کتاب فرهنگ عاشورا، فرهنگنامه عاشورا و قیام جاودانه از جمله کتاب‌هایی هستند که به واقعه عاشورا می‌پردازند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، عاشورا یکی از موضوعاتی است که درباره آن کتاب‌های متعددی نوشته شده و هر کس از یک زاویه به این واقعه عظیم نگریسته است در اینجا کتاب‌هایی را معرفی می‌کنیم که به واقعه عاشورا می‌پردازند:


بیشتر بخوانید:


فرهنگ عاشورا

فرهنگ عاشورا فرهنگ‌نامه‌ای فارسی در زمینه عاشوراست که جواد محدثی آن را به رشته تحریر درآورد. این کتاب اثر برگزیده چهارمین دوره کتاب سال ولایت در سال ۱۳۸۱ شد.

فرهنگ عاشورا مجموعه‌ای از مدخل‌های مرتبط با قیام عاشورا مانند اشخاص، گروه‌ها، مکان‌ها، کتاب‌ها، اصطلاحات، سنت‌ها، شعائر است نویسنده مدخل‌های کتاب را به صورت الفبایی نتظیم کرد.

نویسنده اثر قصد داشت یک مجموعه‌ی یک جلدی فشرده، دم دستی و کاربردی درباره عاشورا بنویسد که ضروری‌ترین دانستی‌ها را درباره موضوعات مرتبط با این واقعه عظیم را چه در زمان وقوع حادثه چه زمان‌های پس از آن تا امروز به مخاطب ارائه دهد.کتاب فرهنگ عاشورا با نام‌های با عنوان «موسوعة عاشورا» و به قلم خلیل زامل عصامی به عربی ترجمه شده است.

فرهنگنامه عاشورا

کتاب «فرهنگنامه عاشورا» گزیده‌ای از کتاب فرهنگ عاشورا ویژه دانش آموزان است که در نشر معروف منتشر شد این گزیده برخلاف کتاب اصلی به صورت موضوعی تدوین شد.

یکی از مزایای این کتاب آن است که در پایان هر عنوان، با (فِلش) به کلماتی ارجاع داده شده که آن‌ها درباره آن‌ها این کتاب صحبت شده است. با مراجعه به مدخل‌های مشابه و نزدیک به هم یا مرتبط، می‌توان اطلاعات بیشتری به دست آورید. ایجاد این نظام ارتباطی بین مدخل ها، بهره وری خواننده را از کتاب افزایش می‌دهد.

قیام جاودانه

قیام جاودانه، رمز جاودانگی عاشورا را در این می‌داند که امام حسین (ع) علاوه بر اینکه انقلابی بزرگ بود عدالت خواه هم بود.قیام جاودانه، به نخبگان و حکمرانان هشدار می‌دهد که برای بقای دین و دنیا، راهی جز به صحنه کشاندن عاشورا نیست و مسلمانان دو تکیلف بزرگ در زمینه عاشورا دارند یکی از آن تکالیف بزرگ شناخت عاشورا آن هم شناختی ژرف و گسترده از این واقعه است این واقعه عظیم را با همه ابعاد آن به دیگران بشناسانند و پیام آن را به گوش مردم برسانند.

همچنین مسلمانان در چگونگی بهره وری از عاشورا و بهره‌مند کردن انسان‌ها از آن تجدید نظر کنند فرهنگ عاشورا را بازسازی کنند و آن را در نسل‌ها و عصر‌ها به منظور رهایی از باطل و ستم و نیل به حق و عدالت گسترش دهند کتاب «قیام جاودانه» نوشته محمدرضا حکیمی در دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.