در جلسه بررسی وضعیت مهد کودک‌ها و پیش دبستانی‌ها در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور وزیر آموزش و پرورش پیرامون آسیب‌ها و مشکلات این مقطع بحث شد.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای این جلسه با بیان اینکه موضوع مهدکودک از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است، اظهار کرد: نظارت بر مهدکودک‌ها جزء مواردی است که در آن اهمال و کوتاهی شده است.

او با تأکید بر اینکه دوره مهدکودک به‌عنوان طلایی‌ترین دوره تعلیم و تربیت مطرح است، افزود: در حال حاضر در کشور چندین نهاد در حوزه مهدکودک تصمیم‌گیرنده هستند که ضرورت دارد یک نهاد واحد مسئولیت صدور مجوز، راهبری و مدیریت محتوایی را عهده دار باشد. این بهم ریختگی مدیریتی نتیجه‌ای جز رهابودگی کار‌ها ندارد.

صدور مجوز تأسیس پیش‌دبستانی بر عهده وزارت آموزش‌وپرورش است

در ادامه محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به آیین‌نامه اجرایی تبصره (۲) ماده (۲) قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی مصوب اردیبهشت‌ماه ۹۹ گفت: طبق این آیین‌نامه مسئولیت و صدور مجوز مهدکودک‌ها بر عهده سازمان بهزیستی قرارگرفته است و صدور مجوز تأسیس پیش‌دبستانی نیز بر عهده وزارت آموزش‌وپرورش است.

او به تعیین شاخص‌های آموزشی و پرورشی در این آیین‌نامه اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس این آیین‌نامه نظارت بر مهدکودک‌ها از حیث رعایت شاخص‌های آموزشی و پرورشی و محتوای آموزشی بر عهده وزارت آموزش‌وپرورش است.

حاجی میرزایی تأکید کرد: طبق این آیین‌نامه مقرر شده است که محتوای آموزشی توسط وزارت آموزش‌وپرورش ظرف شش ماه از تاریخ تصویب آیین‌نامه تهیه و پس از تصویب شورای عالی آموزش‌وپرورش به سازمان بهزیستی برای اجرا ابلاغ شود.

وزیر آموزش‌وپرورش به ماده ۸ و ۹ این آیین‌نامه اشاره کرد و گفت: بر این اساس به‌کارگیری کارکنان مهدکودک‌ها بر اساس قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش‌وپرورش امکان‌پذیر است و همچنین استاندارد‌های آموزش محتوای آموزشی به مؤسسان و کارکنان مهدکودک، توسط وزارت آموزش‌وپرورش تهیه و برای اجرا در مهدکودک‌ها به سازمان بهزیستی ابلاغ می‌شود.

گروه سنی ۴ تا ۶ ساله به‌عنوان دوره پیش‌دبستانی و قبل از ۴ سالگی دوره مهدکودک تعیین شود

در ادامه مجتبی زینی وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش‌وپرورش، گفت: در تدوین آیین‌نامه اجرایی تبصره (۲) ماده (۲) قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی به مصوبه جلسه ۴۲۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر اینکه کلیه مسائل آموزش پیش‌دبستانی در شورای عالی آموزش‌وپرورش باید مطرح شود، استناد شده است.

او ادامه داد: همچنین در مصوبه ۶۹۹ شورای عالی آموزش‌وپرورش تأکید شده است که بر اساس مصوبه ۴۲۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرجع صدور مجوز تأسیس، فعالیت و انحلال کلیه مراکز پیش‌دبستانی در کشور، وزارت آموزش‌وپرورش است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با بیان اینکه اختلاف‌نظری در تعریف گروه سنی مهدکودک و پیش‌دبستانی بین وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان بهزیستی وجود داشت، افزود: پیشنهاد وزارت آموزش‌وپرورش این است که گروه سنی ۴ تا ۶ ساله به‌عنوان دوره پیش‌دبستانی و قبل از ۴ سالگی دوره مهدکودک تعیین شود.

 ضرورت تحول بنیادین در مهدکودک‌ها

وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به قوانین موجود در خصوص مهدکودک، گفت: طبق ماده ۲ و تبصره ۲ قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، تعیین شاخص‌های آموزشی و پرورشی و تدوین محتوا و نظارت بر مهدکودک‌ها از حیث آموزشی و پرورشی با وزارت آموزش‌وپرورش و صدور مجوز و ارائه برنامه بر عهده سازمان بهزیستی کل کشور است.

او با بیان اینکه در اسناد بالادستی کشور به موضوع مهدکودک تأکید شده است، افزود: به‌عنوان‌ مثال در سند مهندسی فرهنگی در رابطه با موضوع مهدکودک و کودک بسیار تأکید شده است.

