ممکن است در صورت ورود به پیک دوم با یک فاجعه روبرو شویم که در این صورت هم آمار مبتلایان و بستری شدگان و هم میزان فوتی‌ها بیشتر از پیک اول خواهند بود.

دوم اسفند ۹۸، شناسایی اولین بیمار کرونایی خراسان جنوبی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در ادامه به ورود استان به مرحله همه گیری بیماری کرونا از اسفند پارسال اشاره کرد و گفت:دوم اسفند ماه اولین فرد مشکوک به کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شد که چهارم اسفند نتیجه آزمایش این فرد مثبت اعلام شد.

دکتر دهقانی فیروز آبادی افزود: پس از این تاریخ، روند بستری بیماران کرونایی و افزایش تدریجی مبتلایان را شاهد بودیم و خراسان جنوبی از ۲۰ اسفند تا ۱۳ فروردین وارد خیز اول بیماری کرونا شد و آمار بستری شدگان، روزانه به ۲۰ نفر رسید.


بیشتر بخوانید


او با اشاره به اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند در ابتدای فروردین ماه گفت: با تعطیلی اصناف پرخطر و خودداری مردم از مسافرت‌های غیر ضرور به ویژه همکاری خوب مردم در روز ۱۳ فروردین برای ماندن در خانه، روند کاهشی بیماران بستری و مبتلایان قطعی به کرونا در استان را شاهد بودیم و اوضاع عادی شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: با بازگشایی صنوف و کاهش مبتلایان، مردم به تصور اینکه کرونا تمام شده، حساسیت شان نسبت به رعایت مسایل بهداشتی کمتر شد و دوباره با خیز دوم کرونا روبرو شدیم.

دکتر دهقانی فیروز آبادی بیان کرد: از ۲۰ خرداد ماه خیز دوم کرونا در خراسان جنوبی را داشتیم که تعداد بیماران بستری و حاد تنفسی افزایش قابل توجهی یافت و روزانه به حدود ۲۰۰ بیمار رسید که ۸۰ تا ۹۰ نفر تست کرونایشان مثبت اعلام می‌شد.

انتهای پیام/ک

برچسب ها: علوم پزشکی ، هشدار ، کرونا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.