عشق به امام حسین (ع) دین، مذهب و حد و مرز خاصی نمی‌شناسد، بنابراین محرم که از راه می‌رسد نه تنها مسلمانان، بلکه غیر مسلمانان بویژه اقلیت‌های دینی در سوگ شهادت سالار شهیدان سهیم شده و عزادار می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، اقلیت‌های دینی درروز‌های عزا و ماتم سید الشهدا مراسم عروسی و هرآنچه درآن جشن و شادی باشد را کنار گذاشته و با شوق بی نظیر ایام شهادت اباعبدالله الحسین (ع) را گرامی می‌دارند.

اوج ارادت آن‌ها به امام حسین (ع) را در تاسوعا و عاشورا می‌توان دید وقتی نذری‌های خود را دربین دسته‌های زنجیر زنی و سینه زنی با عشق تمام پخش می‌کنند. آن‌ها همانند برادران مسلمان خود لباس سیاه برتن کرده و با شور وصف ناپذیری حرمت این ماه را نگه می‌دارند.

ارادت اقلیت‌های دینی به سرورآزادگان جهان تنها به نذری دادن ختم نمی‌شود بلکه آن‌ها معتقد به محبت بی پایان شهید کربلا بوده و به همین دلیل دراین ایام برای بیماران خود شفا می‌خواهند و چه بسا نیت هایشان برآورده شده و بیماراشان شفا پیدا می‌کنند..

می‌توان گفت، اقلیت‌های دینی همپای برادران مسلمان خود برای برگزاری باشکوه تاسوعا و عاشورای حسینی قدم بر می‌دارند و هرگز از برادران مسلمان خود عقب نمی‌مانند.

اقلیت‌های دینی آذربایجان غربی برای تاسوعا و عاشورای حسینی لحظه شماری کرده و در این روز‌ها جلوه زیبایی از عشق و ارادت خود به سرور آزادگان جهان را به تصویر می‌کشند.

حضور در عزاداری‌های حسینی جزو باید‌های آن‌ها شده و آنان براین اعتقاداند همراهی با دسته‌های عزاداری، نذری دادن، احسان کردن و شرکت در مجالس ویژه ایام محرم جزو باید‌های زندگی آن‌ها شده و هرسال پرشورتر از سال قبل در محافل عزاداری حضور می‌یابند.

ارامنه و آشوریان امام حسین (ع) را شخصیت عدالت خواه تاریخ بشریت دانسته و گرامیداشت ایام عزاداری او را وظیفه‌ای می‌دانند که باید بدان عمل کنند.

گواه روشن براین ادعا سخنان رئیس شورای خلیفه گری کل ارامنه آذربایجان است که او می‌گوید: از روز‌ها قبل برای حضور دراین روز آماه می‌شویم، نذری هایمان به شکل‌های مختلف است برخی گوسفند ذبح کرده، بعضی بصورت نقدی نذری می‌دهند و برخی دیگر مواد غذایی اعم از کیک و آبمیوه در بین دسته‌های عزاداری توزیع می‌کنند.

"روبیک جانانه" با بیان اینکه درشب تاسوعا درهفت مسجد شمع روشن می‌کنند، گفت: سهیم شدن در عزاداری امام حسین (ع) رسم دیرینه ماست و هرساله محرم که فرا می‌رسد تمامی مراسم‌های عروسی و جشن تعطیل شده و لباس سیاه به تن کرده و با عشق و علاقه در عزاداری‌ها شرکت می‌کنیم.

رئیس شورای خلیفه گری کل ارامنه آذربایجان افزود: حرمت این ماه برای ما به حدی است که حتی مردان از زدن ریش‌های خود دراین ماه خودداری کرده و قداست این ایام را حفظ می‌کنند.

جانانه افزود: اقلیت‌های دینی درایام محرم تنها به نذری دادن و حضور درعزاداری‌ها بسنده نمی‌کنند بلکه چه بسا برای بیماران خود دراین روز‌ها شفا خواسته و بار‌ها مشاهده شده بسیاری از این بیماران پس از مدتی بهبودی یافته اند.

رئیس شورای خلیفه گری کل ارامنه آذربایجان ادامه داد: عشق و ارادت عمیق اقلیت‌های دینی به سرور آزادگان جهان باعث شده آن‌ها معتقد به شفای بیماران خود درایام محرم شوند و دراین روز‌ها نذری و احسان دهند.

جانانه با بیان اینکه حضور اقلیت‌های دینی بویژه ارامنه در عزاداری‌ها توام با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خواهد بود، افزود: امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا برنامه ریزی شده تا برای کمک به سلامت جامعه در کنار نذری‌های دیگر مواد ضد عفونی کننده، بالون‌های اکسیژن، دستکش و ماسک دربین عزاداران توزیع شود.

شرکت در عزاداری‌های حسینی جزو بایدهاست

برادر شهید هرمز باباخانی و از شهروندان آشوری در آذربایجان غربی نیز می گوید: حضور درعزادری‌های حسینی جزو باید هاست و همه ما در عزاداری‌ها شرکت کرده و به رسم هرساله خود عمل می‌کنیم.

"بنیس باباخانی" اظهارداشت: حضور در عزاداری‌های ماه محرم و نذری دادن رسم چندین ساله ماست و هرساله به عهد خود وفا کرده و در مجالس عزاداری امام حسین (ع) شرکت می‌کنیم.

او اظهارداشت: محرم که شروع می‌شود لباس سیاه برتن کرده و همراه برادران مسلمان خود در عزاداری‌ها شرکت می‌کنم.

این برادر شهید در شهر ارونیه ادامه داد: مادرم در حقیقت نوع و شکل نذری را تعیین می‌کند و می‌گوید در تاسوعا و عاشورا دربین عزاداران چه نوع نذری توزیع کنیم و امسال هم با توجه به شیوع بیماری کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به توصیه مادر نذری یمان بصورت نقدی بوده وبه مسجد روستا داده می‌شود تا در میان نیازمندان توزیع شود.

"باباخانی" اظهارداشت: از چند روز پیش به روستا رفته و تمهیدات لازم را برای حضور در عزاداری ایام تاسوعا و عاشورا فراهم کرده ایم و روز‌های تاسوعا و عاشورا همراه دسته‌های زنجیرزنی و سینه زنی حرکت کرده و عزاداری خواهیم کرد.

برادر شهید باباخانی ادامه داد: همچنین دراین روز دسته‌های زنجیر زنی به محوطه کلیسای روستا آمده و بر سر مزار شهید حاضرشده و با نثار فاتحه به شهید ادای احترام می‌کنند.

او افزود: گرامیداشت ایام محرم و حضور در عزاداری‌های حسینی جزء لاینفک ماست و ما با این روز‌ها عجین شده ایم و هرسال با شوق بیشتری دراین روز‌ها حاضر می‌شویم.

امام حسین (ع) متعلق به تمام بشریت است

شهروند دیگر مسیحی در ارومیه با بیان اینکه امام حسین (ع) متعلق به تمام بشریت است گفت: گرامیداشت ایام محرم و شرکت در عزاداری‌های تاسوعا و عاشورا و دیگر مجالس عزاداری، سنت همه ساله ماست و ما هرساله این ایام را با عشق تمام گرامی می‌داریم.

"ادوین میرزاخانی" اظهارداشت: سال‌ها قبل گرفتار بیماری شدیدی شدم بطوریکه وقتی به پزشک مراجعه کردم گفت تنها سه سال زنده می‌مانی این حرف دکتر مرا به وادی نا امیدی برد و هر روز منتظر مرگ بودم.

او ادامه داد: دریکی از ایام محرم سال‌های پیش وقتی بیرون منزل مشغول تماشای دسته‌های عزاداری بودم یکی از برادران مسلمان به همراه دسته‌های عزاداری مرا برای خوردن غذای نذری به مسجد هدایت کرد که پس از خوردن نذری امام حسین (ع) شفا پیدا کردم.

این شهروند مسیحی در آذربایجان غربی افزود: دکتر به من گفته بود سه سال زنده خواهی ماند، ولی من از عاشورای آن روز به بعد نه تنها سه سال بلکه بیست سال است همچنان نفس می‌کشم.

"میرزاخانی" ادامه داد: هرساله درایام محرم نذری و احسان می‌دهم و با شوق تمام این کار را می‌کنم و معتقدم امام حسین (ع) و راه و پیام او مختص قوم، نژاد و مذهب خاصی نیست مخاطب ایشان تمام بشریت از هرقوم و نژاد است.

او ادامه داد: عزاداری‌های ایام محرم همه شفابخش و نجاتبخش است به شرطیکه با نیت خالص حضور پیدا کنی و صادقانه حرمت این روز‌ها را نگه داری.

ایام محرم هرسال بویژه تاسوعا و عاشورای حسینی در سرزمین رنگین کمان اقوام و ادیان علاوه بر حضور مسلمانان شاهد حضور اقلیت‌های دینی اعم از آشوری و ارمنی می‌شود آن‌ها با عشق تمام دراین روز‌ها شرکت کرده و احسان و نذری می‌دهند و دردسته‌های عزاداری حضور پیدا می‌کنند.

انتهای پیام/ن م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.