قبادی دانا ادامه داد: تعدد دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده در مورد قوانین مهدکودک یکی از مشکلات مهم برای ساماندهی مهدکودک‌هاست.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در مورد ظرفیت دوران مهدکودک، یادآور شد: دوره مهدکودک در حوزه تعلیم و تربیت نسل آینده، فرزند آوری و جمعیت، تربیت مادر وغیره بسیار حائز اهمیت است.

او بر ضرورت تحول بنیادین در مهدکودک‌ها تأکید کرد و گفت: مهدکودک‌ها باید کانون فرهنگی و تربیتی همه‌جانبه کودکان شود.

او پیشنهاد داد: یک متولی برای تصمیم‌گیری در خصوص مهدکودک در کشور مشخص شود.

در حوزه نظارت بر مهدکودک‌ها آسیب‌هایی وجود دارد

منصور کبگانیان قائم مقام ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر دوران طلایی مهدکودک در حوزه تعلیم و تربیت گفت: متأسفانه در حوزه نظارت بر مهدکودک‌ها آسیب‌هایی وجود دارد.

او سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش‌وپرورش کشور ابلاغ‌شده توسط مقام معظم رهبری را به‌عنوان یک اصل در حوزه مهدکودک دانست و افزود: در بند ۲ آن به ارتقاء جایگاه آموزش‌وپرورش به‌مثابه مهم‌ترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی و عهده‌دار اجرای سیاست‌های مصوب و هدایت و نظارت بر آن (از مهدکودک و پیش‌دبستانی تا دانشگاه) به‌عنوان امر حاکمیتی با توسعه همکاری دستگاه‌ها تأکید شده است.

کبگانیان تأکید کرد: سازوکاری فراهم شود که سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش‌وپرورش کشور اجرایی شود و بهترین تصمیم در مورد مهدکودک اتخاذ شود.

 حداقل ۱۴ نهاد در کشور درگیر موضوع مهدکودک هستند

جمیله علم‌الهدی دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور بابیان اینکه کنشگران حوزه مهدکودک فراتر از وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان بهزیستی است، گفت: حداقل ۱۴ نهاد در کشور درگیر با موضوع مهدکودک در سال ۹۳ شناسایی شده است.

او پیشنهاد داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی کار کارشناسی جدی‌تری و دقیق‌تری در حوزه مهدکودک انجام دهد و از همه کنشگران مربوط به موضوع مهدکودک مشورت بگیرد.

نیاز به رشته مستقل تربیت مربی پیش‌دبستانی

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه تربیت یک جریان پیوسته است، گفت: در اکثر نظام‌های آموزشی کشور‌ها سند تربیت به‌طور پیوسته تدوین می‌شود.

او افزود: در دنیا اکثر دولت‌ها برای تربیت در دوران کودکی سرمایه‌گذاری کرده‌اند چرا که برای آینده دولت‌ها، امنیت، سود خالص و غیره تأثیرگذار است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: دوره مهدکودک و پیش‌دبستانی فرصت استثنائی برای تربیت است.

حکیم زاده تأکید کرد: تأثیر مربی در دوره مهدکودک و پیش‌دبستانی به‌مراتب تأثیرگذارتر از برنامه و محتوا در این حوزه است و همچنین نیاز است رشته مستقل تربیت مربی پیش‌دبستانی به دروس دانشگاهی اضافه شود.

کارگروه تدوین سند جامع تعلیم و تربیت کودک تشکیل شود

عاملی با بیان اینکه تعدد نهاد‌های متولی در حوزه مهدکودک و پیش‌دبستانی خوشایند نیست، گفت: تقسیم‌کار بین وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان بهزیستی نیز مفید نبوده است و نیاز است که یک تمرکز جدی در مدیریت امور مهدکودک‌ها انجام شود.

او ادامه داد: برای مدیریت امور مهدکودک‌ها بهتر است یک سازمان انتخاب شود و یا اینکه سازمان جدیدی برای این امر تشکیل شود همان‌طور که برای امور نخبگان، بنیاد ملی نخبگان شکل گرفت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: پژوهش‌های انجام شده در ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی حاکی از این است که کشور‌هایی که نگاه راهبردی دارند، به دوره مهدکودک و پیش‌دبستانی توجه ویژه‌ای قائل هستند و دولت‌ها سرمایه گذاری‌ها اصلی منابع انسانی خود را روی دوره کودکی متمرکز می‌کنند.

عاملی تأکید کرد: با توجه به اینکه صورت‌مسئله مهدکودک روشن است و درگذشته نیز در این خصوص اقداماتی انجام شده است کارگروهی برای تعیین تکلیف سازمان مربوط به مهدکودک و جمع‌بندی در مورد تدوین سند جامع تعلیم و تربیت کودک در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ذیل شورای تحول و نوسازی آموزشی با همکاری دستگاه‌های مربوطه تشکیل شود که مسئولیت کارگروه بر عهده دبیر شورای تحول و نوسازی آموزشی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار