به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مقایسههای خودرویی پر مخاطب بازار، رانا پلاس و دنا پلاس است. این ۲ خودرو به دلیل شباهت ظاهری متقاضیان یکسانی دارند، اما بسیاری از افراد برای انتخاب یکی از این ۲ خودرو دو دل هستند. در این گزارش قصد داریم مشخصات فنی هر ۲ خودرو را بیان کنیم تا بتوانید انتخاب بهتری برای خرید داشته باشید.
رانا پلاس یکی از خودروهای جدید ایران خودرو است که در طرح های پیش فروش عرضه شده است. این خودرو از امکانات مختلفی برخوردار است. این خودرو ایرانی به پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۱۶ سوپاپ TU۵ مجهز است، این پیشرانه ۱۰۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر تولید میکند و جعبه دنده ۵ سرعته دستی قدرت را به چرخهای جلوی این سدان کلاس B میرساند. پیشرانه رانا پلاس دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است و تا حدی گازهای مضرر کمتری نسبت به نمونه یورو ۴ دارد.
از دیگر امکانات این خودرو کنسول میانی، شیشههای برقی، آینه با تنظیم برقی، دسته دنده جدید، چراغها با گرافیک جدید، صندلی های جدید، قالپاق با طرح جدید، غربیلک فرمان با آرم کرومی، عایق صداگیر کاپوت، دسته راهنما و برف پاک کن جدید و زه های همرنگ بدنه است.
نسخه فیس لیفت رانا در بخش گرافیک چراغهای جلو و عقب، جلو پنجره، رنگ دستگیرهها و زه جانبی، نوع صندلی ها، آینههای جانبی، تریم داخلی، غربلیک فرمان و جلو آمپر با نمونه قبلی متفاوت است.
در حال حاضر مجموعه صندلیهای پژو ۲۰۷ i بر روی رانا پلاس نصب میشود و این خودرو غربیلک فرمان مشابه به ۲۰۷ i را دارد. کروز کنترل، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، طرح فیبر کربن کنسول میانی و داشبورد، سیستم پخش USB و بلوتوث بدون CD، شیشههای جلوی و عقب برقی، آینههای جانبی برقی و… از جمله امکانات رانا پلاس است.
دنا پلاس به عنوان نسخه فیس لیفت دنای معمولی شناخته میشود که در زمستان ۱۳۹۵ به صورت رسمی رونمایی شد. این خودرو با تغییراتی در بخش طراحی و سطح امکانات در جایگاه فول آپشنترین محصول ملی قرار گرفت. اما آغاز تحریمها باعث شد تا نمونه تنفس طبیعی دنا پلاس نسبت به گذشته سادهتر شود و از وجود امکاناتی نظیر سانروف و کیسههای هوای جانبی جلو محروم گردد.
دنا پلاس تنفس طبیعی به پیشرانه ۱۶۴۶ سی سی EF۷ مجهز است و قدرتی حدود ۱۱۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۷ نیوتن متر به جعبه دنده ۵ سرعته دستی منتقل میکند. البته ایران خودرو برنامه دارد تا در ماههای آتی پیشرانه EF۷ پلاس را بر روی این خودرو نصب کند که تا حدی در بحث عملکرد، استهلاک و آلایندگی وضعیت بهتری را دارد.
دنا پلاس شامل امکاناتی از جمله فرمان هیدرولیک مجهز به کروز کنترل، تنظیم اتوماتیک کانال تهویه برای سرنشینان عقب، چراغ جلو دارای لامپ LED و نئون و چراغ روز (Day Light)، چراغ جلو و عقب جدید، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشه خوان، چراغ خطر سوم، چراغ داخل داشبورد، چراغهای سقفی جلو و عقب و چراغ روشنایی فضای پایین داخل کابین است.
علاوه بر این دناپلاس دارای طرح جدید آینههای جانبی، آینههای جانبی برقی، راهنمادار و تاشونده اتوماتیک، آینه چراغ دار روی آفتابگیر سمت شاگرد، شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی، سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، سیستم هشدار دهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز، دوربین دید عقب، هشداردهنده موانع عقب، سیستم عیب یابی هوشمند (مالتی پلکس) و قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی است.
همچنین دناپلاس از امکاناتی مانند کمربندهای ایمنی جلو سه نقطهای با قابلیت تنظیم ارتفاع ، سیستم کنترل بخار بنزین، شیشههای سولار (ضد اشعه مضر UV خورشید)، سانروف، کروز کنترل، ستون فرمان تلسکوپی (جمع شونده)، سیستم روشنایی موقت در محیطهای تاریک، نمایشگر دمای محیط، آنتن سقفی جدید (Shark fin) به همراه سیستم پشتیبانی از رهیاب، تنظیم زاویه نور چراغهای جلو از داخل بهره مند است.
خودرو |
|
دنا پلاس | رانا پلاس |
کشور سازنده |
|
ایران
|
ایران
|
سال (طراحی) |
|
1395 | 1399 |
موتور |
|
4 سیلندر 16 سوپاپ | 4 سیلندر 16 سوپاپ |
حجم موتور |
|
1646سی سی | 1587سی سی |
حداکثر قدرت |
|
113 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه | 105 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور |
|
155 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه | 142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه |
جعبه دنده |
|
5 دنده دستی | 6 سرعته دستی |
شتاب 0 تا 100 |
|
13.5 ثانیه | 12 ثانیه |
حداکثر سرعت |
|
189 کیلومتر در ساعت | 189 کیلومتر در ساعت |
وزن |
|
1258 کیلوگرم | 1109 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) |
|
4559 طول - 1720 عرض - 1460 ارتفاع | 4292 طول - 1684 عرض - 1453 ارتفاع |
فاصله بین دو محور |
|
2671 میلیمتر | 2445 میلیمتر |
مصرف سوخت ترکیبی |
|
7.7 لیتر در هر صد کیلومتر | 6 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک |
|
60 لیتر | 50 لیتر |
استاندارد آلایندگی |
|
یورو 4 | یورو 5 |
ترمز و پایداری |
|
ترمز ضد قفل ABS و EBD - ترمز جلو ديسكي خنك شونده - ترمز عقب ديسكي | ترمز جلو دیسکی، عقب کاسهای و مجهز به ABS و EBD |
کیسه هوا |
|
داراي 4 كيسه هوا (راننده - سرنشين جلو و جانبي) | کیسه هوای راننده و سرنشین |
سیستم صوتی |
|
فرمان مجهز به كليدهاي كنترلي سيستم صوتي و هندزفري موبايل - داراي مانيتور مالتي مديا تصويري لمسي با رهياب (GPS) و هندزفري موبايل بلندگوهاي جلو و عقب تيوتر | سیستم صوتی با چهاربلندگو به همراه کلیدهای کنترلی روی فرمان و توئیتر |
انتهای پیام/
اصطلاک ef7تو بلند مدت خیلی بالاست و ماشین به اصطلاح لش میشه از صفری هم پر سروصداست اما الان رانا پلاس گرفتم حدود ۴۰تومن خرج مانیتورو رینگ و یسری خورده لوازم کردم هم رخ قشنگی داره هم اصطلاک کم هم هزینه نگهداری پایین تر
از دنا خیلی سرتره شاید دنا ی خورده آپشن داشته باشه شما رانا با گیربکس ۶ سرعته بخر ۱۰ تومن خرجش کن مثل مانیتور و وسایل لوکس بنداز
از دنا بهتره
رنا پلاس پانارونا با دنده اتومات هم ب زودی میااااد
این خودرو اتوبوس نیست ها ...
رانا پلاس با سقف شیشه ای با قدرت ۶ دنده میخوام ثبت نام کنم
در یکمورد تو شک هستم ..خواهشن بنده راهنمائی کنید که
در سرعت دنده ۵ قرار گرفتم و موقع وزش باد باشد هنگامی که سرعت را خواستم بیشتر کنم به درنده ۶ رسیدم موقع تعویض دنده سرعت و قدرت ماشین کمتر نمیشود یا نه ؟؟؟؟
من ۲۰۶ اس دی داشتم ، الان هم راناپلاس دارم سواری نرم و بی صدا ، از اس دی سرتره
دنا پلاس واسه من بزرگه و پر دردسر
اگر راجع به این خودرو اطلاعاتی دارید بفرمائید چطوره؟
درضمن الان ۲۰۶ تیپ ۲ دارم
رانا=!+۱ کم فروشی ممنوع⛔