به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه سمپاد، پرورش همه استعدادهای ملی با گوناگونی استعدادهایی است که نیازمند پرورش و شکوفایی است، اظهار کرد: نکته اینجاست که باید محدودیتهای سازمان سمپاد را در نظر گرفت. مرکز ملی سمپاد، اخیرا تبدیل به سازمان شده و قبلا در حد ادارهای کوچک در دل آموزش و پرورش بود.
او با اشاره به اینکه هرچند مشکلات اعتباری در حال حل شدن است، افزود: تعداد کارکنان سمپاد کمتر از ۵۰ نفر است؛ البته وزیر قول حل آن را داده است اما باید بپذیریم با این تعداد محدود امکان به دوش کشیدن وظایف سنگین و پرشمار وجود نداشته است.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه طیف وسیعی از برنامهها وجود دارند که پرهزینهتر بوده و در اولویت دوم قرار گرفته اند، گفت: مثلا بچههایی که نمیخواهند به مدرسه سمپاد بروند در همان مدرسه عادی برنامه ویژه دریافت کنند یا کلوپهای ویژه علمی دایر شود اما چنین برنامههای تلفیقی پرهزینه و اجرای آنها دشوار است.
یاوری با اشاره به اینکه هزینه متوسط یک دانش آموز در مدرسه سمپاد برای وزارت آموزش و پرورش به مراتب کمتر از هزینه تحصیل یک دانش آموز در مدرسه عادی است، افزود: پدر و مادرها داوطلبانه در این زمینه هزینه میکنند. سمپاد تنها مدرسهای است که شهریه ثابت ندارد و یک طیف شهریه داریم.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه مدرسه به هیچ دلیلی حق ندارد دانش آموزی را به خاطر ندادن شهریه از حق تحصیل در مدرسه محروم کند، تصریح کرد: پرداخت هزینه توسط اولیا به مراتب کمتر از مدرسه غیردولتی است و اگرچه عدالت آموزشی صددرصدی نیست و بخشی از هزینه را از اولیا میگیریم، اما نسبت به امکاناتی که در اختیار بچهها قرار میگیرد تنها روش رقابت با مدارس غیردولتی است و این شکاف طبقاتی را کم میکند.
او با بیان اینکه بیش از ۶۰۰ مدرسه سمپاد داریم، درباره آماری از ثبت نام المپیادهای دانش آموزی که در این برنامه نمایش داده شد و حاکی از آن بود که استانی، چون سیستان و بلوچستان سه نفر و ایلام و هرمزگان یک نفر ثبت نامی داشته اند، اظهار کرد: دلیل توزیع ناعادلانه ثبت نامیها یا قبولیهای مرحله دوم، ضعف سمپاد است و طبیعتا اینطور میشود که آنها که در مدارس دولتی و غیردولتی هستند کسب موفقیت در آزمونهای ملی را از دست میدهند و تلاش نمیکنند وارد چنین آزمون و میدانی بشوند. اتفاق خوبی که در ۵۷۰ مدرسه میافتد و به تکاپو میافتند تا خودشان را دراین رقابت جدی بگیرند حفظ همین تعادل است.
یاوری افزود: یک اقدام خوب سال گذشته این است که سعی کنیم محتوای درسی سمپاد در شهرهای بزرگ را در اختیار سایر مدارس قرار دهیم.
او گفت: یکی از اهداف سمپاد، گسترش چتر خدمات سمپاد برای همه استعدادهاست، اما بحرانی بودن شرایط با وجود مدارس غیردولتی متمول بیشتر میشود و سمپاد ناچار است وظیفه و ماموریتهای عمودی خود را جدیتر بگیرد.
یاوری با اشاره به آزمونهای ورودی مدارس سمپاد گفت: قبلا در مواردی مانند آزمون ورودی بد عمل شد، اما باید در کنار اصلاح این روندها این را هم درنظر بگیریم که هنوز یک سوم ثبت نامی سمپاد در تهران خانوادههای فرهنگیان هستند و از این حیث فاصله زیادی با مدارس غیردولتی داریم.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در واکنش به این جمله که سمپاد، مقدمهای برای موفقیت در کنکور است، گفت: این موضوع فقط مختص مدارس سمپاد نیست. کنکور فقط یک مسیر بعد از اتمام آموزش رسمی است و آموزش و پرورش مقدمهای برای ورود به دانشگاه نیست و باید به خودی خود ارزشهایی را تقویت کند که در سندتحول احصا شدند، اما به طور عملیاتی پیاده نشده اند. ویژگیهای یک دانش اموز سمپادی هم باید خارج از مقوله کنکور معنادار باشند.
یاوری با بیان اینکه تفکیک مدارس به معنای تفکیک بچهها نیست، گفت: باید تعامل سمپادیها با بقیه دانش آموزان از طریق تعریف فعالیتهای مشترک افزایش یابد. مدارس معین، خواهرخوانده و ... طرحهایی هستند که در این راستا دنبال میشوند. باید چتر حمایتی سمپاد را گسترده کرده تا دیگران بتوانند از خدمات سمپاد استفاده کنند همچنین روشهای شناسایی استعدادها باید کم هزینه و کارامدتر بشوند. کار سخت، اما شدنی است.
انتهای پیام/
ساخت عالم بی عمل
عالم بی عمل به چه ماند؟
به زنبور بی عسل.....
اینو منی میگم که توی یکی از بهترین مدارس اصفهان درس میخونم و تیزهوشان هم قبول شدم نرفتم چون سمپاد تک بعدی پرور است.
من جایی که درس میخونم از سمپاد سطح علمی بالاتری داره اما تک بعدی نیستن.
اینو به عنوان کسی میگم که تیزهوشان قبول شدم و نرفتم/