رئیس شبکه دامپزشکی شهربابک گفت: تاکنون گزارشی در خصوص بروز بیماری تب سه روزه در دام های شهربابک مشاهده نشده است.

مجید اسدی، رئیس شبکه دامپزشکی شهربابک در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،با بیان اینکه مراقبت از دام‌های سنگین در مقابل بیماری تب سه روزه (BEF) بسیار حائز اهمیت است، گفت: تاکنون گزارشی در خصوص بروز این بیماری در دام های شهربابک مشاهده نشده؛ اما به علت قرار گرفتن در فصل گرما و فعالیت حشرات و بندپایان، احتمال بروز بیماری در دام‌ها زیاد است.

 او  افزود:  بیماری تب سه روزه ویروسی مختص گاو و گاو میش است که از طریق بندپایان منتقل می‌شود. 

اسدی مهم‌ترین علائم ابتلای دام‌ها به این بیماری را تب و لرزش، بی اشتهایی، افزایش ترشحات بینی و بزاق، کاهش ناگهانی تولید شیر و افت وزن دام، لنگش و سفت شدن مفاصل و عضلات و زمین گیر شدن دام‌ها برشمرد و تصریح کرد: حمل و نقل دام‌های آلوده از یک منطقه به مناطق دیگر موجب شیوع بیماری می شود و باید از آن اجتناب کرد.

اسدی در خصوص نحوه انتقال بیماری افزود: شواهد همه‌گیری ‌شناسی، دلالت بر این امر مهم می‌کند که ویروس BEF در طبیعت تنها از طریق نیش حشرات گسترش پیدا می کند.

او بیان داشت: ضدعفونی و سمپاشی جایگاه نگهداری دام ها، نابودی محل تجمع حشرات، مثل آب‌های سطحی اطراف دامداری‌ها و واکسیناسیون جمعیت دامی هدف و اطلاع رسانی فوری موارد مشکوک بیماری به شبکه دامپزشکی می‌تواند از بروز خسارات احتمالی جلوگیری کند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک تصریح کرد: برای هرگونه اقدام به حمل و نقل دام حتما باید گواهی معتبر بهداشتی قرنطینه‌ای دامپزشکی را اخذ کرد تا سلامت جمعیت دامی منطقه، حفظ و صیانت شود.

مجید اسدی افزود: شهروندان نیز می‌توانند برای اطلاع بیشتر با شماره تلفن ۳۴۱۱۲۰۳۴ تماس بگیرند.

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار